Educație
Secretele olimpicelor clujene. Cine se află în spatele celor care sunt pe locul întâi?
Pasiune, dorinţă şi perseverenţa sunt doar câteva din calităţile pe care trebuie să le ai pentru a fi olimpic naţional. Două eleve olimpice din Cluj spun, însă, că mai este nevoie de încă ceva.
Andrada şi Magdalena.Magdalena Hetea (foto dreapta) este elevă în clasa a 10-a la Colegiul Naţional Pedagogic “Gheorghe Lazăr” din Cluj-Napoca şi este olimpică naţională la curriculum pentru educaţie timpurie, adică pedagogia copilului de la 0 la 3 ani. Pasiunea pentru pedagogie o are de când a venit să studieze la liceu. „Mie chiar îmi place ce învăţ şi e chiar interesant câte lucruri poţi să afli de la copii. Ce mi se pare mie foarte interesant la aceşti copii până în trei ani este că fac foarte multe lucruri. Cum am făcut practică la creşă am aflat că ei învaţă numerele până la cinci. Ceea ce mi s-a părut foarte mult. Ei învaţă să scrie şi să recunoască cifrele până la cinci. Mi se pare interesant”, ne-a spus Magdalena.
Profesoara, un model foarte important
Rezultatele foarte bune pe care le-a obţinut la olimpiadă spune că i le datorează profesoarei care a pregătit-o, Marilena Buzatu, care i-a văzut potenţialul.
“Nu ştiu dacă pot să zic câte ore pe zi m-am pregătit pentru acest rezultat. Am început de la începutul semestrului câte puţin în fiecare zi, dar în ultimele două săptămâni a fost mai intens. Mai ales în ultima săptămână m-am pregătit zilnic câte patru sau cinci ore. Toate rezultatele i le datorez profesoarei care m-a pregătit. Eu nu doream să particip la olimpiadă, dar s-a rugat de mine extraordinar de mult să merg. Am mai participat la olimpiade, dar mă gândeam că nu-s pentru mine, să învâţ atât de mult. Mai ales când am auzit că se ţine şi-n Craiova… Până la urmă am participat la competiţia judeţeană şi dacă am văzut că am obţinut nota m-am gândit să nu ratez şansa”, a declarat Magdalena Hetea.
Ce ar schimba şi ce n-ar schimba la sistem?
Olimpica spune că actualul sistem de învăţământ ar avea nevoie de manuale şi nu i-ar schimba sub nici o formă “pe unii profesori”.
“La sistemul de învăţământ actual aş schimba manualele. Aş vrea să existe manuale. Noi nu avem nici manuale, nici la psihologie, nici la pedagogie n-avem chiar nimic. Aş schimba programele şcolare. Orele de practică mai ales la pedagogie nu se pune accent deloc pe ele. Facem două ore de practică şi înainte se făcea o zi întreagă. În două ore se ţine şi o oră de discuţii pe tema pedagogiei. Ce n-aş schimba? Pe unii profesori. În procesul de învăţământ profesorii sunt cam cei mai importanţi, că până la urma urmei de ei depinde în mare parte cum se învaţă”, concluzionează olimpica clujeancă, Magdalena Hetea.
Tânăra spune că nu ştie încă la ce facultatea vrea să studieze, dar cel mai probabil va rămâne în ţară.
Alt succes, acelaşi “secret”
Andrada Roba (foto stânga) este olimpică la psihologia vârstelor. Şi ea este elevă la Colegiul Naţional Pedagogic “Gheorghe Lazăr” din Cluj-Napoca şi indică acelaşi “secret”: o profesoară bună şi motivată care a pregătit-o şi a sfătuit-o pe tot parcursul pregătirii.
“Profesoarea care mă coordonează m-a învăţat cum să învăţ, în mare parte premiul acesta este datorat ei. M-a învăţat cum să învăţ şi a ştiut cum să-mi zică când n-am făcut bine şi să-mi ofere şi încurajări positive şi negative. Îmi zicea că dacă nu lucrez nu o să fac nimic, dar ştie că pot dacă mă pun pe învăţat şi dacă fac cum zice ea. Pentru mine a contat această profesoară pentru că mi-a oferit extra motivaţie, foarte mult a contat doamna profesoară. Ea era acolo cu mine şi s-a bucurat tare mi-a spus că ştia că o să iau premiul acesta şi că-l merit”, a spus eleva despre profesoara Lungu Ştefania.
Zeci de ore a învăţat tânăra la bibliotecă pentru a ajunge olimpică. Cu o săptămână înainte de olimpiadă a învăţa chiar şi câte 12 ore pe zi. “Chiar în ultima săptămână ne-a învoit de la şcoală şi atunci mergeam la bibliotecă de la 08:00 dimineaţa până la 20:00 şi tot învăţam”, a dezvăluit eleva.
Şi Andrada se plânge de faptul că manuale în domeniul psihologiei nu există în şcoli.
“Elevii de la psihologie ar avea nevoie de mai multe cărţi de specialitate. De exemplu sunt o grămadă de autori care abordează psihologia pe căi diferite. Atunci ar fi bine să nu fie doar autori de un tip, să fie din toate, pentru a fi termen de comparaţie”, a conchis Andrada Roba.
Secretele unor olimpice
Cele două eleve le-au dezvăluit celor care vor să fie olimpici secretul reuşitei.
“Cei care vor să devină olimpici la orice materie trebuie să aibă doar voinţă, dorinţa de a învăţa şi de a obţine acest loc olimpic”, a menţionat Magdalena Hetea.
“Nu este foarte uşor să ajungi olimpic, dar merită tot efortul dacă eşti pasionat şi chiar îţi doreşti asta”, a declarat Andrada Roba.