Administrație
Lucrările la Bulevardul 21 Decembrie, mai scumpe. „Salt” de peste 3 milioane de lei
Costurile pentru finalizarea lucrărilor pe Bulevardul 21 Decembrie au crescut cu circa 3,4 milioane de lei.
Lucrările la Bulevardul 21 Decembrie, mai scumpe. „Salt” de peste 3 milioane de lei
Firma Diferit a cerut o suplimentare a valorii lucrării de pe Bulevardul 21 Decembrie 1989, pe ultima sută de metri. Valoarea totală a lucrărilor a crescut de la circa 56,3 milioane de lei cu TVA la 59,7 milioane de lei, cu circa o lună înainte de termenul prevăzut pentru finalizarea lucrării.
În acest sens, consilierii locali vor vota luni, 7 martie, un proiect de hotărâre privind actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții „Lucrări de modernizare Bulevardul 21 Decembrie 1989: Realizare benzi dedicate transportului public în comun – Etapa 1 (inclusiv lucrări de infrastructură, amenajare spațiu public, semaforizare, iluminat public și mobilier urban)”.
Cum au evoluat costurile investiției?
În 2018, consilierii locali au aprobat documentația și indicatorii tehnico-economici pentru lucrările la Bulevardul 21 Decembrie 1989 în cuantum de 56,3 milioane de lei cu TVA. Doi ani mai târziu, Primăria Cluj-Napoca a semnat contractul de execuție cu SC Diferit SRL, în valoare de 41,7 milioane de lei fără TVA. Ulterior, a fost semnat un act adițional pentru o suplimentare a valorii inițial atribuite cu suma de 445 mii de lei fără TVA (majorare cu circa 1%), noua valoare a contractului devenind 42,2 milioane de lei fără TVA.
„Astfel, valoarea inițială totală a devizului general este de 56.351.253,31 lei cu TVA, din care C+M 36.433.727,79 lei cu TVA, iar valoarea actualizată a devizului general va fi de 59.767.439,03 lei cu TVA din care C+M 39.299.870,86 lei cu TVA”, se arată în referatul proiectului de hotărâre.
De ce au crescut costurile?
Creșterea costurilor este pusă pe seama unor „situații neprevăzute” în timpul executării lucrărilor, atât în ceea ce privește protejarea unei magistrale de gaz prin adaptarea traficului rutier la situația sesizată, dar și în privința sistemului de semaforizare la accesul ISU sau relocarea unei camere de supraveghere.
De asemenea, se mai arată în raport, a fost constatată necesitatea unor lucrări suplimentare pentru finalizarea obiectivul de investiții, între care sunt menționate lucrări pentru branșarea la rețeaua de curent, amplasarea unui semafor pentru autobuz în zona barierei de la Parkingul Unirii sau achiziția unui server de stocare imagini care să deservească cele 32 de camere de supraveghere prevăzute în proiect.
Șantierul de pe Bld. 21 Decembrie, ultimele „retușuri”
Primăria Cluj-Napoca a demarat lucrările de modernizare a Bulevardului 21 Decembrie 1989 în 15 martie 2021, termenul limită pentru finalizare fiind data de 15 aprilie 2022. Cele 4 tronsoane supuse procesului de modernizare alcătuiesc B-dul 21 Decembrie 1989 (între Piața Unirii și Biserica Sfântul Petru/ strada Buftea), pe o distanță de circa 1.698 metri liniari și strada David Ferenc (între B-dul. 21 Decembrie 1989 și strada Brassai Samuel), încă 62 de ml. Suprafața totală pe care se va interveni până la finalul lucrărilor ajunge la 43.130 metri pătrați.
Ce lucrări au loc pe fiecare tronson?
Pe primul tronson, cuprins între Piața Unirii și Prefectură, inclusiv str. David Ferenc vor fi amenajate benzi dedicate transportului în comun și bicicletelor, pe ambele laturi, de 4,5 m lățime. Benzile de biciclete vor avea culoarea verde și vor fi la nivel cu carosabilul benzii de transport în comun. De asemenea, pe trotuare este prevăzută amplasarea de parcări pentru biciclete, locuri pentru repaus și locuri pentru amplasare terase. Sunt înlocuite suprafețele de călcare cu pavaje din plăci de piatră naturală, iar cablurilor aeriene au fost mutate în subteran. Proiectul mai prevede plantarea de arbori și înlocuirea sistemelor de iluminat.
Pe tronsonul 2, între Prefectură și Regionala CFR, banda dedicată transportului în comun și bicicletelor se va prelungi în dreptul pieței pe latura sudică, cu păstrarea organizării și a numărului de benzi de circulație. Trotuarele au fost acoperite cu pavaje din plăci de piatră naturală, după ce cablurile aeriene au fost mutate în subteran. Și pe acest tronson este prevăzută plantarea de arbori.
Tronsonul 3 este cuprins între Regionala CFR și The Office și va aduce o serie de schimbări în trafic, inclusiv amenajarea de benzi dedicate transportului în comun și bicicletelor, pe ambele laturi de 4,5 m lățime și reducerea benzilor curente de la 4 la 3. Spațiul destinat traficului bicicliștilor va avea culoarea verde, în dreptul stațiilor acest marcaj se întrerupe, urmând ca bicicliștii să depășească mijloacele de transport în comun prin stânga. După stația de transport în comun din dreptul bisericii Reformate, spre vest, se propune a patra bandă curentă pentru virajul pe str. Constanța.
Cel de-al patrulea și ultimul tronson se întinde de la The Office până la Biserica Sf. Petru și prevede amenajarea de benzi dedicate transportului în comun și bicicletelor, pe ambele laturi de 4,5 m lățime, amplasarea de parcări pentru biciclete, locuri pentru repaus, locuri pentru amplasare terase, îngroparea cablurilor și plantarea unor noi arbori.
Ca noutate, proiectul propune amenajarea unui scuar plantat în zona portalului baroc de intare în incinta bisericii Sf. Petru, prin desfințarea parcărilor și amenajarea unui stand de taxi cu 2 poziții pentru taxiuri electrice pe latura sud, în dreptul bisericii Sf. Petru.
CITEȘTE ȘI: