Administrație
Uită tot ce știai despre Mărăști. Transformare incredibilă: parking subteran, dispare o bandă de circulație, apar piste de biciclete plus lifturi pentru pietoni
Ultima modernizare a Pieței Mărăști datează de pe vremea lui Ceaușescu, dar acest lucru este pe cale să se schimbe. Zona, rămasă „în secolul trecut” din punct de vedere a amenajărilor urbane, va fi modernizată și revitalizată.
Vedere sens giratoriu cartier Mărăști. Sursă foto Facebook Mărăști Cluj-Napoca
Primăria municipiului Cluj-Napoca pregătește reamenajarea completă a Pieței Mărăști, dar și a străzilor adiacente, inclusiv prin construirea unui parking subteran. Administrația locală precizează că își dorește să obțină finanțare europeană pentru acest proiect.
CITEȘTI ȘI: Nu vei recunoaște Piața Mărăști! Parking subteran, piste pentru biciclete, trotuare largi
Cartierul Mărăști, dominat de blocuri gri și înalte cu nenumărate scări, își va schimba fața pe parcursul următorilor ani. Vor fi plantați zeci de arbori, iar spațiile publice vor fi aduse la standarde europene, prin construirea de parking-uri care vor scoate mașinile de pe trotuare și parcuri pentru plimbare și relaxare.
Consilierii locali vor aproba luni în ședință Planul Urbanistic Zonal Reamenajare zona Piața Mărăști și a străzilor adiacente și construire parking subteran pe un teren în suprafață de aproximativ 11,4 hectare.
Care sunt străzile care intră în modernizare și cum se va circula pe ele
Bulevardul 21 Decembrie 1989 (tronsonul Piața Mărăști – strada Buftea)
Se păstrează sensurile de circulație existente
Se elimină o bandă de circulație în direcția vest – est (în prezent utilizată ca parcare) și se introduc benzi dedicate transportului în comun și bicicliștilor
Se reorganizează locurile de parcare cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice
Se reorganizează și modernizează stațiile de transport public
Se reorganizează sensul giratoriu, inclusiv prin asigurarea accesului și evacuării unui parcaj subteran propus în zona Aleii Bibliotecii
10 standuri taxi
Se accesibilizează și amenajează zona verde adiacentă Bisericii Sf. Petru
Se reamenajează trotuarele prin introducerea de plantații, pavaje, mobilier urban, iluminat public
Se desființează construcțiile cu caracter comercial/parazitar
Strada Aurel Vlaicu (tronsonul Piața Mărăști – strada Aurel Vlaicu nr. 9)
Se păstrează sensurile de circulație existente
Se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo
Se modernizează stațiile de transport public
Se schimbă poziția stației Arte Plastice (spre vest) pentru fluidizarea circulației pe acest tronson
Se organizează standuri taxi (7 locuri)
Se lărgesc și se reamenajează trotuarele
Se reamplasează stația de monitorizare a calității aerului
Se desființează construcții cu caracter comercial/parazitar
Strada Fabricii (tronsonul Piața Mărăști – strada București)
Se păstrează sensurile de circulație existente
Se introduc piste pentru biciclete pe ambele laturi
Se reorganizează locurile de parcare de pe latura de vest (prin dispunerea paralel cu axul străzii)
Se lărgesc și se reamenajează trotuarele
Aleea Bibliotecii
Se păstrează sensurile de circulație existente cu eliminarea unei benzi carosabile în direcția nord-sud
Se elimină locurile de parcare de pe latura vestâ
Se introduc piste pentru biciclete în ambele sensuri de circulație
Se propune realizarea unui parcaj subteran public cu o capacitate de 280 de locuri cu acces și evacuare din sensul giratoriu
Se reamenajează scuarul verde cu suplimentarea arborilor, introducerea de mobilier urban, zone de recreere și joacă
Se grupează cele trei puncte de acces în parkingul subteran într-un pavilion urban care include o cafenea și pergole, oferind umbră și adăpost la intemperii
CITEȘTE ȘI: Mărăști se transformă din cartierul „gri” și fără spații verzi într-unul la standarde europene
Strada Crinului
Se organizează circulația cu sens unic în direcția sud-nord pe străzile Crinului și Iazului (între Bulevardul 21 Decembrie - strada București, în tandem cu străzile Buftea și Gorunului, organizate în sens invers)
Se introduc piste pentru biciclete în ambele sensuri de circulație
Se reorganizează parcarea din apropierea intersecției cu Bulevardul 21 Decembrie 1989
Strada Ciocârliei
Se păstrează sensurile de circulație existente (sens unic est-vest, dublu sens în zona intersecției cu strada Fabricii)
Se introduce o pistă pentru biciclete în direcția opusă circulației motorizate (vest/est)
Se introduc locuri de parcare (paralel cu axul străzii)
Calea Dorobanților (pe tronsonul adiacent nr. 98 – 106)
Se păstrează sensurile de circulație existente cu eliminarea unei benzi carosabile în direcția est – vest (zona Bibliotecii Județene)
Se realizează o stație de transport public retrasă față de circulație (în dreptul Consiliului Județean) și se amenajează locuri de parcare pentru persoane cu dizabilități
Se reamenajează trotuarele prin introducerea de mobilier urban, pavaje, iluminat public
Se amenajează piste pentru biciclete în ambele sensuri
Reglementări privind parcarea și scuarul Aleii Bibliotecii
Se propune realizarea unui parcaj subteran pe două niveluri și reamenajarea spațiului public de la partea superioară a parcării
Accesul și evacuarea mașinilor sunt prevăzute prin intermedul unor rampe și a unor bretele dedicate care fac legătura cu sensul giratoriu din Piața Mărăști. Accesul pietonal este prevăzut prin intermediul a trei nuclee de circulație (scări) dintre care unul dotat cu lift. Nucleele sunt orientate spre Piața Mărăști, strada Dorobanților/Biblioteca Județeană/Consiliul Județean și scuarul pietonal.
Scuarul Aleii Bibliotecii rezultă din extinderea zonei exclusiv pietonale spre vest și conectarea acesteia la rețeaua de spații publice din zonă. Scuarul include zone verzi plantate dens cu arbori și suprafețe multifuncționale, toate dotate cu mobilier și iluminat public LED.
Reglementări privind incinta Calea Dorobanților nr. 105
Se propune eliberarea curții de garaje și parcări și realizarea unui parcaj subteran conectat la garajul subteran existent la subsolul blocului aflat la est, cu acces comun din Calea Dorobanților
Se amenajează la sol 12 locuri de staționare de scurtă durată pentru vizitatori
„Prin măsuri de regenerare a spațiilor publice și a infrastructurii, Piața Mărăști poate prelua rolul unui centru de cartier și a unui pol de dezvoltare și atractivitate pentru partea de est a orașului pe axul între centrul istoric și aeroport. Principalele avantaje ale zonei: poziție favorizantă pe axul est-vest al orașului, cu o bună legătură spre nord, infrastructură de transport public bine dezvoltată, cu perspective de dezvoltare, mixaj funcțional echilibrat locuire/servicii/comerț/instituții, rezerve de teren pentru dezvoltare, terenuri sub-utilizate în raport cu potențialul dat. Calitatea spațiului public este afectată de predominanța suprafețelor dedicate traficului motorizat, în defavoarea circulației pietonale și a celei cu mijloace nemotorizate. Se remarcă consumul semnificativ de suprafețe cauzat de parcări la sol și garaje individuale. După epuizarea capacității proiectate a cartierului, parcările au ocupat, treptat, suprafețe verzi, trotuare și benzi carosabile. Incintele rezidențiale situate pe Dorobanților sunt complet lipsite de spații verzi accesibile public, locuri de joacă sau amenajări de petrecere a timpului liber”, arată municipalitatea.
Ce (nu) are Mărăștiul. Disfuncționalitățile zonei
Suprafețe pietonale neatractive, ocupate de mașini parcate neregulamentar
Lipsă infrastructură pentru biciclete/trotinete
Spații verzi reduse ca suprafață
Stare degradată a amenajărilor existente
Iluminat public uzat moral
Ce se întâmplă cu Piața Mărăști
Primăria menționează că Piața Mărăști nu intră în zona propusă spre modernizare, aceasta făcând obiectul unei documentații de urbanism distincte, „care va analiza oportunitatea realizării unui spațiu verde sau alte dotări, în vederea îmbunătățirii condițiilor de locuire din zonă”.
CITEȘTE ȘI: