Administrație
Planul noului bulevard de Nord se află în consultare publică. Artera va asigura un grad crescut de mobilitate și descongestionarea traficului
Planul urbanistic pentru dezvoltarea culoarului de Nord al Clujului este publicat spre consultare publică. Prin implementarea sa, clujenii vor putea beneficia de un grad crescut de mobilitate pe axa Podul Oașului-Podul Ira.
Culoar de mobilitate în zona de nord a Clujului. sursa: brosură de prezentare, site-ul Primăriei Cluj-Napoca
Primăria a publicat spre informarea și consultarea publicului propunerea preliminară PUZ – Culoar de mobilitate Nord – Pod Oașului-Răsăritului – străzile Răsăritului – Câmpul Pâinii – Pod Ira. Concluziile implicării publicului vor fi analizate și integrate, după caz, în conținutul planului. După etapa dezbaterii publice, planul de urbanizare zonală a culoarului de Nord va fi supus aprobării în Consiliul local sub forma unui proiect de hotărâre.
Zona industrială a Clujului, supusă unei transformări radicale
Fosta zonă industrială a Clujului se află într-un proces de reconversie și transformare considerabilă, iar scopul acestui demers are în vedere creșterea nivelului de accesibilitate și mobilitate pentru cetățeni, precum și de revitalizare a întregului spațiu curpins între Podul Oașului și Podul Ira.
„Cetățenii să-și imagineze că pe acest culoar de nord, pornind de la noul pod Răsăritului, care va fi gata anul viitor, până la podul IRA, practic vom avea un nou bulevard cu patru benzi, care va descongestiona tot ceea ce avem astăzi pe această axă est-vest. Acest proiect reprezintă un canal alternativ de mobilitate și va contribui la ceea ce înseamnă dezvoltarea și modernizarea Clujului”, declara primarul Emil Boc în primăvara acestui an, în dezbaterea proiectului din cadrul Centrului de Inovare și Imaginație Civică (CIIC).
Reconversia zonei de nord a Clujului - un impuls considerabil în plan imobiliar
Proiectul presupune conectarea zonelor care au fost dezvoltate în urma investițiilor recente, dar și a investițiilor preconizate în viitor.
Pe lista zonelor supuse restructurării urbane figurează:
Podul Oașului-Răsăritului,
Parcul Feroviarilor,
Parcul Armătura,
Reconversia platformei Carbochim, Piața 1 Mai, platforma Clujana și zona Podului Porțelanului,
Mărăști Est - Expo Transilvania, zona străzilor Ghioceilor-Beiușului-Plevnei-Câmpul Pâinii, Nod IRA,
Ocolitoare Nod 15 - Parcul Est - arealul Băilor Someșeni.
Importante proiecte de reconversie urbană au fost anunțate sau au debutat în ultima vreme în zonele menționate anterior, care vor aduce în zonă mai mulți locuitori, dar și afaceri care vor crește numărul de participanți la trafic.
Municipalitatea urmărește totodată asigurarea condițiilor primare de urbanizare printr-o rețea de artere pentru reconversia zonelor industriale: zonele Carbochim, Clujana, Fabricii de Zahăr median, Sanex, indirect CUG.
Etapa exproprierilor: peste 100 de imobile sunt suprapuse peste obiectivul de investiții
Asemenea celorlalte proiecte majore de prefacere a spațiului public din municipiul Cluj-Napoca, precum extinderea arterei Moților-Mănăștur de pe axa est-vest, și în cazul culoarului de nord al orașului sunt prevăzute exproprieri.
Potrivit documentației publicate de autorități, în 117 de cazuri, imobile aflate domeniu privat se suprapun cu zona de reglementare/ intervenție a Culoarului de Mobilitate Nord.
Ce se schimbă
Suprafețe generoase pentru pistele de biciclete
proiectul presupune:
• modernizarea intersecțiilor, amenajarea străzilor Răsăritului și Câmpul Pâinii la un profil de culoar cale ferată (16/21 ml) cu benzi de circulație, piste de biciclete, aliniamente de arbori și mobilier urban;
• modernizarea rețelei de iluminat public stradal și a sistemului de semaforizare;
• instalarea unui sistem de management al traficului; se vor amenaja suprafețe în vederea delimitării locurilor de parcare.
Zonele verzi propuse ocupă o suprafață de 56.000 mp, iar zonele pietonale se vor întinde pe 45.000 mp. În ceea ce privește pistele de biciclete, acestea vor reprezenta 7,5% din suprafața proiectului.
Mai multă mobilitate
În prezent, mobilitatea din zona culoarului de nord este periclitată de liniile de cale ferată, de absența spațiilor dedicate pietonilor sau de un traseu velor coerent.
Planul Urbanistic Zonal (PUZ) al proiectului presupune soluționarea conformă a tuturor palierelor de circulație, pe întreg segmentul cuprins între Nod IRA și Pod Oașului-Răsăritului, printr-o integrare coerentă în rețeaua urbană de mobilitate (reorganizare + amenajări + echipare adecvată + reglementări dedicate aferente), integrarea în rețeaua de transport public urban și conectarea la circulația feroviară metropolitană, cu trei stații pe magistrala CFR300, conectivitate - Piața 1 Mai, Fabricii de Zahăr, Nod IRA.
Investițiile propuse vor avea rolul de a asigura condițiile pentru conectarea zonei la transportul public, inclusiv transferul intermodal:
- CTP (autobuz urban/ metropolitan, troleibuz, tramvai);
- feroviar (tren, tren scurt/ lung parcurs, tren metropolitan Gilău-Bonțida);
- metrou preconizat.
Sunt propuse și amenajări dedicate transportului pietonal, velo, auto și infrastructura aferentă: parcare/garare, transport public cu toate facilitățile aferente, pasaje, poduri, traversări.
Planul proiectului se află în consultare publică până în data de 31 Octombrie 2022 și poate fi consultat AICI.
CITEȘTE ȘI: