Administrație
Un clujean propune o centură ocolitoare la Gilău. Comuna, una din principalele surse de aglomerație din trafic.
Comuna Gilău devine extrem de aglomerată, mai ales în preajma weekendurilor. Un clujean propune realizarea unei centuri pentru decongestionarea traficului.
Un clujean propune o centură ocolitoare la Gilău | Foto: cititor monitorulcj.ro
Localitatea Gilău se confruntă de ani de zile cu o problemă majoră de trafic.
Aglomerația de pe DN1/E60 și DJ107P a transformat traversarea localității într-un adevărat calvar, mai ales în sezonul cald, în weekenduri și în zilele libere. Situația actuală, caracterizată de blocaje rutiere ce pot prelungi traversarea Gilăului până la o oră și jumătate, solicită măsuri urgente și eficiente.
„S-a ajuns până acolo încât traversarea localității Gilău poate dura o oră sau chiar o oră și jumătate. Au fost multiple situații când, de exemplu, aglomerația era așa de mare încât chiar de la ieșirea din Florești spre Gilău sau din Căpușu Mare spre Gilău mașinile erau oprite, ajungându-se la un timp de traversare a localității de peste o oră, cum am menționat. Vorbim de o secțiune de drum de aproximativ 5 km, de la intrarea până la ieșirea din Gilău. Este, mai mult decât evident, un lucru extrem de neplăcut pentru cei care tranzitează localitatea, indiferent în ce scop (muncă, concediu, deplasare la/de la domiciliu etc.)”, a declarat un cititor monitorulcj.ro
CITEȘTE ȘI:
Trafic dificil în zona podului de la Gilău (A3). Lucrări la Someșul Rece-Mărișel.
Problemele actuale ale traficului din Gilău
Traficul intens din Gilău este cauzat de o serie de factori bine cunoscuți:
- Îngustarea drumului la o singură bandă la intrarea dinspre Oradea, în ciuda traficului provenit din multiple direcții (Florești, Turda, Nădășel, Luna de Sus/Băișoara).
- Trecerile de pietoni și intersecțiile fără benzi dedicate pentru viraje, care opresc fluxul general al vehiculelor.
- Numărul tot mai mare de locuințe și activități comerciale în centrul localității, care adaugă la încărcarea traficului.
- Creșterea numărului de mașini care tranzitează și opresc în zonă.
Deși s-au implementat măsuri precum semafoare și benzi suplimentare pe tronsoane limitate, acestea nu au reușit să aducă o îmbunătățire semnificativă.
„Înțeleg că s-au propus și s-au realizat diferite soluții pentru a îmbunătăți situația, dar până în prezent nici una dintre ele nu a făcut ca aglomerația din zona localității Gilău să fie redusă semnificativ. E evident nevoie de ceva mai mult decât un semafor, două, de realizarea a două benzi pe sens, pe o porțiune limitată de drum, sau de devierea unei categorii de vehicule prin altă parte și nu prin localitate”, a adăugat clujeanul.
O soluție propusă: Centura Gilău cu utilizarea parțială a A3
Clujeanul vine cu propunerea de a folosi Autostrada A3, deja existentă în nordul localității, ca parte a unei centuri rutiere care să preia traficul de tranzit. Soluția ar presupune:
- Construcția unui drum de legătură de la intrarea în Gilău dinspre Oradea, care să se conecteze la A3.
- Utilizarea A3 pentru a devia traficul spre Cluj-Napoca, Turda sau alte destinații, ocolind complet centrul localității Gilău.
- Ieșirea de pe A3 pe rampele existente sau pe altele nou construite, în funcție de direcția de deplasare.
Această soluție ar reduce semnificativ timpul de traversare pentru vehiculele care doar tranzitează localitatea, fără a mai fi nevoite să traverseze porțiunea centrală aglomerată.
„Din motive pe care noi, cei care nu suntem în domeniul infrastructurii rutiere, nu le cunoaștem, traseul Autostrăzii A3 în zona de nord a localității Gilău face o buclă convexă spre nord-vest, asta făcând ca traseul A3 să fie relativ paralel cu E60, pe o mare parte din raza localității Gilău. Astfel că propunerea mea este ca A3 să fie utilizată ca parte din Centura Gilău, reprezentând aproximativ două treimi din această posibilă centură. Cealaltă treime ar însemna un drum nou, drum de legătură care să pornească de la intrarea în localitatea Gilău dinspre Oradea și care să se intersecteze cu A3 într-un punct considerat optim”, a declarat clujeanul.
CITEȘTE ȘI:
Trafic de calvar în Florești, pe direcția Gilău-Cluj-Napoca. Șofer: „Coada începe din Gilău!”
O preocupare ar putea fi diferența de nivel dintre A3 și E60 la punctul de legătură propus, care variază între 20 și 60 de metri. Totuși, având în vedere progresele tehnologice și echipamentele moderne utilizate în construcția infrastructurii rutiere, această dificultate poate fi depășită cu ușurință, așa cum au demonstrat proiectele similare din județul Bihor.
Beneficiile implementării centurii
- Reducerea semnificativă a timpului de tranzit pentru vehiculele care vin dinspre Cluj-Napoca, Turda, Nădășel sau alte localități.
- Decongestionarea traficului din centrul Gilăului, oferind locuitorilor o calitate mai bună a vieții și reducând riscurile de accidente.
- Optimizarea resurselor existente, utilizând A3 ca parte integrantă a soluției.
„Nu doar autovehiculele care se deplasează din Cluj-Napoca / Florești spre Oradea ar ocoli localitatea Gilău pe această centură, ci și autovehiculele care vin dinspre Turda sau Nădășel, pe autostradă, sau dinspre Luna de Sus / Băișoara ar ocoli localitatea Gilău, ieșind de pe autostradă și intrând pe acel drum de legătură. În felul acesta, se rezolvă problema mare a traficului din Gilău, profitându-se de traiectul Autostrăzii A3 din zona localității Gilău, oferind posibilitatea vehiculelor care doar tranzitează localitatea Gilău de a petrece un timp relativ scurt de traversare a localității, pe șoseaua de centură”, a adăugat cititorul.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: