Administrație
Podul Răsăritului. Mai mulți bani de la Primărie, mai puțini de la București
Primăria Cluj-Napoca trebuie să scoată mai mulți bani de la bugetul local pentru finanțarea lucrărilor la Podul Răsăritului. Ministerul Dezvoltării a tăiat finanțarea pentru acest obiectiv prin Programul de Investiții „Anghel Saligny”.
FOTO: Diana Cîmpean/ Monitorul de Cluj
Primăria Cluj-Napoca a pierdut 130.000 de euro finanțare de la bugetul Ministerului Dezvoltării, prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”, pentru Podul Răsăritului. Inițial, municipalitatea ceruse de la bugetul de stat suma de 32.140.152 lei cu TVA, dar va primi 31.498.742 lei.
Cu alte cuvinte, dacă inițial de la bugetul local trebuia să se aloce suma de 664.045 lei, Primăria va trebui să suporte acum o cofinanțare de 1.305.455 lei (266.000 de euro).
Valorea totală a investiției pentru obiectivul „Construire pod pentru râul Someșul Mic care face legătura între strada Oașului și strada Răsăritului” este de 32.804.197 lei.
Istoria podului și istoria banilor
În anul 2018, Primăria a încheiat contractul de proiectare cu SC Mirada Project SRL-D pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru Podul Răsăritului. În 2019, s-au aprobat indicatorii tehnico-economici, valoarea totală a obiectivului de investiții fiind de 29.007.196 lei. În 2021, s-au actualizat acești indicatori, valoarea totală a lucrărilor ajungând la 32.804.197 lei. Din cauza scumpirii materialelor, asocierea care a câștigat licitația a solicitat toamna trecută o actualizare a costurilor. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în septembrie 2021, durata de execuție a obiectivului fiind de 20 de luni.
Firma care a câștigat licitație de lucrări este Asocierea Freyrom SA (lider asociere) – Procons Group SRL (asociat) – Costin și Vlad Birou de Proiectare SRL (asociat) - Integrated Road Solutions SRL (asociat).
Podul ar urma să fie terminat la finalul anului 2023.
„Obiectivele preconizate prin realizarea investiției sunt asigurarea unui acces mai rapid pentru traficul auto, pietonal, cicliști dinspre zona Gării (strada Oașului, Decebal, Căii Ferate și Traian) spre Piata 1 Mai (pe strada Răsăritului) și spre Piața Abator (pe strada Parcul Feroviarilor), spre zona central a Clujului. Construirea podului și amenajarea intersecțiilor aferente podului vor contribui la fluidizarea traficului auto și descongestionarea intersecțiilor din zonă”, transmite Primăria Cluj-Napoca.
Suprafața terenului pe care se construiește noul pod este de 2.000 mp. Lungimea podului construit pe structură metalică este de 57,90 metri, iar secțiunea transversală a podului va avea 26 de metri și va fi alcătuită din partea carosabilă (4 benzi de circulație), 2 piste de biciclete și 2 trotuare.
Podul Răsăritului, similar cu Podul Centenarului din Oradea
Potrivit machetelor de prezentare, podul va arăta similar cu Podul Centenarului din Oradea, construit în opt luni şi jumătate de aceeași firmă leader (Freyrom SA), fiind la rândul său un pod în arc.
În luna iulie 2022, viceprimarul Dan Tarcea spunea că lucrările la Podul Răsăritului „înregistrează un avans față de graficul stabilit de constructor și ar putea fi finalizat înainte de termen”. Podul este realizat deja în proporție de 65%, iar șoferii ar circula pe noul pod înainte de mijlocul anului viitor.
„Podul Oașului-Răsăritului era săptămâna trecută la 65% grad de realizare. Termenul de finalizare este mijlocul anului 2023. Așa cum arată lucrările astăzi, este posibil să avem o ușoară devansare a termenelor, vom vedea în momentul în care este gata. Deci, lucrările de acolo au puțin avans față de graficul care a fost stabilit. Sunt lucrări de foarte bună calitate în zonă”, declara luna trecută viceprimarul Dan Tarcea pentru monitorulcj.ro.
CITEȘTE ȘI: