Administrație
Primăria pregătește un parteneriat cu comunele din zona metropolitană a Clujului pentru realizarea trenului metropolitan
Acord de asociere pregătit de Primăria Cluj-Napoca cu comunele din zona metropolitană pentru realizarea trenului metropolitan.
Parteneriat pentru trenul metropolitan din Cluj. Transportul feroviar nepoluant va crește capacitatea de transport și va reduce timpul de deplasare|Foto: monitorulcj.ro
Săptămâna trecută, Ministerul Transporturilor a publicat în transparență decizională proiectul trenului metropolitan din Cluj, care va fi realizat în parteneriat cu Compania Națională de Căi Ferate CFR SA.
Parteneriat pentru trenul metropolitan din Cluj
Consiliul Local se va întruni, luni, pentru a aproba parteneriatul dintre Primăria Cluj-Napoca și administrațiile locale din Gilău, Florești, Baciu, Apahida, Jucu și Bonțida pentru implementarea proiectului trenului metropolitan din Cluj.
CITEȘTE ȘI:
Ministerul Transporturilor dă undă verde pentru trenul metropolitan din Cluj. Peste 17.000 de calători vor putea ajunge în zona centrală a Clujului în mai puțin de 30 de minute.
Acordul de asociere vizează realizarea în parteneriat a procedurilor de achiziție publică necesare implementării proiectului „Tren Metropolitan Gilău-Florești-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonțida” Componenta 2, Tren Metropolitan Cluj
Acest demers vine să completeze acordul încheiat în 2018 de administrația locală cu comunele din zona metropolitană pentru realizarea studiilor de pre-fezeabilitate necesare pentru proiectul trenului metropolitan.
Trenul metropolitan va crește capacitatea de transport și va reduce timpii de deplasare
Obiectivele proiectului urmăresc creșterea ofertei de transport pe calea ferată, dar și a capacității de transport public din municipiul Cluj-Napoca, mai ales pe axa vest-est. De asemenea, timpul de deplasare pe axa vest-est se va reduce, în condițiile în care se estimează că peste 17.000 de calători vor putea ajunge în zona centrală a Clujului în mai puțin de 30 de minute. Astfel, prin implementarea proiectului va fi descongestionată infrastructura rutieră existentă (zona DN1).
De asemenea, va fi asigurată o legătură intermodală între calea ferată și Aeroportul din Cluj, iar un alt obiectiv constă în reducerea poluării prin descongestionarea arterelor rutiere, transportul pe calea ferată fiind nepoluant.
Municipiul Cluj-Napoca este lider de asociere în cadrul acordului ce va fi semnat de primăriile din zona metropolitană.
48 km de linie feroviară și 23 de stații de îmbarcare
Proiectul propune introducerea unui serviciu de Tren Metropolitan pe infrastructura existentă a căii ferate între: Bonţida – Cluj-Napoca – Gârbău. Printre benficiarii proiectului sunt locuitorii de pe teritoriul a șase unități administrativ-teritoriale: municipiul Cluj-Napoca și comunele: Apahida, Baciu, Bonțida, Gârbău și Jucu.
CITEȘTE ȘI:
Emil Boc, despre trenul metropolitan: „Proiect de 205 milioane de euro. Va avea impact mare asupra dezvoltării metropolitane a Clujului.”
Trenul metropolitan din Cluj va descongestiona traficul rutier de pe DN1, DN1F și DN1C și va reprezenta o soluție modernă și nepoluantă de transport pentru mii de călători.
„Cererea de transport ridicată, raportată la capacitatea infrastructurii de transport rutier face ca principalele artere care intra în Municipiul Cluj-Napoca (DN1, DN1F și DN1C) să fie congestionate la orele de vârf.
Calea ferată formată din magistralele 300 și 401 străbate cea mai mare parte a principalului culoar de dezvoltare. Astfel, dezvoltarea unui sistem de transport metropolitan pe calea ferată ar reprezenta o soluție viabilă pentru peste 17.000 de locuitori, care ar putea accesa zona centrală a Municipiului Cluj-Napoca, în mai puțin de 30 de minute”, se arată în documentația publicată în transparență decizională de Ministerul Transporturilor.
Proiectul Tren Metropolitan Cluj constă în introducerea unui serviciu de transport public de călători de-a lungul infrastructurii existente de cale ferată, între Gârbău și Bonțida, cu 23 de puncte de îmbarcare-debarcare, dintre care cinci stații feroviare vor fi modernizate, iar alte opt stații vor fi realizate de la zero.
Lungimea traseului de tren metropolitan va fi de 48,8 km.
„Vor fi 23 de staţii pe distanţa celor 50 de kilometri între Bonţida şi Nădăşel. 30 de trenuri pe zi cu o frecvenţă de circulaţie din 30 în 30 de minute. Distanţa medie dintre staţii este de 2,12 kilometri. Timpul total al unei călătorii este de o oră şi 5 minute. Trenul va circula cu o viteză de aproximativ 45-50 de kilometri. Acest proiect va avea un impact mare pentru ceea ce înseamnă dezvoltarea metropolitană a Clujului”, a declarat Emil Boc, marţi, în cadrul unei conferinţe de presă dedicate proiectelor de infrastructură majoră din Cluj.
Valoarea proiectului trenului metropolitan este de 205 milioane de euro, inclusiv TVA. Finanțarea investiției va putea fi realizată din fonduri europene, prin Programul Transport 2021-2027.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: