Administrație
Clujul are un nou drum „de diamant”. Cum arată Drumul Apuseni, cel mai scump realizat de CJ. FOTO
Județul Cluj are o nouă bijuterie. Este vorba despre Drumul Apuseni, care leagă Clujul de județul Bihor și oferă peisaje ca în Alpi.
Cum arată Drumul Apuseni, cel mai scump realizat de CJ Cluj - FOTO: CJ Cluj
Nu mai puțin de un milion de euro/kilometru a costat Drumul Apuseni, în lungime de 25 de kilometri, reabilitat de Consiliul Județean Cluj cu bani din fonduri europene. Drumul traversează localitățile Poieni și Săcuieu și leagă Clujul de județul Bihor, în zona Barajului Drăgan, iar apoi, prin Bihor, se va continua până în județul Sălaj.
Miercuri, 17 mai 2023, Consiliul Județean Cluj a organizat conferința de finalizare a proiectului din fonduri europene ce a vizat modernizarea drumurilor județene DJ 764B și DJ 108K, traseu cunoscut sub numele „Drumul Apusenilor”. Evenimentul, precedat de parcurgerea întregului traseu recent modernizat, a avut loc în teren, pe drumul județean DJ 108K, la limita teritorială dintre județele Cluj și Bihor.
„Avem un traseu complet modernizat, foarte spectaculos, cu un imens potențial turistic, care traversează una dintre cele mai atractive zone din Munții Apuseni. Felicit echipa de implementare a proiectului și antreprenorul lucrărilor pentru reușita investiției”, a transmis președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe.
Drumul „de diamant” al Clujului. Cel mai scump proiect al CJ Cluj, după CMID
Potrivit vicepreședintelui Consiliului Județean Cluj, Vákár István, Drumul Apuseni este cel mai scump drum realizat de administrația județeană, cu o valoare totală de 161 milioane de lei (din care 155 de milioane de lei proveniți din fonduri europene nerambursabile) și circa 1 milion de euro/ kilometru amenajat. Acesta este al doilea cel mai scump proiect realizat de Consiliul Județean Cluj, după Centrul Integrat de Management al Deșeurilor (CMID).
„Dacă facem un calcul, eu am fost curios, și văd că a costat circa un milion de euro kilometrul pentru aceste lucrări, este o chestie interesantă. O să îi dați vreo denumire, după vreo piatră prețioasă sau vreun metal rar, dar merită să îi dați și o denumire de acest fel. Eu sunt convins că de la prețul terenurilor în zonă, până la atractivitatea locului, totul a crescut, nu doar numărul turiștilor mulțumiți că nu își mai strică mașinile pe acest drum. Știu cât de greu era pentru antreprenorii din zonă să facă vreo pensiune, ceva. Nu aveau cum să vină oamenii cu mașini mici. În serpentine, în urmă cu câțiva ani încă se practica folosirea semnalelor luminoase și auditive, cei care intrau în curbă claxonau, ca să știe cei de pe contrasens și să se poată feri unii de alții, pentru că drumul era îngust, nu era loc să te retragi și vizibilitatea era inexistentă”, a declarat vicepreședintele Consiliului Județean Cluj, Vákár István, în cadrul conferinței de presă.
Un drum de munte „ca afară”
Traseul județean de importanță turistică „Drumului Apusenilor”, în lungime totală de peste 25 de kilometri, începe de la intrarea în localitatea Valea Drăganului (intersecția cu DN1), continuă până în proximitatea Barajului Drăgan-Floroiu și ajunge până la limita administrativă cu județul Bihor.
În cadrul proiectului au fost modernizate peste 80 de podețe și 7 poduri, din care cel amplasat pe râul Crișul Repede a fost construit de la zero. Au mai fost construite 9,5 kilometri de trotuare, 7 stații de autobuz, 5 zone de parking auto și au fost amenajate peste 50 de intersecții cu drumurile laterale.
Circa 10% din valoarea drumului au costat doar elementele de siguranță rutieră adecvate unui drum de munte cu serpentine și pericol de alunecări de pe versanți: au fost montați 10,6 kilometri de parapete metalice, construiți 7,2 kilometri de ziduri de sprijin și a fost realizat întreg sistemul de semnalizare și marcaj auto. Au fost amplasate și 3.430 mp plase de protecție pe versanți, care au scopul de a împiedica alunecările. Pe circa 6 kilometri au fost plantați puieți de tei și platan.
În valoare totală de 132.000.000 de lei, lucrările de modernizare sunt parte a proiectului european ce urmărește conectarea localităților din județele Cluj şi Bihor la Rețeaua de transport TEN-T. Lucrările în cadrul proiectului au început în martie 2020 și s-au finalizat în decembrie 2022. Lucrările au fost realizate de SC Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj SA și au fost supervizate de SC Search Corporation SRL.
Un impuls pentru economia locală și turism
Economia locală ar urma să crească în urma implementării proiectului, zona fiind deja „luată în vizor” de antreprenorii din domeniul turismului și oferind peisaje superbe „la tot pasul”. Acum, odată cu modernizarea și aducerea drumului la standarde europene, nimic nu mai stă în calea turiștilor, dar și a investitorilor pentru a transforma zona Barajului Drăgan în cea mai nouă atracție turistică montană a județului.
Scopul proiectului l-a reprezentat creșterea gradului de accesibilitate a zonei rurale montane, facilitarea accesului în regiune și asigurarea condițiilor optime de siguranță în circulația auto și pietonală. Astfel, de drum beneficiază nu doar locuitorii din localitățile Poieni și Săcuieu, ci și cei care tranzitează zona, proprietarii de hoteluri și pensiuni din zonă și turiștii care vizitează Valea Drăganului.
În zonă există mai multe obiective care pot fi vizitate, cum este Muzeul Memorial Octavian Goga de la Ciucea sau Cetatea Bologa, însă frumusețea cadrului natural, liniștea care domină și aerul curat sunt motive la fel de bune pentru a vizita zona.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: