Educație
Clujul vrea să transforme învățământul profesional într-un proiect funcțional. «Consorțiul de învățământ dual» va facilita inserția tinerilor pe piața muncii
Un parteneriat între principalele universități clujene, instituții de învățământ preuniversitar și administrație, reunite în «Consorțiul de învățământ dual clujean», își propune eficientizarea educației profesionale.
Constituirea consorțiului pentru învățământ dual «Consorțiul de învățământ dual clujean»/captură foto: municipiul cluj-napoca youtube.com
Scopul principal al proiectului este reprezentat de asigurarea educației și formării profesionale inițiale în sistem dual, prin dezvoltarea de parteneriate cu operatorii economici sau cu alți parteneri relevanți pentru a adapta educația și formarea profesională la cerințele pieței muncii.
„Se aprobă participarea municipiului Cluj-Napoca, în calitate de partener, la constituirea consorțiului pentru învățământ dual «Consorțiul de învățământ dual clujean»”, se arată în proiectul de hotărâre supus votului Consiliului local în ședința extraordinară de miercuri.
Motivarea proiectului:
Derularea proiectului este dată de necesitatea adaptării capacității și aptitudinilor tinerilor absolvenți cerințelor pieței muncii.
În acest sens, „municipiul își păstrează ca avantaj competitiv statutul de centru universitar tot mai cosmopolit, care antrenează după sine un cerc virtuos al dezvoltării.
CITEȘTE ȘI:
Provocările învățământului în Cluj: Elevii se angajează din lipsa banilor, ceea ce duce la abandonul școlar
Universitățile locale, care se bucură de o imagine foarte bună pe plan intern și chiar extern, atrag un număr inpresionant de studenți din aproape toate zonele țării și din alte țări europene sau de pe alte continente, iar absolvenții bine pregătiți lansați de acestea pe piața muncii în fiecare an atrag la rândul lor dezvoltarea unor sectoare economice cu valoare adăugată ridicată, exemplul cel mai elocvent fiind IT&C.
Aceste sectoare generează putere ridicată de cumpărare, prin cuantumul ridicat ala salariilor, ceea ce antrenează dezvoltarea altor sectoare suport, de la imobiliare, la comerț, divertisment sau alimentație publică”, se arată în motivarea proiectului de hotărâre.
Potrivit documentației aferente proiectului, Primăria va susține funcționarea în bune condiții a procesului de educație și formare profesională derulat cu instituțiile de învățământ partenere în cadrul consorțiului.
Importanța proiectului:
„Acest proiect este important pentru Cluj din două perspective.
Prima este cea educațională. Știm cu toții că prioritatea Clujului este educația, iar de această dată vorbim de învățământul dual, o componentă fundamentală a oricărei societăți.
Avem nevoie în Cluj, dar nu numai, de susținerea tuturor profesiilor și a tuturor meseriilor. Nu toți pot să fie cu diplomă de licență, cu diplomă de doctor, postdoctorat sau academicieni.
Societatea are nevoie să-și asigure funcționarea prin susținerea educațională a tuturor meseriilor și profesiilor, iar aici învățământul dual are un rol fundamental.
Colaborarea cu universitățile clujene pentru acest parteneriat vine să mai aducă plusvaloare deja sistemului de învățământ dual creat la Cluj-Napoca.
Al doilea lucru important pentru acest proiect este colaborarea cu universitățile clujene. Demonstrăm încă o dată că la Cluj se poate, se poate colabora pentru a promova proiecte în interes comun, în interesul, până la urmă, al nostru al tuturor, de susținere a învățământului dual, fiecare din perspectiva pe care o are.
De data aceasta, universitățile clujene conduc acest proiect, iar noi suntem parteneri și am răspuins solicitărilor pe care ni le-au adresat”, a declarat primarul Emil Boc pe seama parteneriatului încheiat de Primărie cu universitățile din Cluj.
Termenul limită pentru aprobarea acestui proiect de către Ministerul Educației este 7 martie.
Proiectul s-a conturat pe parcursul ultimelor șase luni, iar acordul de parteneriat va întregi documentația necesară.
Facilitarea inserției absolvenților pe piața muncii
Liderul Consorțiului este Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) din Cluj-Napoca, în parteneriat cu UTCN, UBB, UMF „Iuliu Hațieganu”, Primăria Cluj-Napoca, Primăria Florești, Consiliul Județean Cluj, Inspectoratul Școlar Județean Cluj.
Pe de altă parte, partenerii consorțiului care își propune să facă din învățământul dual un program funcțional în Cluj, sunt:
- Colegiul Tehnic de Comunicații „Augustin Maior”,
- Colegiul Tehnic Energetic Cluj-Napoca,
- Liceul Tehnologic Aurel Vlaicu Cluj-Napoca
- Colegiul Tehnic Ana Aslan Cluj-Napoca
- Colegiul Tehnic Raluca Ripan Cluj-Napoca
- Colegiul Economic „Iulian Pop” Cluj-Napoca
- NTT Data Romania
- SC Tehnofavorit
- SC Bonas Import Export
- Robert Bosch srl
- SC Terapia SA
- SC Moldovan Carmanegerie; Emerson; Selgros și Electrogrup Infrastructure SA.
Proiectul Consorțiului de Învățământ Dual Clujean urmează să fie depus spre finanțare prin Programul Național de redresare și Reziliență (PNRR).
Parteneriatul de constituire a consorțiului va asigura cadrul general pe baza căruia vor fi încheiate anual contractele individuale de studii și pregătire practică a elevilor și studenților din învățământul dual.
Parteneriatul încheiat de autorități cu universitățile clujene, precum și cu instituțiile de învățământ preuniversitar implicate în proiectul dezvoltării învățământului clujean dual are o valabilitate de 15 ani, cu posibilitatea de prelungire a colaborării.
Concret, acordul prevede responsabilitățile ce revin partenerilor proiectului, precum: susținere financiară, susținerea stimulentelor și a altor forme de sprijin pentru elevi și studenți.
Obiectivele de investiții, precum realizarea de noi construcții, reparații capitale, consolidări și alte forme de investiții pentru realizarea Campusului, dar și creșterea calității procesului de educație și formare profesională se vor stabili pentru fiecare an școlar/universitar în parte, timp de 15 ani.
Activitățile de recrutare, selecție și admitere a elevilor/studenților în sistemul de învățământ dual, întreaga perioadă de formare profesională prin învățământ dual, inclusiv susținerea examenului final de certificare a calificării vor fi susținute de partenerii Consorțiului, se mai arată în documnetația supusă votului coonsilierilor locali.
Coordonarea Consorțiului va fi asigurată de liderul acestuia, adică de USAMV Cluj-Napoca.
La nivelul consorțiului vor fi formate o serie de comisii pe diverse direcții strategice, precum: Comunicare și consultare civică, Competitivitate și Inovare, Etică și Integritate, Juridică și Financiară.
Consorțiul este un tip de parteneriat fără personalitate juridică.
CITEȘTE ȘI:
Campus cu centre de cercetare, piață urbană, bază sportivă și cămin, construit de UBB în Lomb. Cum va arăta viitorul „hotspot” de cercetare și inovare? FOTO
Învățământul profesional tehnic nu poate funcționa eficient în lipsa unui parteneriat solid cu partenerii din mediul socio-economic, iar această investiție reprezintă operaționalizarea cadrului legislativ și normativ cu privire la funcționarea consorțiilor.
Potrivit autorităților, în România 56% dintre elevii din ciclul secundar superior (clasele IX-XII) sunt înscriși în sectorul învățământului profesional și tehnic (ÎPT), peste media UE de 48%, se arată în referatul de aprobare a proiectului de hotărâre.
Odată cu intrarea în vigoare a legislației care reglementwează ruta duală completă, se estimează ca în anul școlar 2025-2026 să se înregistreze o creștere de până la 40% a numărului de elevi înscriși, cum ar de exemplu elevii din ÎPT, licee tehnologice.
În ianuarie 2023, Ministerul Educației a a modificat Ghidul solicitantului aferent consorțiilor regionale pentru învățământ dual.
Prin intermediul Componentei 15 – Educație din PNRR, s-a lansat un apel pilot de proiecte pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământul dual.
Scopul apelului de proiecte îl reprezintă pilotarea rutei complete de învățământ dual în cadrul unor consorții regionale integrate pentru învățământ dual, care să contribuie la dezvoltarea învățământului profesional prin creșterea numărului de domenii, de calificări și de absolvenți, precum și prin asigurarea unui parcurs educațional pentru elevii înscriși în învățământul dual.
Proiectul a fost aprobat în unanimitate, cu 21 de voturi.
CITEȘTE ȘI: