Actualitate

O studentă din Cluj predă limbajul semnelor pe TikTok. 150.000 de oameni o urmăresc. VIDEO

În anul 2020, în România erau peste 24.000 de persoane cu deficienţe de auz, oameni care trăiesc într-un univers prea puţin cunoscut de cei care pot auzi. Aceştia se lovesc zilnic de discriminare.

 

 


Limbajul mimico-gestual (LMG), cunoscut ca și limbajul semnelor, este un limbaj de exprimare prin semne manuale, combinat cu gestică, mimică a feței, cuvinte rostite fără sunete și ținută a corpului, care realizează gesturi naturale de configurare-spațiu și percepția vizuală prin care persoana poate stabili un canal de comunicare în mediu social. Deși limba semnelor este utilizată în prezent aproape exclusiv de persoanele surde, originea sa este la fel de veche ca cea a limbilor orale sau chiar mai veche, în istoria umanității.

 


Pentru majoritatea persoanelor surde, LMG este limba maternă. Gradul de înțelegere și capacitatea de utilizare a limbii române diferă foarte mult de la o persoană la alta. Unele persoane surde au abilități limitate sau reduse de utilizare a limbii române (scris, citit, citit pe buze, vorbit), altele au însă cunoștințe și abilități avansate până la foarte avansate. Astfel, din punct de vedere cultural, ne referim la membrii acestei comunități ca fiind „surzi” sau „persoane cu deficiențe de auz”, termenul de „surdo-mut” fiind unul atât incorect cât și jignitor.

Limbajul semnelor pe TikTok

Florina Șarpe, cunoscută ca smflori pe platforma de TikTok, este studentă în anul 1 la Facultatea de Fizică din cadrul UBB, specializarea fizică medicală. Acesta și-a creat o comunitate de 150.000 de urmăritori printre care se află persoane cu deficiențe de auz. Într-un interviu acordat monitorulcj.ro, Florina povestește de unde a pornit ideea  pentru contul său de TikTok și importanța cunoașterii limbajului mimico-gestual în viața de zi cu zi.


„Am început să postez videoclipuri în limbajul semnelor datorită unei fete din străinătate, care din cauza unor probleme de sănătate nu se putea exprima decât asfel. A fost un moment în care am realizat că pot să mă exteriorizez într-un mod creativ și că pot accentua mai bine ideea. Contul meu este pentru oricine vrea să îl vadă” , a declarat Florina Șarpe.

VEZI VIDEO aici.


Chiar dacă ideile erau împărțite în legătură cu ceea ce posta ea pe TikTok, mai târziu, întrebarea „ce caută pe platformă acești oameni?” a început să dispară din secțiunea de comentarii a Florinei.

În prezent, tutror ne-ar prinde bine să cunoaștem noțiunile de bază în limbajul semnelor, pentru că de multe ori poate fi vital.


„Eram la chioșcul unde se reîncărcau telefoanele mobile. În fața mea erau două persoane cu deficiență de auz și încercau să îi explice vânzătoarei ceea ce doresc, dar nu aveau noroc să fie și înțeleși. Am intervenit, am vorbit cu dumnealor zicându-le că o să îi ajut și am tradus tot ceea ce îmi spuneau ei vânzătoarei.”, a adăugat Florina.

Pe lângă școlile speciale care există în România pentru cei cu deficiențe, Florina consideră că și școlile normale ar trebui să intorducă ore de LMG.

„Eu cred că ar trebui adăugată o oră, cel puțin, dedicată acestui limbaj în școlile din România. Cred că ar trebui cunoscut de mult mai mulți oameni, de multe ori poate fi vital. De multe ori limbajul mimico-gestual a salvat vieți. La un moment dat am văzut la știri un caz cu o femeie, aceasta a folosit limbajul semnelor să o anunțe pe chelneriță că are nevoie de ajutor. Ulterior chelnerița, care cunoștea limbajul a sunat poliția. Ajunși la fața locului, polițiștii l-au arestat pe bărbat, acesta fiind acuzat de abuz asupra femeii”, a mai explicat Șarpe Florina.

Material realizat de Paula COPACIU

Ultimele Stiri
abonare newsletter