Actualitate
Cât de bine sunt promovate obiectivele turistice în Cluj?
Cu toate că există numeroase obiective turistice în Cluj-Napoca, pentru vizitatori de multe ori este greu să le găsească, ținând cont că nu sunt scoase în evidență corespunzător. Există centre de informare turistică, unde se găsesc informații, dacă acestea nu există la fiecare obiectiv în parte, Clujul are de pierdut în ceea ce privește turiștii.
Sursă foto: Dogariu NicolaeDacă nu ești clujean, șansele să știi care sunt elementele importante din oraș sunt destul de mici. Există și foarte mulți localnici care puși în ipostaza de a îndrepta pe cineva spre un obiectiv turistic nu se descurcă. De cele mai multe ori recomandă Grădina Botanică, care este cea mai frumoasă din țară, însă pentru restul atracțiilor nu au foarte multe informații.
Centre de informare turistică
Atât administrația locală cât și cea județeană au în subordine câte un centru de informare turistică unde se găsesc tot felul de hărți și de pliante cu atracțiile din județ și din municipiu, toate scrise atât în limba română, cât și în limba engleză.
O broșură oferită de Centrul de Informare Turistică a Consiliului Local, despre care se spune că este cel mai complex, arată numeroase atracții turistice de la muzee, la parcuri și chiar săli de sport. Da, Sala Polivalentă și Stadionul Cluj Arena sunt considerate obiective turistice. Printre acestea se numără și Casa de Cultură, care nu este neapărat una dintre clădirile cu care nu ar trebui neapărat să ne mândrim, ținând cont că imobilul este degratat și acoperit cu afișe publicitare, deoarece nu a mai fost reabilitat din 1960, când a fost inaugurat. Tot aici este notat ca obiectiv turistic și Stufărișul de la Sic care nu a fost deloc întreținut în ultimii ani și arată ca o mlaștină oarecare.
În broșură sunt scoase în evidență și locuri care merită vizitate, cum ar fi Salina Turda, Cheile Turzii, Castrul Roman de la Potaissa, Băile Cojocna sau diverse biserici.
În ceea ce privește informațiile oferite de Centrul de Informare Turistică aflat în subordinea administrației locale, acolo se oferă hărți cu cele mai importante obiective turistice, însă doar din zona centrală a orașului. Este bine primit faptul că există un minim de informații pentru fiecare atracție în parte, ținând cont că, la multe dintre ele, la fața locului, nu poți găsi găsi detalii.
În mediul online, administrațiile promovează atât obiectivele turistice, cât și evenimentele. Atât Primăria cât și Consiliul Județean se laudă intens cu festivalurile din zonă: TIFF, Electric Castle, Untold, Zilele Culturale Maghiare, chiar și Târgul de Toamnă de la Negreni.
Multe atracții, puțină promovare
Rareș Dan, un clujean, spune că de câte ori vin prieteni de-ai lui în vizită, îi duce să vadă muzeele. Din păcate, deși le frecventează des, nu reușește să fie la curent cu evenimentele și expozițiile care au loc.
„I-aș duce să vadă tot ceea ce înseamnă muzee, fiindcă arată cine suntem noi din punctul de vedere al culturii. Din păcate expozițiile nu sunt suficient de promovate. Afli cam greu de ele. Nu există o promovare de calitate în mediul virtual, iar niște afișe nu ajută foarte mult”, a explicat Rareș.
Denair Bali are doar 12 ani și știe că orașul are multe de oferit celor care doresc să îl cunoască, însă observă și el că există o problemă în ceea ce privește promovarea
„Sunt multe locuri de văzut în Cluj. Depinde de fiecare ce vrea să viziteze. Dar eu i-aș îndemna pe turiști să meargă să vadă locurile care au o istorie în spate, care sunt minunate și gata să fie descoperite de curioși. Dar, din păcate, nu sunt promovare cum trebuie. Toate aceste comori ar trebui promovate și exploatate”, a spus tânărul.
Istoricul Alexandru Simon spune că, deși, nivelul de promovare este peste media țării, trebuie investite mult mai multe resurse pentru a scoate în evidență atracțiile.
„Promovarea este peste media românească. În ceea ce privește nevoile Clujului, promovarea ar trebui făcută mult mai puternic, profitându-se de toate evenimentele culturale sau cu tentă culturală care au loc în oraș. Dacă vrei să fii competitiv cu adevărat, atracțiile turistice ar trebui să fie puse mult mai mult în evidență. Este nevoie însă de o strategie nu doar a autoritățile locale, ci a tuturor care sunt implicați în partea decizională de cultură. Suntem mai buni decât alții, dar nu suntem chiar acolo unde ar trebui să fim”, a explicat istoricul.