Economie

Trenurile viitorului vor merge pe panouri solare. Proiectul revoluționar care include și România.

O inovație care ar putea schimba viitorul transportului feroviar prinde contur în Elveția. O firmă de tehnologie a primit aprobarea să testeze primele panouri solare din lume care pot fi montate direct pe calea ferată, iar România este printre țările interesate de acest proiect.

Din primăvara lui 2025, o firmă elvețiană va testa primul sistem de panouri solare detașabile montate între șinele de tren, iar România este interesată. Foto: captură Sun-Ways Din primăvara lui 2025, o firmă elvețiană va testa primul sistem de panouri solare detașabile montate între șinele de tren, iar România este interesată. Foto: captură Sun-Ways

 

 


Un start-up elvețian va începe în primăvara lui 2025 un experiment unic: 48 de panouri solare vor fi instalate între șinele unei căi ferate active din cantonul Neuchâtel. Proiectul, evaluat la 681.000 de dolari, va dura trei ani și va fi primul de acest fel din lume.

 


Ce aduce nou acest sistem?

Panourile sunt complet detașabile și pot fi montate sau demontate rapid pentru lucrări de întreținere.

O mașină specială, creată de experți în întreținerea căilor ferate, poate instala până la 1.000 de metri pătrați de panouri într-o singură zi.


Sistemul permite verificarea și repararea șinelor oricând este nevoie.

Energia produsă merge direct în rețeaua electrică locală.


„Va fi prima dată când se vor monta panouri solare pe o cale ferată cu trenuri care circulă efectiv peste ele", spune Joseph Scuderi, directorul Sun-Ways, pentru swissinfo.ch.

De la șine la energie verde: Cum vor produce căile ferate electricitate. România, pe lista țărilor interesate 

Deși ideea de a pune panouri solare pe căile ferate nu este nouă, companii din Italia și Anglia încercând deja acest lucru, sistemul elvețian este primul care poate fi complet demontat când este nevoie.


CITEȘTE ȘI: Primul tren electric, în circulație de luna viitoare. Când vor ajunge pe rutele regionalei Cluj trenurile poloneze?

Succesul inovației a atras deja atenția internațională. Pe lângă România, proiecte similare sunt planificate în Coreea de Sud și Spania, iar discuții sunt în curs cu parteneri din China, Thailanda, Australia și Statele Unite.

Șine cu panouri solare: Invenția care transformă trenurile în producători de energie. România, printre primele țări interesate

Potențialul este impresionant: în Elveția, dacă această tehnologie ar fi aplicată pe întreaga rețea feroviară de 5.317 kilometri, ar putea produce aproximativ 2% din necesarul de energie electrică al țării. Experții elvețieni sunt optimiști - până în 2050, energia solară ar putea acoperi jumătate din necesarul anual de electricitate al țării.

Până atunci însă, proiectul pilot va trebui să demonstreze că sistemul rezistă la uzură și poate fi întreținut eficient în condiții reale de utilizare.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Finanțare de 300 de milioane de euro pentru electrificarea căii ferate Cluj-Oradea. Viteza de deplasare a trenurilor va crește la 160 km/h.

abonare newsletter