Economie
ROMÂNIA PIERDE 3 miliarde euro din fonduri europene pentru AUTOSTRĂZI. Ministerul Transporturilor nu a ştiut ce să facă cu banii
Tronsoanele Sebeş-Turda, Lugoj-Deva tronsoanele 1 şi 2 şi Câmpia Turzii – Târgu Mureş sunt principalele lucrări care au de suferit pentru că Transporturile nu au ştiut să folosească un miliard de lei pentru a atrage 3 miliarde de euro. Deşi starea drumurilor din România este cel puţin delicată, Ministerul Transporturilor a pierdut un miliard de lei la rectificarea bugetară, bani care erau destinaţi cofinanţării proiectelor făcute din fonduri externe nerambursabile şi care ar fi trebuit să aducă în ţară 3 miliarde de euro.
„Sunt afectate în primul rând tronsoanele Sebeş-Turda, Lugoj-Deva tronsoanele 1 şi 2 şi Câmpia Turzii – Târgu Mureş”, a explicat, pentru EVZ, Alexandru Crăciun, specialist în infrastructură.
Guvernul nu va suplimenta, la rectificare, bugetul Ministerului Transporturilor întrucât instituţia nu a dovedit că poate cheltui banii şi dezamăgeşte din acest punct de vedere de la an la an, arătând lipsă de profesionalism, a declarat ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici.
Practic, guvernul a tăiat banii respectivi de la minister pentru că suma de 1 miliard de lei era destinată cofinanţării în proiecte care ar fi atras de la Bruxelles suma de 3 miliarde euro. O explicaţie a acestei acţiuni, în aparenţă surprinzătoare, este oferită chiar de ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici.
"Transportul este sectorul care, din păcate, ne dezamăgeşte în continuare. Cel puţin pe mine personal, care şi cunosc foarte bine acest sector, pot să spun că mă dezamăgeşte, din păcate, an de an. Pe de o parte, pentru că nu cheltuie banii pe care îi au alocaţi, pentru că ştim foarte bine, de cheltuirea acestor bani pe acest sector se leagă, într-un fel sau altul, dezvoltarea întregii economii. Deci, pe de o parte, nu cheltuie banii, pe de altă parte, mai vin şi solicită bani suplimentari", a afirmat Teodorovici la Digi24.
Bugetul ministerului se reduce cu 985 de milioane de lei, prin diminuarea prevederilor bugetare cu suma de un miliard de lei la titlul "Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare". Potrivit unor cifre estimative, România a pierdut aproape 3 miliarde euro din Programul Operaţional pentru că Transporturile nu ar fi capabile să atragă toată suma până la expirarea termenului din 1 ianuarie 2015.
El a adăugat că la rectificarea bugetară Ministerul Transporturilor nu va primi bani în plus. Potrivit draftului de rectificare bugetară, Transporturile pierd finanţări de un miliard de lei pentru proiecte europene postaderare.
"Le-am spus foarte clar: nici nu discutăm! Vreau să văd la zi, pe fiecare proiect în parte, dovada că voi cheltuiţi aceşti bani până la final de octombrie, când va avea loc o a doua rectificare a acestui buget! Altfel, nu alocăm suplimentar ca să creştem artificial deficitul. Pentru că altfel, ce înseamnă asta? Dacă eu dau mai departe, la Transporturi, înseamnă că domenii precum sănătatea, educaţia, investiţii sunt văduvite, pentru că trebuie să dau într-o parte unde de fapt nu se cheltuie banii", a spus Teodorovici.
Oficialul acuză colegii de la Transporturi de lipsă de profesionalism.
"Ei merg pe baza unei abordări destul de, să spunem, lipsite de profesionalism. Eu ştiu aşa: când ai un contract de achiziţie publică pe un proiect de investiţie – în cazul lor, o autostradă – trebuie să ştii foarte clar, lună de lună, ce se lucrează, care este previziunea de plăţi a acelei firme de construcţii, s-o analizez şi prin prisma mea: adică, ăla poate să ceară, nu ştiu, sume foarte mari, dar eu văd exact dacă se justifică o astfel de sumă. Şi atunci, în mod responsabil, să cer mai departe la Finanţe alocarea acelei sume", a spus Teodorovici.
El a adăugat că se gândeşte la o reformă a administraţiei publice, recunoscând că sectorul bugetar este încărcat artificial şi ineficient.