Administrație

Contract record pentru supravegherea lucrărilor la metroul clujean: 25,5 mil. €

Primăria a lansat licitația pentru un contract record de consultanță dedicat supervizării proiectării și execuției metroului clujean.

 

Primăria Cluj Napoca a lansat licitația pentru supervizarea magistralei de metrou din municipiu. Contractul este estimat la peste 125 de milioane lei (circa 25,5 milioane euro). Data limită pentru depunerea ofertelor este 8 august. 


Contractul denumit generic „Servicii de supervizare proiectare și execuție lucrări de infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sistem de instalații), automatizare trafic, racordare alimentare cu energie electrică «tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: magistrala 1 de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1 magistrala de metrou cluj»” are o durată de 114 de luni (9 ani și 5 luni), fără posibilitate de reînnoire.

Întâi banii, apoi semnarea contractului

Primăria menționează faptul că „semnarea contractului de supervizare se va face numai după semnarea contractului de finanțare”.


„Ofertanţii vor face dovada că în ultimii 5 ani au prestat servicii similare celor care fac obiectul prezentei proceduri de achiziţie. În acest sens, ofertanții vor face dovada că în ultimii 5 ani au realizat activități/servicii duse la bun sfârșit de natură similară celui ce face obiectul prezentei proceduri, respectiv având ca obiect: – Servicii de consultanță infrastructură de transport feroviar urban subteran pentru stații, tunele, galerii și alte construcții speciale însumând minim 10 km tunel fir simplu /minim 5 km tunel fir dublu, minim 3 stații, minim 1 depou din cel mult 5 contracte. Prin «supervizare/consultanță» se înțelege activitatea desfășurată în cadrul unei firme/ echipe de consultanță/de supervizare angajată de către Beneficiar/ Investitor, prin care a fost asigurată supravegherea/verificarea lucrărilor executate sau a activităților îndeplinite de către Antreprenor, în ceea ce priveste certificarea valorii lucrărilor executate și certificarea conformității calitative și cantitative a acestora cu contractul, documentația de execuție și reglementărilor tehnice și legislative în vigoare”, se arată în anunțul de licitație publicat în SEAP.

Ce se întâmplă cu licitația pentru execuția metroului?

Cel mai recent contract pentru supervizarea unui proiect major în infrastructura de transport a fost semnat anul acesta cu Egis pentru lotul 4 al Autostrăzii Ford ( antreprenor UMB), pentru peste 3,8 milioane de euro, după cum arată economedia.ro.


Contractul de proiectare și execuție pentru metrou este și el în licitație, lansată încă din luna mai 2022 tot de către Primăria Cluj-Napoca. Inițial, termenul pentru depunerea ofertelor era stabilit pentru 9 mai, dar Primăria a prelungit data-limită, întâi până în 24 iunie, apoi noul termen pentru licitație a fost stabilit în 22 august. Durata contractului de proiectare și execuție este de 8 ani.

Primarul Emil Boc a afirmat că decalarea termenului de licitație s-a făcut la cererea firmelor interesate și din rațiunea de a se evita contestațiile, arâtând că în acest fel firmele pot să își pregătească oferte consistente, credibile și viabile.


Oficialii Primăriei anunțau că există 15 companii interesate de proiectarea și execuția metroului din Cluj.

Va avea Clujul metrou peste 5 ani?

Clujul ar putea avea prima linie de metrou funcțională în ianuarie 2027, în primă fază pe 9.16 kilometri, estimându-se ca în 2030 numărul total de călători transportați să se ridice la peste 60 de milioane. 


„Metroul ușor va avea o capacitate adecvată cererii, dimensiunea maximă a trenurilor fiind de 51 m lungime (3 vagoane), 2,65 m lățime (35% din capacitatea trenurilor de metrou din București), sistemul oferind o capacitate nominală de transport de 15.200 călători/oră și sens la frecvență maximă (1 tren la 90 de secunde; așadar 380 călători/tren*40 trenuri/oră). Datele preliminare din modelul de transport arată că încă de la deschidere pe anumite secțiuni la ora de vârf se va atinge cca. 65% din capacitatea teoretică nominală la un interval de 6 min sau cca. 33% din capacitatea teoretică nominală la un interval de 3 min. Adecvarea serviciului la cerere se va face prin operarea serviciului la o frecvență ajustată cererii”, arată oficialii din Primărie.

În documentele municipalității se prevede construcția efectivă a metroului în patru ani, „de la începutul lui 2023 până la finalul lui 2026”, linia de metrou urmând a deveni funcțională în ianuarie 2027 pe 9, 16 km, cu 9 stații și un depou. 

Traseul liniei de metrou ușor începe din vestul Comunei Florești cu Stația 1. Țara Moților situată în sudul cartierului Tera. Primele trei stații deservesc zone de locuințe de densitate medie din Florești, iar apoi stațiile 4 și 5 deservesc zone multifuncționale într-o dinamică dezvoltare, desfășurate în jurul ancorelor viitorului Spital Regional de Urgență Cluj și respectiv centrul comercial Vivo. 

Stațiile 6, 7 și 8 deservesc cartierul Mănăștur (cea mai densă zonă de locuințe din oraș), iar apoi linia urmează magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului, până la Piața Mărăști.

Contractul de proiectare și execuție a metroului are o valoare de 6,66 miliarde de lei (1,3 miliarde euro) și se întinde pe opt ani. Proiectul are o finanțare de 300 de milioane de euro din PNRR.

CITEȘTE ȘI:

Termen prelungit A TREIA OARĂ pentru depunerea ofertelor pentru metrou. Până când se pot depune oferte?

Care sunt cele mai mari provocări pentru metroul clujean? „Drobul de sare” nu ar mai fi o problemă

Analiză „la sânge” a marilor proiecte ale Clujului: „Centura e gestionată prost, metroul e doar o jumătate de metrou”

abonare newsletter