Externe
Crește numărul „influencerilor” minori. Activitatea creatorilor de conținut, reglementată la nivel european pentru a evita un potențial impact „dăunător” în mediul online.
Activitatea „influencerilor” ar putea fi reglementată la nivel european pentru a diminua un potențial impact „dăunător” în cazul activității online a creatorilor de conținut.
Activitatea influencerilor, reglementată la nivel european pentru a reduce riscul unui potențial impact „dăunător” în mediul online/Foto: pexels.com
„Influencerii”, creatori online care postează conținut pe rețelele sociale și pe platformele de partajare video, au un impact din ce în ce mai mare asupra conținutului și informațiilor online pe care oamenii le consumă zilnic în UE. Deși acest impact este adesea pozitiv, datorită diversității comunităților online și a sentimentului de apartenență pe care acestea îl generează, poate fi potențial dăunător, atât pentru sănătatea mintală a persoanelor, cât și la nivel social.
„Alfabetizare mediatică” și responsabilizarea „influencerilor”
Miniştrii culturii din statele UE au cerut marţi la o reuniune a Consiliului UE măsuri pentru încurajarea unui comportament responsabil în rândul „influencerilor” activi pe reţelele de socializare şi dezvoltarea unor organisme sau mecanisme de reglementare a activităţilor acestora, inclusiv un posibil cod etic, potrivit unei informări publicate de Consiliul UE.
În concluziile reuniunii, miniştrii europeni ai culturii au avertizat asupra impactului „potenţial dăunător” pe care aceste persoane îl pot avea asupra sănătăţii mintale a oamenilor şi asupra democraţiei.
„Europenii petrec mult timp online, ceea ce înseamnă că persoanele influente care creează conţinut pentru reţelele de socializare au un impact mai mare ca oricând asupra modului în care percepem şi înţelegem lumea”, a explicat ministrul belgian al tineretului, Benjamin Dalle, a cărui ţară exercită preşedinţia semestrială a Consiliului UE.
CITEȘTE ȘI:
Halucinant! Un influencer și-a lăsat bebelușul să moară de foame! Îl „hrănea” doar cu „lumina soarelui"
Prin urmare, miniştrii europeni ai culturii au cerut Comisiei Europene să dezvolte o abordare politică axată pe alfabetizarea mediatică a „influencerilor” şi pe comportamentul responsabil în activitatea pe reţelele de socializare şi pe platformele video, pentru a garanta respectarea normelor ce guvernează internetul.
Crește numărul „influencerilor” minori
Textul aprobat urmăreşte să conştientizeze în rândul creatorilor de conţinut impactul pe care activitatea lor îl poate avea asupra populaţiei prin răspândirea de informaţii eronate, dezinformare, discursuri de ură şi conţinuturi ilegale sau dăunătoare.
De asemenea, miniştrii europeni au evidenţiat creşterea numărului „influencerilor” minori şi necesitatea ca părinţii sau tutorii acestora să aibă grijă de ei şi să cunoască obligaţiile legale rezultate din folosirea reţelelor de socializare.
„Întrucât copiii influenceri sunt minori, părinții, tutorii legali și alți îngrijitori adulți ai lor sunt răspunzători pentru bunăstarea acestora și pentru sensibilizarea lor cu privire la comportamentul responsabil în mediul online în funcție de vârstă.
Părinții, tutorii legali și îngrijitorii ar trebui să se informeze ei înșiși și să își informeze copiii influenceri cu privire la obligațiile și drepturile legale relevante și să le consolideze competențele în materie de alfabetizare mediatică și comportamentul responsabil”, se arată în concluziile analizei realizate de Consiliul UE.
Cod etic destinat creatorilor de conținut
Statele blocului comunitar sunt îndemnate să elaboreze un cod etic destinat „influencerilor” şi să asigure că vor participa la elaborarea aspectelor politicii comunitare privind mass-media ce pot avea implicaţii asupra activităţii lor, inclusiv folosirea sporită a inteligenţei artificiale.
În multe cazuri, autoritățile naționale de reglementare sau alte organisme competente informează deja influencerii cu privire la legislația relevantă și verifică conformitatea acestora cu legislația aplicabilă. Autoritățile din domeniu din unele state europene, precum Franța și Italia, au reglementat deja activitatea „influencerilor”, iar regulile adoptate vizează creșterea gradului de transparență în activitatea creatorilor de conținut și etichetarea corespunzătoare a produselor publicitare, sub riscul unor sancțiuni substanțiale.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: