Educație

Sorin Cîmpeanu dă vina pe structura anului școlar pentru calitatea scăzută a sistemului de învățământ. Psiholog UBB: „Nu există dovezi”

Ministrul Educației Sorin Cîmpeanu spune că din 1998 încoace calitatea sistemului de învățământ a scăzut, iar acest lucru s-a întâmplat din cauza trecerii de la trimestre la semestre. Un psiholog din Cluj îl contrazice.

Sorin Cîmpeanu dă vina pe structura anului școlar pentru calitatea scăzută a sistemului de învățământ. Psiholog UBB: „Nu există dovezi” Sorin Cîmpeanu dă vina pe structura anului școlar pentru calitatea scăzută a sistemului de învățământ. Psiholog UBB: „Nu există dovezi”

 

 


Ministrul Educației Sorin Cîmpeanu a vorbit despre renunțarea la semestre în anul școlar și trecerea la trimestre, cu cinci vacanțe, la digi24.ro. El consideră că din cauză că anul școlar este structurat pe semestre din anul 1998, calitatea sistemului de învățământ a scăzut, iar rata de promovare la examenele naționale este mică.

 


Ministrul a spus că „tot de atunci a început să crească și abandonul școlar”, dar așteaptă o analiză făcută de specialiști pe care a cerut-o.

 


Citiți știrile monitorulcj.ro și pe Google News
 

 

Dacian Dolean este psiholog educațional, afiliat Universității Babeș-Bolyai ca director al unui proiect de cercetare care urmărește dezvoltarea alfabetizării copiilor din România, îl contrazice pe Sorin Cîmpeanu.


„În primul rând, știința nu trebuie folosită pentru a justifica o idee care nu e formulată pe bază de argumente științifice. Dacă avem o ipoteză (împărțirea anului școlar în trimestre e mai avantajoasă împărțirii în semestre), aceasta trebuie testată sau analizată cu mare atenție de un grup de cercetători independenți, înainte de a o anunța public. Așa cum nu veți auzi niciodată un om de știință care să își publice rezultatele studiului înainte de a-l implementa, tot așa nu ar trebui să fie diseminate publicului larg politicile educaționale ce se doresc a fi implementate înainte de a fi analizate sau testate în prealabil. Orice acțiune de acest fel duce la erodarea încrederii publicului în știință”, a explicat Dacian Dolean la edupedu.ro.

Nu există dovezi

Psihologul a evidențiat că nu există o dovadă care să arate că sistemul de învățământ din România a scăzut continuu din 1998, în special fiindcă în perioada 2006-2012 performanța elevilor a crescut:


„Conform declarațiilor d-lui ministru, calitatea sistemului de învățământ din România a scăzut continuu din 1998 (de când s-au introdus semestrele), însă această afirmație nu poate fi dovedită. De ce după 1998 și nu înainte de 1998? Sau nu după 2002? În România nu avem (și nici nu am avut) teste standardizate echivalente în ultimele decenii pentru a face o comparație între performanțele elevilor de la un an la altul. Nici măcar nu știm dacă subiectele de la Bac din 1998 au fost la fel de dificile ca cele din 2008 sau ca cele din 2018 (deși acest lucru se poate testa foarte ușor de către experții în științele educației din subordinea ministerului educației). Singurele teste echivalente (cu o marjă de eroare acceptabilă) pe baza cărora putem formula asemenea afirmații sunt cele internaționale. Însă și aici avem o problemă. Rezultatele PISA arată că performanța elevilor din România a fost cea mai scăzută în anul 2006 (la citire, matematică și științe). Deși trendul este descendent începând cu 2012, trebuie să remarcăm că performanța elevilor în perioada 2006-2012 a crescut. Deci, unde e dovada că sistemul de învățământ a scăzut continuu din 1998?”, a scris Dacian Dolean.

În același timp, chiar dacă calitatea sistemului de învățământ ar fi scăzut continuu din 1998 încoace, nu se poate spune că este cauzat de un singur lucru, adică trecerea la semestre.

„Chiar dacă am avea dovezi care ar arăta că anul 1998 ar fi fost punctul din care calitatea învățământului românesc a început să scadă, cu datele pe care le avem în România este imposibil să demonstrăm că acest fenomen este atribuit unei singure cauze (trecerea la semestre). Este ca și cum am spune că dacă un atlet câștigă medalia de aur la olimpiadă după ce a mâncat la mic dejun cereale cu lapte, atunci soluția pentru a câștiga aurul olimpic este să mănânci dimineața cereale cu lapte”, a adăugat psihologul.

CITEȘTE ȘI:

Peste 4.200 de profesori din Cluj-Napoca vor beneficia de voucherele pentru pregătire digitală

Investiție de peste 110 mil. de lei în educația elevilor clujeni. Emil Boc: „Viitorul Clujului îl pregătim acum”

Ultimele Stiri
abonare newsletter