Administrație
Cine construiește metroul? Primăria a prelungit, din nou, termenul pentru depunerea ofertelor
Primăria a prelungit, din nou, termenul limită pentru depunerea ofertelor la metrou pentru data de 8 iulie.
Clujul ar putea avea prima linie de metrou funcțională în ianuarie 2027, în primă fază pe 9.16 kilometri, estimându-se ca în 2030 numărul total de călători transportați să se ridice la peste 60 de milioane.
În luna martie a fost lansată licitația pentru construirea metroului clujean. Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare era 9 mai 2022. Valoare estimată a achizitiei este de 6,66 miliarde lei fără TVA.
Durata totală a contractului este de 96 de luni. Sursele de finanțare sunt reprezentate de alocații de la bugetul de stat prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, alocații de la bugetul local prin UAT Municipiul Cluj-Napoca și UAT Comuna Florești, precum și „alte surse legal constituite identificate pe parcurs”.
Acum, potrivit unor documente apărute pe comunitatea Clujul Civic, Primăria a prelungit termenul limită pentru depunerea ofertelor la metrou pentru data de 8 iulie.
„Referitor la procedura de licitație deschisă având ca obiect «proiectare și execuție lucrări infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații, automatizare trafic, racordare alimentare cu energie electrică) aferente obiectivului de investiție Magistrală I de metrou Cluj», termenul limită pentru depunerea ofertelor a fost extins pentru data de 8 iulie 2022. «Clarificările privind documentația de atribuire se pot solicita de către operatorii economici interesați după cum urmează: primul termen de solicitare clarificări - până cu 52 de zile anterior datei limită de depunere a ofertelor; autoritatea contractantă va răspunde acestor solicitări de clarificări cu 42 de zile anterior datei limită de depunere a ofertelor; în cazul în care până la acest termen nu se transmit toate răspunsurile, autoritatea va răspunde clarificărilor rămase fără răspuns, la al 2-lea termen de răspuns. Al doilea termen de solicitare clarificări: până cu 21 de zile anterior datei limită de depunere a ofertelor; autoritatea contractantă va răspunde acestor solicitări de clarificări cu 10 zile anterior datei limită de depunere a ofertelor. Menționăm că autoritatea nu va mai răspunde solicitărilor de clarificări înregistrate după ziua stabilită ca fiind ultima pentru primirea solicitărilor de clarificări»”, se menționează în documentul citat.
Conform anunțului de publicare a licitației, Magistrala I de metrou Cluj este o linie de metrou ușor cu lungimea de 21,03km, cu 19 stații subterane și 1 un depou suprateran, în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens).
Cum va arăta metroul și câți pasageri va avea
Primăria clujeană susține, conform analizelor finale din studiul de fezabilitate finalizat în 2021, că numărul total de călători necesar a fi transportați este de 164.400 călători/zi în anul punerii în funcțiune (anul 2030) respectiv 246.000 călători/zi în anul 2060, adică 60.006.000 călători/an, la punerea în funcțiune, respectiv 89.790.000 călători/an în 2060.
„Metroul ușor va avea o capacitate adecvată cererii, dimensiunea maximă a trenurilor fiind de 51 m lungime (3 vagoane), 2,65 m lățime (35% din capacitatea trenurilor de metrou din București), sistemul oferind o capacitate nominală de transport de 15.200 călători/oră și sens la frecvență maximă (1 tren la 90 de secunde; așadar 380 călători/tren*40 trenuri/oră). Datele preliminare din modelul de transport arată că încă de la deschidere pe anumite secțiuni la ora de vârf se va atinge cca. 65% din capacitatea teoretică nominală la un interval de 6 min sau cca. 33% din capacitatea teoretică nominală la un interval de 3 min. Adecvarea serviciului la cerere se va face prin operarea serviciului la o frecvență ajustată cererii”, arată oficialii din Primărie.
Va avea Clujul metrou peste 5 ani?
În documentul citat se prevede construcția efectivă a metroului în patru ani, „de la începutul lui 2023 până la finalul lui 2026”, linia de metrou urmând a deveni funcțională în ianuarie 2027 pe 9, 16km, cu 9 stații și un depou.
„Construcția efectivă va avea loc în total în 8 ani (96 luni) astfel: în 4 ani (48 luni) pentru Secțiunea 1 (Sfânta Maria – Europa Unită) și 6 ani (72 luni) pentru Secțiunile 2 și 3 (Țara Moților – Sfânta Maria și Piața Mărăști – Muncii), din care 2 ani (24 luni) suprapuși cu prima secțiune. Întregirea liniei se va face prin construcția a încă 10 stații pe 11,87 km corespunzătoare celorlalte secțiuni Țara Moților (Teilor) – Sfânta Maria (Câmpului) (7 stații, 8,80km) și Piața Mărăști – Muncii (3 stații, 3,07km) în 6 ani, de la începutul lui 2025 și până la finalul lui 2030. Astfel linia de metrou va deveni integral funcțională în ianuarie 2030 cu 21,03km, cu 19 stații și un depou”, arată Primăria.
CITEȘTE ȘI: