Actualitate
Doi artiști francezi „au dat viață” unui zid din Cluj: „Mă exprim mai bine prin desen decât prin cuvinte” FOTO
„Apropiați. Spargem ziduri” este numele proiectului inițiat de Institutul Francez din Cluj-Napoca pentru a aniversa într-o manieră inedită cei 30 de ani ai săi de existență și cei 30 de ani de înfrățire între orașele Cluj-Napoca și Nantes printr-un schimb de artiști de artă stradală între cele două orașe.
După lucrarea monumentală realizată la Nantes la finalul lunii iulie de echipa clujeană de artiști stradali Kero Zen și Ocu, inspirată de Coloana Infinitului a sculptorului român Constantin Brâncuși, a venit rândul artiștilor francezi de la Studio Katra, Antoine Gripay și Camille Pansard să marcheze prin culori aniversarea a 30 de ani de înfrățire între cele două orașe.
Amplasată pe strada Constanța, pe un zid aparținând Eparhiei Reformate din Ardeal, lucrarea imaginată de Studio Katra ia forma unui acordeon colorat desfășurat pe cei 40 de metri ai peretelui și sugerează diversitatea dintre cele două culturi, franceză și română, precum și legăturile care le unesc, integrând într-un mod interesant atât referințe specific franțuzești, precum vinul roșu sau simboluri heraldice bretone, cât și elemente românești precum ia, ursul, liliacul, munții Carpați sau minele de sare.
Numeroasele treceri dintre elementele frescei fac referință la noțiunile de pasaj, de retransmitere și întâlnire, iar elementele naturale, precum albina sau ursul amintesc de importanța biodiversității, în timp ce trunchiul de copac retezat este o referință la exploatarea excesivă a pădurilor.
Elementul care a atras atenția multor trecători este persoana îmbrăcată într-un port tradițional românesc care trece printr-un portal. Acest element semnifică multiculturalitate și diversitate, dar mai ales schimbul cultural și apropierea dintre România și Franța.
Studio-ul Katra este o agenție pluridisciplinară fondată în 2011, compusă din oameni creativi specializați în domeniile grafismului, picturii murale, designului de produs și a amenajării spațiului urban. Pe lângă prestarea de servicii, echipa este preocupată să dezvolte proiecte specifice agenției, o adevărată vitrină a spiritului lor creativ.
Antoine Gripay, director și fondator al Studio-ului Katra, a venit la Cluj alături de colegul său Camille Pansard care alături de artiștii români au dat viață peretelui de pe strada Constanța.
Într-un interviu acordat monitorulcj.ro, Antoine Gripay și Camille Pansard au vorbit despre proiectul „Apropiați. Spargem ziduri”, de unde a pornit pasiunea lor pentru artă, dar mai ales pentru grafitti și cum este văzută arta stradală în Franța.
Arta, cea mai bună modalitate de exprimare
„Pentru mine, arta este o cale de a mă exprima, de a transmite mesaje subiective în funcție de interpretare. Este ceva subiectiv pentru că, în funcție de interpretare, cineva poate să înțeleagă mesajul foarte puternic, iar alții se vor simți deranjați de ea. Deci, prin urmare este un mod de a arăta cine suntem, avem dorința de a schimba lucrurile și de a-i face pe ceilalți să își pună întrebări. Pentru mine este o plăcere să desenez, am început de mic acest lucru, dar eu personal nu am avut niciodată o abordare artistică pentru a denunța ceva sau pentru a arunca o privire asupra societății, pentru mine este mai degrabă o plăcere să desenez și să cunosc tineri dornici să cunoască tainele desenului ” ,a declarat pentru monitorulcj.ro, Camille Pansard.
Lui Camille Pansard îi este câteodată mai ușor să se exprime prin artă decât prin cuvinte, a mărturisit acesta.
„Arta a fost întotdeauna o modalitate de a comunica de fapt, mai presus de toate, am desenat cu copii și am făcut animații cu ei, dar mai ales i-am învățat cum să se exprime prin artă. De exemplu, câteodată pentru mine este mult mai ușor să desenez decât să vorbesc ”, a adăugat Camille Pansard.
„Pentru mine, arta se raportează la modul în care privești lumea și viziunile diferite pe care le au persoanele față de educație, față de școală sau față de societate. Noi propunem o viziune diferită a societății, a naturii, a unui oraș, este o modalitate de exprimare a viziunii artistice, dar mai ales de a oferi o viziune poetică vieții”, a transmis Antoine Gripay.
Potrivit artiștilor, orașele Cluj-Napoca și Nantes se aseamănă foarte mult prin diversitate. Ei au mărturisit că au fost uimiți de ospitalitatea clujenilor și de faptul că mulți curioși s-au oprit pentru a fotografia opera de artă.
„M-am simțit foarte bine în aceste două săptămâni în Cluj. Orașul Cluj-Napoca seamănă mult cu Nantes prin diversitatea de vârstă, am văzut bătrâni, tineri și studenți. Arhitectura este foarte interesantă, culorile sunt foarte vii, am vizitat zona montană de aici și mi se pare interesantă apropierea dintre oraș și natură, dar mai ales am mâncat foarte bine în timpul petrecut în România”, a transmis Camille Pansard.
Artiștii au avut mână liberă în alegerea tematicii lucrării care cuprinde elemente ale ambelor culturi, cu accent pe importanța biodiversității, mesajul vizual fiind unul foarte puternic.
„În primul rând, pentru Studioul Katra, acest proiect este o recunoaștere a 10 ani de muncă pentru a putea veni și împărtăși arta și design-ul nostru cu străinii. Un perete poate fi un teren de joacă, poate fi un loc unde să îți delimitezi proprietatea sau să o împarți cu cineva și ne-am folosit de aceste metafore. Este ușor să realizezi lucrări care să fie plăcute privitorilor, dar noi încercăm să inserăm în ele și povești pe care oamenii să le interpreteze ”, a declarat Antoine Gripay.
Lucrări de genul acesta îi apropie pe locuitorii unei comunități unii de ceilalți și creează căi de legătură între artiști. În Franța există anumite locuri special amenajate pentru desfășurarea artei stradale. Potrivit lui Antoine Gripay, orașul Nantes a avut o strategie de revitalizare a orașului prin cultură și a devenit astăzi un oraș reprezentativ în Franța atât pentru turiști, cât și pentru locuitorii lui, iar orașul Cluj-Napoca are potențialul să se dezvolte și mai mult din punct de vedere cultural.
Care a fost cea mai dificilă operă de artă realizată de francezi?
„Cred că ultima lucrare făcută alături de artiștii români în Nantes a fost cea mai dificilă, deoarece a fost făcută pe un spațiu foarte mare, foarte înalt. Am avut o organizare tehnică, administrativă și de siguranță foarte importantă și o organizație internațională într-un cartier dificil. A fost dificil și din cauza condițiilor meteo, oboseala, dar a fost o mare performanță ”, a declarat Antoine Gripay.
„A fost dificil deoarece clădirea avea 46 metri înălțime. În prima săptămână, manipularea platformei a fost dificilă deoarece era foarte înaltă, pentru că platforma se mișca...era înfricoșător. A fost puțin greu la început să te adaptezi la înălțime, platforma trebuia manevrată cu atenție. Atenția a jucat un rol important în realizarea proiectului din Nantes. Pe acest zid ne-am putut deplasa ușor deoarece nu este atât de înalt. În afara faptului că am blocat un trotuar, iar oamenii sunt nevoiți să treacă pe partea cealaltă, pare relativ ușor”, a transmis Camille Pansard.
Antoine Gripay și Camille Pansard s-au simțit foarte bine în Cluj și cu prima ocazie s-ar reîntoarce pentru a vizita în detaliu tot ce oferă orașul Cluj-Napoca cât și România.
Articol realizat de Copaciu Paula
CITEȘTE ȘI