Administrație
Premierul Nicolae Ciucă vine astăzi la Cluj. Alături de primarul Emil Boc, semnează cel mai mare contract din Transporturi: metroul clujean
Contractul pentru metrou va fi semnat astăzi, de la ora 15 la Primăria Cluj-Napoca în prezența prim-ministrului Nicolae Ciucă și a altor oficialități guvernamentale.
Emil Boc și premierul Nicolae Ciucă la Cluj-Napoca, sursă foto Facebook Emil Boc
Magistrala de metrou M1, prima linie din afara Bucureștiului, are 19 stații, costă 9 miliarde lei, din care 1,5 miliarde lei fonduri din PNRR, iar termenul de realizare este de 8 ani, cu 12 luni pentru etapa de proiectare și 7 ani pentru execuție.
Constructor este Asocierea Gulermak (Turcia) – Alstom – Arcada. Primăria Cluj-Napoca este la a treia licitație a contractului pentru supervizarea lucrărilor și așteaptă ofertele până pe 8 iunie (termen prelungit).
Ce urmează după semnarea contractului?
După semanrea contractului, asocierea de firme care va realiza lucrările la metrou va trebui să constituie garanția în cadrul proiectului, urmând ca ulterior să fie emis ordinul de începere a lucrărilor. Potrivit primarului Emil Boc, termenul pentru proiectarea lucrărilor este de 6 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor. După realizarea acestui pas, urmează eliberarea autorizației de construcție și începerea lucrărilor în teren.
Prin fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență va fi asigurată finanțarea primelor 9 stații de metrou, care trebuie finalizate până în 2026, între strada Câmpului și Sopor (stațiile Sf. Maria – Europa Unită – 7,5 km). Ulterior, lucrărilor vor continua cu tronsoanele Florești – Sf. Maria și Mărăști – Muncii (10 stații, un depou) – 12,6 km.
„După semnare, în maxim 15 zile trebuie să se constituie garanția pentru contract - peste 150 milioane de euro, după care va fi emis ordinul de începere a lucrărilor, în funcție de depunerea garanției. Proiectarea va dura 6 luni, după care urmează emiterae autorizație și ulterior se va da startul lucrărilor în teren. 301 milioane de euro avem asigurate din PNRR, cu termen de realizare până în 31 iunie 2026, trebuie finalizate 9 stații între Sopor și strada Câmpului. Până în acest moment, Primăria și-a onorat toate jaloanele din PNRR, inclusiv semnarea, pentru care era termen data de 15 iunie. Este vorba despre cel mai mare contract de infrastructură din România după 1989, un obiectiv important pentru Cluj și pentru întreaga Românie”, a mai declarat primarul Emil Boc.
Metroul, finalizat până în 2031
Ulterior finalizării perioadei de finanțare a proiectului din PNRR, lucrările vor continua cu fonduri de la bugetul național și local, respectiv prin fonduri europene.
Metroul va fi finalizat în 2031, a mai arătat edilul.
„Proiectul își continuă demersul după contractul din PNRR, după 2026, pentru continuarea lucrărilor cu fonduri de la stat, bani din bugetul local și fonduri europene. Termenul final este 2031 cu întregul traseu, 19 stații. Primăria și-a îndeplinit toate cerințele până acum, a respectat jaloanele și noi am făcut tot ce trebuia pentru a ne încadra în termenele prevăzute în PNRR”, a mai spus Emil Boc.
Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti.
„Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie «rail» șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: