Administrație
Scăpăm de AGLOMERAȚIA de pe Tăietura Turcului? Demersuri noi pentru realizarea PASAJULUI peste calea ferată
Noi pași spre realizarea pasajului peste calea ferată din zona Tăieturii Turcului. Primăria cedează CNAIR mai multe porțiuni de drum pentru realizarea acestuia.
Demersuri noi pentru realizarea PASAJULUI peste calea ferată. FOTO: Primăria Cluj-Napoca
UPDATE: Rectificare informații
Un pasaj cu sens giratoriu suspendat ar urma să fie construit în Dâmbul Rotund, în zona străzilor Corneliu Coposu, Calea Baciului, Lombului și Tudor Vladimirescu. Acesta va fi legat la viitorul pasaj peste calea ferată de pe Tăietura Turcului, fiind însă un proiect diferit, finanțat tot prin Planul Național de Redresare și Reziliență, a explicat primarul Emil Boc joi, într-o emisiune radio. Așadar, precizăm că în materialul publicat miercuri, 5 octombrie pe monitorulcj.ro s-a strecurat o eroare, în lipsa detaliilor suplimentare, noul pasaj fiind confundat cu cel ce se va construi peste calea ferată, aflat în licitație la acest moment.
„Sunt două lucruri, unul vechi și unul nou. Pasajul de la Tăietura Turcului, acel pasaj de peste 25 de milioane de euro pe care noi l-am pregătit ca studiu de fezabilitate și care a fost inclus în proiectul de modernizare a căii ferate este în fază de licitație la Ministerul Transporturilor, fiind șanse să se încheie licitația anul acesta, urmând ca după aceea să se intre la lucru, întreg traseul de la Cluj la Poieni fiind gata până la mijlocul lui 2026. Ne exprimăm speranța ca partea de pasaj să fie gata în intervalul anului 2024-2025, poentru că este în prima parte a proiectului acest pasaj. Așadar, nu sunt povești, este în licitație în acest moment, ofertele sunt depuse, se evaluează și din discuțiile pe care le-am avut cu ministerul de resort, sunt șanse mari ca anul acesta să se desemneze un câștigător.
Pentru vineri, în ședința consiliului local, avem o noutate absolută, nu este pasajul de la Tăietura Turcului. Aici, avem șansa ca prin PNRR, cu CNAIR și Ministerul Transporturilor, putem să facem un pasaj, care vom vedea exact cum va arăta, la strada Tudor Vladimirescu, la ieșirea din Baciu (Calea Baciului - n.red.), unde avem acea sugrumare de trafic și aici vom avea un nou sens giratoriu și un pasaj, sensul giratoriu va fi suspendat, deasupra, iar dedesubt vom avea benzile de circulație și legătura de 200-300 de metri cu pasajul de la Tăietura Turcului. Vor fi legate între ele, lucrarea de arhitectură și de construcție urbană este foarte modernă și avem resursa financiară pentru acest pasaj și sens giratoriu suspendat, pe care le vom face în completarea pasajului de la Tăietura Turcului și nu în locul acestuia. Se va ieși de la Baciu și nu vom mai avea blocajul din trafic de acum. Proiectul acum intră în faza de studiu de fezabilitate, noi trebuie să facem o hotărâre în ședința consiliului local ce vizează terenul respectiv, care se află pe raza municipiului Cluj-Napoca, după care va intra în lucru. Fiind din PNRR, termenul de finalizare este anul 2026”, a precizat primarul Emil Boc.
Știrea inițială
Primăria Cluj-Napoca va preda Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) mai multe sectoare de drum necesare realizării pasajului peste calea ferată din zona Tăieturii Turcului.
În septembrie, CNAIR, prin DRDP Cluj, a solicitat Primăriei Cluj-Napoca, prin două adrese, predarea în administrare a unor sectoare de drum necesare realizării obiectivului de investiții „Pasaj de legătură între DN 1F km 4+200 – strada Corneliu Coposu”.
Amplasamentul obiectului de investiții se suprapune peste imobile cu destinația de drum aflate în domeniul public al municipiului Cluj-Napoca și anume. Astfel, Primăria Cluj-Napoca va preda în administrarea CNAIR următoarele sectoare de drum:
- DN1F/ Strada Corneliu Coposu între pozițiile kilometrice DN 1F km 3+850 și km 4+918;
- Strada Calea Baciului între sensul giratoriu existent și intersecția cu străzile Lombului și Tudor Vladimirescu;
- Strada Școlii – 150 metri liniari din sensul giratoriu existent.
Sectoarele de drum enumerate vor fi preluate pe baza unui protocol de predare-primire, care se va încheia în termen de 30 de zile de la data adoptării hotărârii, se mai arată în documentul citat.
Potrivit proiectului de hotărâre, pasajul peste calea ferată din zona parcului industrial Tetarom I urmează să fie realizat cu fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), la fel ca pasajul de legătură între DN 1C și Tetarom III din localitatea Jucu. Proiectul va fi dezbătut de consilierii locali în ședința ordinară de vineri, 7 octombrie.
Scopul construirii pasajului peste calea ferată este descongestionarea şi fluidizarea traficului rutier prin eliminarea blocajelor de circulaţie şi sporirea siguranţei circulaţiei pe traseul străzilor Tăietura Turcului şi Corneliu Coposu, ieşirea spre Zalău, împreună bretelele de racordare necesare.
Pasajul de pe Tăietura Turcului trebuie construit până în 2026
Construirea pasajului peste calea ferată pe Tăietura Turcului, finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență, trebuie realizată până în 2026.
Proiectul pentru electrificarea căii ferate Cluj-Episcopia Bihor, care prevede și construirea viitorului pasaj de pe Tăietura Turcului, va fi finanțat din bani de la Uniunea Europeană, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Obiectivul are prevăzută suma de 1,5 miliarde de euro în PNRR, din care circa 25 de milioane de euro vor fi alocați pentru realizarea pasajului care ar descongestiona traficul din zonă. Pasajul ce se lasă așteptat de ani buni va trebui finalizat până în vara anului 2026, a mai arătat viceprimarul, acesta fiind termenul limită pentru investițiile suportate din PNRR. În caz contrar, CFR trebuie să înapoieze banii Uniunii Europene.
După un blocaj cauzat o contestație, în luna mai a acestui an, CFR SA a anunțat că 19 firme au depus oferte pentru contractul de electrificare a căii ferate Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor - Frontieră, în lungime de 166,2 kilometri. Pe primul lot a acestei linii se află și pasajul din zona Tetarom I, unde au depus oferte 5 operatori economici. Obiectivul general al proiectului constă în electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată pentru creșterea numărului de pasageri și a volumului de mărfuri transportate, precum și creșterea vitezei de circulație la valori cuprinse între 120 km/h și 160 km/h pe întregul tronson.
Urmează exproprieri pentru construirea pasajului
Anul trecut, clujenii care locuiesc în zona respectivă și-au exprimat nemulțumirea cu privire la trecerea pasajului peste o parte dintre proprietățile private. Viceprimarul Dan Tarcea a declarat atunci că aceștia ar fi fost înștiințați în legătură cu pasajul chiar de când au achiziționat terenul.
„Componenta de expropriere intră în proiectul din PNRR și CFR se ocupă și de această componentă. Noi am stabilit, pe baza studiilor, traseul. Este și o servitute de utilitate publică și s-a respectat, în cea mai mare măsură, servitutea”, a reiterat viceprimarul. Viceprimarul municipiului Cluj-Napoca, Dan Tarcea a explicat că oamenii vor putea contesta doar suma cu care terenurile lor vor fi expropriate, dar nu și soluția.
La inițiativa Primăriei Cluj-Napoca, ADURO Consultanță și Proiectare a realizat studiul de fezabilitate pentru viitorul pasaj, acesta fiind predat companiei naționale CFR Infrastructură, care l-a cuprins în contractul de 1,1 miliarde de euro convenit cu Comisia Europeană pentru electrificarea căii ferate și creșterea vitezei pe calea ferată de la Cluj-Napoca la Episcopia Bihor.
CITEȘTE ȘI: