Administrație

Proiectul pentru culoarul Gară - IRA poate continua fără aviz de mediu. Cum va arăta viitorul bulevard din zonă industrială a Clujului?

Elaborarea documentației pentru culoarul de nord Gară - IRA poate continua fără aviz de mediu, a decis Agenția pentru Protecția Mediului.

Proiectul pentru culoarul Gară - IRA poate continua fără aviz de mediu. FOTO: Randări proiect Proiectul pentru culoarul Gară - IRA poate continua fără aviz de mediu. FOTO: Randări proiect

 

 


Agenția pentru Protecția Mediului Cluj a anunțat că elaborarea studiului de fezabilitate și a Planului Urbanistic Zonal în condițiile Legii 350/2001 pentru obiectivul de investiții Culoar de Mobilitate Nord Pod Oașului – Răsăritului – străzile Răsăritului – Câmpul Pâinii – Pod IRA, situat în Municipiul Cluj-Napoca, cartier Mărăști, nu necesită evaluare de mediu, planul urmând a fi supus procedurii de adoptare fără aviz de mediu.

 


Zona de nord a Clujului, vizată în ultima perioadă de ample proiecte imobiliare și de reconversie urbană, va dispune de un culoar de mobilitate la standarde europene care, potrivit proiectului asumat de autorități, va împleti infrastructura de transport auto cu transportul în comun și cel nemotorizat. Unul dintre obiectivele integrante ale proiectului, noul Pod Oașulului-Răsăritului, ar urma să fie deschis circulației în 2023.  

Ce lucrări vor avea loc?

Zonele verzi propuse ocupă o suprafață de 56.000 mp, iar zonele pietonale se vor întinde pe 45.000 mp.  În ceea ce privește pistele de biciclete, acestea vor reprezenta 7,5% din suprafața proiectului. De asemenea, în proiect va fi intergată rețeaua de transport public urban și se va realiza conectarea la circulația feroviară metropolitană.


Conceptul de amenajare arhitecturală și urbanistică este propus de specialiștii de la Mossfern și NV Construct.

Din punct de vedere tehnic, proiectul presupune:


  • modernizarea intersecțiilor, 
  • amenajarea străzilor Răsăritului și Câmpul Pâinii la un profil de culoar cale ferată (16/21 ml) cu benzi de circulație, piste de biciclete, aliniamente de arbori și mobilier urban,
  • modernizarea rețelei de iluminat public stradal și a sistemului de semaforizare, 
  • instalarea unui sistem de management al traficului, 
  • amenajări dedicate funcțiunilor urbane pe categorii de trafic (pietonal, velo+standuri, auto, parcare/garare, transport public cu toate facilitățile aferente, pasaje, poduri, traversări), spații verzi, terenuri de joacă, loisir, areal canin, 
  • soluționarea rețelelor edilitare integrate în subteran / peisaj urban (distribuții, utilaje de câmp, hub-uri, PT, stații de reglare), 
  • colectare ape meteorice, 
  • asigurarea condițiilor optime de exploatare și mentenanță.

Zona, ținta următoarei „explozii imobiliare”

Un al aspect urmărit de proiect este conectarea zonelor care fie au fost dezvoltate în urma unor investiții recente, fie au preconizate investiții în viitor. Sunt menționate aici Podul Oașului-Răsăritului, Parcul Feroviarilor, Parcul Armătura, reconversia platformei Carbochim, Piața 1 Mai, platforma Clujana și zona Podului Porțelanului, Mărăști Est - Expo Transilvania, zona străzilor Ghioceilor-Beiușului-Plevnei-Câmpul Pâinii, Nod IRA, Ocolitoare Nod 15 - Parcul Est - arealul Băilor Someșeni. Importante proiecte de reconversie urbană au fost anunțate sau au debutat în ultima vreme în zonele menționate anterior, care vor aduce în zonă mai mulți locuitori, dar și afaceri care vor crește numărul de participanți la trafic.

Un rezultat indirect al proiectului va fi și decongestionarea și implicit fluentizarea arterelor supraaglomerate din zonă: strada Paris, zona Abator, strada Aurel Vlaicu, strada Fabricii de Zahăr; zona centrală de trafic tranzitoriu (Sopor/ Someșeni/ Mărăști – Baciu);  strada Oașului – strada Traian; strada Porțelanului – strada Paris; strada Fabricii de Zahăr (segmentele cuprins între: B-dul Muncii - str. Ialomiței - str. Aurel Vlaicu); strada Beiușului (B-dul Muncii - Nod IRA).


Municipalitatea urmărește totodată asigurarea condițiilor primare de urbanizare printr-o rețea de artere pentru reconversia zonelor industriale: zonele Carbochim, Clujana, Fabricii de Zahăr median, Sanex, indirect CUG.

Vor fi necesare exproprieri

Documentația arată că, în 117 de cazuri, imobile aflate domeniu privat se suprapun cu zona de reglementare/ intervenție a Culoarului de Mobilitate Nord, din care:

  •  în 9 cazuri, propunerea se suprapune parțial și peste construcție - casă unifamilială;
  • în 5 cazuri, propunerea se suprapune parțial și peste construcții aflate în UTR RiM (Carbochim, Unirea);
  • într-un caz, propunerea se suprapune parțial și peste construcție aflată în UTR G_p (hală agroalimentară Mărăști IRA, care se va reamplasa în cadrul proiectului adiacent, de regenerare urbană Expo Transilvania);
  • în 8 cazuri, propunerea se suprapune parțial sau preponderent peste construcție - anexă;
  • în 9 cazuri, propunerea se suprapune complet peste construcție - garaj.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Primăria plătește 700 de mil. € pentru tronsoanele 2 și 3 ale centurii metropolitane. Când vom cunoaște constructorii?

Ultimele Stiri
abonare newsletter