Educație
Ministrul Educației, Daniel David, despre programele anti-drog în şcoli și importanța măsurilor de prevenție: „Problema este reală. Avem nevoie de o abordare complexă”.
Consumul drogurilor în rândul tinerilor reprezintă o problemă reală, iar abordarea acestui fenomen presupune un efort concertat din partea profesorilor, a consilierilor școlari și a instituțiilor specializate. „Activitatea de conștientizare și de educație este foarte importantă”, spune ministrul Educației, psihologul Daniel David.
Daniel David, despre programele anti-drog în şcoli și importanța măsurilor de prevenție: „Problema este reală. Avem nevoie de o abordare complexă”.|Foto: news.ubbcluj.ro
Fenomenul consumului de droguri a „explodat” în România. Potrivit Agenției Naționale Antidrog, cea mai mică vârstă declarată la care s-a început consumul de droguri este 13 ani. Potrivit unei statistici din 2022 sunt cel puţin un milion de persoane care au consumat „cel puţin o dată în viaţă” droguri.
Daniel David: „Trebuie acționat pe multiple niveluri”
În prima conferință de presă din mandatul noului ministru al Educației și Cercetării, Daniel David a propus o abordare pe mai multe niveluri pentru combaterea fenomenului drogurilor în rândul tinerilor.
Ministrul Educației a accentuat importanța măsurilor de prevenție și a arătat că efortul trebuie să fie comun, pentru o abordare complexă. Astfel, atât profesorii, cât și consilierii școlari trebuie să contribuie la conștientizarea în rândul elevilor a riscurilor aferente consumului de droguri.
CITEȘTE ȘI:
Educația din România, în vizorul ministrului Daniel David: „Facem un diagnostic al sistemului de educație”.
Nu în ultimul rând, Ministerul Afacerilor de Interne trebuie să asigure în preajma instituțiilor de învățământ un climat sigur pentru elevi și să elimine pericolele legate de traficul de droguri.
„Sunt mai multe niveluri la care ar trebui acționat.
*Un nivel este unul foarte practic și direct: Ministerul Educației, școala, împreună cu Ministerul de Interne, trebuie să controleze prezența celor care vând droguri și care oferă astfel de lucruri în jurul școlii.
*Al doilea nivel este unul de prevenție, în care profesorii și consilierii care există în școală să fie învățați cum să detecteze astfel de comportamente care apar în cazul elevilor.
*Al treilea nivel este unul de tratament. Altfel spus, cei care au deja aceste probleme să poată să fie orientați rapid spre servicii de psihoterapie și/sau medicale. Și foarte important, iarăși, dacă m-ați întrebat ca psiholog, sunt foarte multe servicii de acest tip, dar și acolo vreau evidence based psychological și medical treatment (tratament psihologic și medical bazat pe dovezi - n.red.). Adică trebuie să fie bazate pe dovezi”, a explicat ministrul Educației.
Potrivit lui Daniel David, nivelurile de abordare trebuie să fie multiple, în condițiile în care nu orice intervenție sau tratament funcționează.
„Pe lângă cele trei niveluri, activitatea de conștientizare și de educație este foarte importantă. Adică specialiștii în psihologie, în psihoterapie, în medicină, în zona de securitate și siguranță, să fie prezenți în școală, după un plan pe care îl face fiecare școală, pentru ca elevii să aibă cunoștințe legate de prevenție”, a adăugat ministrul Educației.
Traficul de droguri în perimetrul unităților de învățământ
Traficul de droguri este foarte răspândit în perimetrul unităților de învățământ, iar faptul nu este deloc întâmplător. Elevii sunt ținta predilectă a traficanților.
„Efectivele nu sunt suficiente, competența este redusă, au alte preocupări, nu știu. Cert este că drogurile intră în școli, drogurile se fumează majoritatea în perimetrul școlii, se consumă droguri în toaletele școlii și scuzele pot fi de diverse în natură: că nu avem competențe, că nu avem atribuții, că nu putem intervene”, semnala în toamna anului 2023 fostul magistrat Cristi Danileț.
CITEȘTE ȘI:
Radiografia consumului de droguri în școlile din Cluj. Danileț pune „punctul pe i”. „Avem copii morți de supradoză. Salvarea vine de două ori pe săptămână la școală să ia elevii aflați în sevraj”
De altfel, Danileț a arătat atunci că măsura controlului corporal ar putea reprezenta un mecanism de combatere a traficului și consumului de droguri în unitățile de învățământ preuniversitar.
„Nu există nicio școală sau liceu liber de droguri în România”, semnala Cristi Danileț în cadrul unui interviu pe tema combaterii drogurilor în școli.
„De ce nu și-a făcut Ministerul de Interne datoria?”
Ministrul Educației, Daniel David, a criticat insuficienta implicare a școlii în prevenția și combaterea consumului de droguri și a arătat că Ministerul de Interne trebuia să-și facă mai bine treaba.
CITEȘTE ȘI:
Consumul de droguri, motiv de îngrijorare pentru români. Aproape 80% sunt nemulțumiți de măsurile autorităților de combatere a traficului de droguri.
„Nu e o problemă ușoară, e o problemă foarte, foarte complexă și în același timp e o problemă reală. Presiunea este într-adevăr foarte, foarte mare și atunci și abordarea trebuie să fie la rândul ei complexă”, a explicat David.
„Întrebarea este de ce nu și-a făcut Ministerul de Interne datoria și să curețe spațiul din jurul școlii, spre exemplu, de astfel de oferte tentante.
De ce profesorii și consilierii nu i-au avertizat prin educație pe copii ce înseamnă încercarea și consumul și ce consecințe poate să aibă acest lucru”, a semnalat ministrul Educației.
Daniel David a anunțat elaborarea unui raport cu privire la starea învățământului, care să ghideze abordările ulterioare în materie de educație.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: