Educație

Temele de acasă, prea stresante şi obositoare pentru elevi şi părinţi? Ce spun psihologii clujeni.

75% dintre părinţi şi elevi consideră că temele pentru acasă sunt multe, obositoare şi ocupă foarte mult timp liber, pe de altă parte aceştia precizând că ele sunt necesare pentru îmbunătăţirea învăţăturii.

Potrivit unui studiu realizat de Ministerul Educaţiei, părinţii şi elevii consideră că temele sunt adesea prea obositoare şi prea multe, şi că acestea consumă o mare parte din timpul liber. Un alt efect negativ face referire la faptul că temele pentru acasă conduc la nelinişte, îngrijorare sau stres. Această afirmaţie este susţinută cu prioritate de către părinţi (70,7%) şi de către elevi (67,8%), în ponderi mai ample la liceu şi la gimnaziu, unde şi complexitatea temelor este mai mare. În acelaşi timp, aproape 80% dintre părinţi afirmă că elevii au nevoie de sprijin în rezolvarea temelor.

Temele nu sunt atractive

Psihologul Daniel David atrage atenţia că actualul conţinut al programelor şcolare este greoi, lucru pe care îl ştim de altfel cu toţii de mult timp. În opinia acestuia însă, nu trebuie neapărat să revoluţionăm acum programele schimbându-le complet, ci mai întâi ar trebui să trimitem dascălii la traininguri pentru a schimba conţinutul temelor.


”Studiul relevă faptul că părinţii şi elevii nu sunt împotriva temelor, ci împotriva conţinutului temelor actuale, Ştim de mult timp că acest conţinut nu este de multe ori adaptat unor curriculum-uri  moderne care există în spaţiul vestic. Mereu suntem pe ultimele locuri din UE pentru că noi în loc să predăm la şcoală conţinuturi ce fac legătura cu problemele de viaţă şi totodată cum se aplică cunoştinţele accumulate, noi dăm teme legate de cunoştinţe. Asta e cea mai mare problemă”, spune Daniel David.  

Acesta este un studiu descriptiv, o primă etapă fiind cea de diagnostic. Acum, că Ministerul Educaţiei ştie cum stau lucrurile, poate va veni cu nişte politici mai bune.


Într-o prima fază ar putea însemna training-uri pentru profesori legate de felul în care se dau temele. Adică temele pot fi date în altă formă, să presupună utilizarea cunoştinţelor  învăţate şi aplicarea lor, şi atunci vor vor părea mai atractive, mai utile”, completează psihologul clujean.

Elevii şi părinţii vor teme diferenţiate

Temele pentru acasă sunt considerate utile şi necesare pentru îmbunătăţirea învăţării de către cei mai mulţi dintre respondenţi, aceştia menţionând o preponderenţă a temelor repetitive, monotone şi dificile, care întăresc ceea ce s-a predat la clasă.


În timp ce profesorii se centrează pe explicarea sarcinilor şi pe feedback-ul frontal, elevii şi părinţii îşi doresc teme diferenţiate, provocatoare, pe care să le rezolve creativ şi eventual în echipă. Peste jumătate dintre profesori declară că nu dau teme pentru vacanţă.

Legile, necesare pentru reglementare

În privinţa adoptării unui act normativ care să reglementeze rolul temelor pentru acasă şi timpul necesar efectuării acestora, opiniile cadrelor didactice sunt polarizate: o parte consideră că temele pentru acasă trebuie să beneficieze de o reglementare juridică pentru o raportare la un cadru comun, evitându-se astfel excesele legate de volumul temelor, gradul de dificultate, timpul necesar efectuării acestora etc. La polul opus se situează opinia potrivit căreia această chestiune trebuie să fie şi poate fi gestionată de către profesionişti (cadrele didactice), în funcţie de particularităţile fiecărei clase, reglementarea acestei problematici fiind văzută drept o constrângere a libertăţii de acţiune a profesorilor.


Raportul ministerului arată că fetele sunt mult mai dornice să lucreze suplimentar acasă decât băieţii.

 


 

Ultimele Stiri
abonare newsletter