Administrație
Licitație de peste 1 miliard de lei pentru devierea secțiunii Nădășelu-Mihăiești a Autostrăzii Transilvania. Proiectul include viaducte pe 3,2 km
Proiectarea și execuția lucrărilor necesare pentru devierea sectorului de autostradă Nădășelu-Mihăiești, de pe A3, a fost scoase în licitație publică.
Autostrada A3, lotul Nădășelu-Zimbor / Foto: Asociația Pro Infrastructura
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat, joi, lansarea licitației pentru proiectarea și execuția lucrărilor necesare devierii traseului sectorului de autostradă Nădășelu - Mihăiești a Autostrăzii Transilvania.
Stadiul fizic pe lotul UMB Nădășelu – Zimbor a atins un grad de realizare de aproximativ 55%. Soluția scoaterii din contract a zonelor problematice de pe secțiunea Nădășelu-Mihăiești, pentru a fi licitate separat, precum și devierea traseului acestui sector de autostradă și realizarea unor viaducte pe o distanță de 3,2 km se face în conformitate cu recomandările din cadrul expertizei tehnice, potrivit CNAIR.
„Joi, 03.08.2023, CNAIR a transmis spre publicare în JOUE (Jurnalul Oficial al Uniunii Europene) anunțul de participare aferent contractului de achiziție publică pentru proiectarea și execuția lucrărilor de deviere a traseului situate între km. 10+009 - km. 12+000 și km. 21+406 – km. 24+890, aferente autostrăzii Brașov - Târgu Mureș - Cluj-Oradea, subsecțiunea 3A2: Nădășelu - Mihăiești (km. 8+700 – km. 25+500)”, potrivit informării Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
CITEȘTE ȘI:
Avansează lucrările pe Autostrada Transilvania. Ce loturi vor fi deschise circulației în acest an?
Lucrările aferente zonei cuprinse între km. 10+009 și km. 12+000 presupun devierea traseului spre aval, prin construirea unui viaduct cu lungimea de 1,2 km., fundat pe piloți forați de diametru mare, neafectând în niciun fel versantul care prezintă alunecări.
În ceea ce priveste zona cuprinsă între km. 21+406 și km. 24+890, traseul autostrăzii se va devia în zona km. 21+406 prin construirea unui viaduct cu lungimea de aproximativ 2 km., conducând la depășirea în aval a traseului DN1F, precum și a cursului pârâului Topa Mică, ajungând pe malul stâng al acestuia într-o zonă relativ plană.
Racordarea la traseul existent se va realiza în zona km. 24+890 al traseului inițial.
Data limită pentru primirea ofertelor este 25.09.2023.
Durata contractului este de 27 de luni, din care 9 luni perioada de proiectare și 18 luni execuția lucrărilor.
Valoarea estimată a contractului este de 1,114,273,701 de lei, fără TVA, sursa de finanțare fiind asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
A3 Nădășelu-Zimbor, un lot problematic
La mijlocul lui iunie 2023, Asociația Pro Infrastructura avertiza în privința problemelor înregistrate pe tronsonul Nădășelu-Zimbor, secțiunea Nădășelu-Topa Mică.
Astfel, lotul Nădășelu-Zimbor din Autostrada Transilvania ar putea fi finalizat doar în 2025 și inaugurat în 2026!
„Nădășelu-Zimbor, din fruntaș codaș.
Estimăm că stadiul fizic este ~57%. Deși cei de la UMB sunt în continuare bine mobilizați, lotul a trecut de la categoria «circulăm în 2024, poate chiar din 2023» în urmă cu 12 luni la «mai vorbim prin 2025» în prezent. În 2022 speram că aceasta va fi prima autostradă finanțată prin PNRR deschisă traficului, iar acum începem să avem emoții pentru 2025. În noiembrie 2022, antreprenorul a primit o extensie de timp până în aprilie 2025 și în decembrie a mai primit una. Momentan, graficul de execuție actualizat aprobat indică finalizarea în data de 13.07.2025!
Însă cel mai mult ne îngrijorează lentoarea CNAIR în tranșarea situației soluțiilor noi de la Nădășelu și Topa Mică. Alunecarea masivă de la Nădășelu a «bubuit» la început de septembrie 2021. Oficialii CNAIR au avut nevoie de vreo 18 luni de dezbateri și scărpinat în cap ca să se decidă că vor licita separat lucrările fiindcă nu mai este loc în rezervele de implementare și în spațiul legal de adiționare a contractului, dar tot nu au lansat procedura de achiziție! Această «mișcare» birocratică nu este o premieră, dimpotrivă. Cel mai bun exemplu similar este lotul 3 al A1 Lugoj-Deva, acolo unde constructorul spaniol Comsa care executa autostrada a fost singurul ofertant și (până la urmă) câștigător al contractului pentru lucrările suplimentare”, semnala Asociația Pro Infrastructura.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: