Actualitate
O tânără de 18 ani din Cluj cucerește cerul ca pilot de planor
Andreea Papp, o tânără de 18 ani din Cluj-Napoca și-a dorit enorm să învețe să zboare cu planorul. Acum este pilot cu acte în regulă, iar de câte ori ajunge în aer, încearcă să își depășească noi limite.
Muzică dată la maxim, trafic greu, haos, țipete, motoare turate, nervi, înjurături, toate se găsesc într-un oraș în creștere precum Cluj-Napoca, iar clujenii fug de cele mai multe ori, cât mai departe, pentru a găsi puțină liniște. Dacă marea majoritate a oamenilor se urcă în mașini sau în trenuri o dată la câteva zile pentru a găsi puțină libertate și liniște, Andreea Papp le caută printre nori.
Cuvântul „zbor”, cu înțelesuri ascunse
Andreea, la prima vedere, este o tânără ca oricare alta, care tocmai a trecut peste stresul cauzat de bac, care așteaptă cu nerăbdare să guste din plin viața de student. Blondă, firavă, zâmbăreață, se potrivește perfect în cadrul cotidian al Clujului. Însă Andreea are o pasiune care, multora, le-ar transmite fiori pe șira spinării. Tânăra este pilot de planor, iar cuvântul „zbor”, pronunțat de ea, capătă alt sens, unul desprins din poezii sau din basme. În cazul Andreei, zborul este atât un început, cât și un sfârșit fiindcă doar acolo, în aer, ea se regăsește, întreagă.
„Te simți liber, e liniște, nu auzi nimic. Te vezi acolo și nu poți să nu te gândești cum se poate, ca planorul acesta, care nu are nici măcar motor, te poate duce atât de departe”, își începe Andreea Papp povestea.
Pasiunea pentru zbor a început cu o curiozitate, apoi, a aflat, că de fapt, îi curge prin vene, aflând că unchiul ei, Vasile Șomlea, fostul general al ISU Cluj, este de îndrăgostit de cer, fiindcă zboară cu parapanta.
„Eu am un unchi, Vasile Șomlea, pe care l-am văzut ultima dată când eram la grădiniță, când am fost în vizită la pompieri. Și nu l-am mai văzut de atunci, până în decembrie 2015, când m-am întâlnit cu el întâmplător în oraș. Și atunci mi-a zis de zbor. Din acel moment i-am bătut pe ai mei la cap încontinuu. O lună mai târziu mă aflam la București pentru controlul medical pe care trebuie să îl faci ca să poți să zbori cu planorul”, povestește tânăra.
Primele zboruri
Andreea Papp a fost printre puținii care au mers în primele zile de înscrieri pentru cursul de pilot de planor cu dosarul complet. Cei de acolo au fost surprinși de cât de mult își dorea tânăra să zboare. A urmat cursul, a dat examenele necesare și apoi, a reușit să ajungă în aer.
„Am început zborul prin primăvară. Acolo începi cu lucruri simple, cum ar fi balansările. Te urci în planor, vezi cum e, încerci să vezi orizontul. Apoi urmează zborul de aclimatizare. E primul zbor, cu instructorul, în care tu nu trebuie să faci nimic, doar să vezi cum e. Nu ești singur în planor mult timp. Noi exploatăm, de fapt, curenții ascendenți. Când vezi norișorii aceia pufoși, cu bază neagră, acolo sub el e un curent de aer cald care urcă și noi pe acel curent ne învârtim și pe el urcăm. Apoi se merge la alt nor și așa mai departe. În cazul în care nu sunt nori, se face altfel. Spre exemplu, dacă vezi o linie de fum care urcă, mergi acolo și urci odată cu ea. Sunt tot felul de metode”, explică pilotul.
Dragostea pentru zbor a cuprins-o încet, dar sigur. După primele experiențe, tânăra și-a dorit din ce în ce mai mult să își ia licența, motiv pentru care, în loc să își petreacă vara prin oraș la cafele cu prietenele sau pe la ștranduri, Andreea se trezea dis de dimineață pentru a fi la aerodrom pentru zbor.
„Eu în acea vară parcă mă mutasem la aerodrom, fiindcă voiam să îmi iau licența. Așa că, în fiecare dimineață la șapte eram prezentă acolo, la zbor. Și am început încet, dar sigur. Prima lecție este aclimatizarea, apoi zborul în linie dreaptă și pe urmă, pe măsură ce evoluezi, ajungi să faci și acrobații. Progresiv se învață toate. Pentru a obține licența trebuie să faci 100 de kilometri cu instructor. Eu am făcut un zbor de Mureș. Vezi extraordinar de multe lucruri”, își amintește tânăra.
Primele 5 ore în aer, singură
În urmă cu câteva zile. Andreea Papp a reușit să stea, pentru prima dată, singură, 5 ore în aer, iar acum urmează să încerce să obțină C-ul de argint, următorul pas în experiența de pilot de planor.
„Eu am făcut cumva primul pas pentru a-mi face prima distanță singură. Examenul de 5 ore, înseamnă că atâta trebuia să stau în aer, fără să cobor. Următorul pas este C-ul de argint, un zbor de distanță care are câteva criterii. 50 de kilometri, să ai câștig de înâlțime de 1.000 de metri, ceea ce înseamnă că dacă m-au remorcat la avion și m-am desprins la 700 de metri, eu trebuie să urc cel puțin până la 1700 de metri și zborul să dureze minim cinci ore”
Evoluția, pentru cei care își doresc, este una continuă. Orele pot să fie mai multe, se poate trece pe alt tip de planor și, poți chiar și să participi la concursuri. Andreea Papp a absolvit de curând liceul, iar din octombrie va urma cursurile facultării de Fizică Medicală, din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.