Externe

Zone economice speciale în India: catalizatori pentru creșterea economică și competitivitatea globală (P)

Zonele economice speciale (ZES) sunt zone speciale dintr-o țară care oferă stimulente întreprinderilor și reglementărilor comerciale care operează în zonele respective.

Sursa: IBEF Sursa: IBEF

 

Principalele obiective ale ZES sunt generarea unei activități economice suplimentare, promovarea exporturilor de bunuri și servicii din țară, promovarea investițiilor străine și interne și crearea mai multor oportunități de angajare, pe lângă dezvoltarea infrastructurii. Categoria „SEZ” acoperă o gamă largă de tipuri de zone, dintre care câteva sunt zonele libere (FZ), zonele industriale (IE) și porturile libere, zonele de liber schimb (FTZ), zonele de prelucrare a exporturilor (EPZ). În acest blog, discutăm despre impactul zonelor economice speciale asupra imaginii generale a creșterii economice și industriale în India.


Zone economice speciale în India 

Una dintre primele din Asia și prima EPZ din India a fost înființată în Kandla, Gujarat, în 1965, urmată de alte șapte EPZ-uri în țară. Politica privind zonele economice speciale a fost introdusă în aprilie 2000 și vizează transformarea zonelor economice speciale într-un motor al creșterii economice, sprijinit de o infrastructură de calitate și însoțit de un pachet atractiv de stimulente, atât la nivel central, cât și la nivelul statelor din țară. Cele opt zone EPZ preexistente situate la Kandla și Surat (Gujarat), Mumbai (Maharashtra), Cochin (Kerala), Chennai (Tamil Nadu), Visakhapatnam (Andhra Pradesh), Falta (Bengalul de Vest) și Noida (Uttar Pradesh) au fost transformate în zone economice speciale în cadrul acestui sistem. Ulterior, Legea SEZ din 2005 a fost adoptată de Parlamentul indian în mai 2005, iar legea, susținută de normele SEZ, a intrat în vigoare la 10 februarie 2006. La 31 martie 2024, există 280 de zone economice speciale operaționale în India.

Sursa: Departamentul de Comert, Guvernul Indiei

Creșterea zonelor economice speciale în India

După punerea în aplicare a normelor SEZ în februarie 2006, Departamentul Comerțului a permis 424 de aprobări oficiale pentru înființarea de SEZ-uri. Până la 30 aprilie 2024, au fost notificate 375 de zone economice speciale. Din totalul locurilor de muncă asigurate pentru 30 70 653 de persoane în SEZ-uri, 29 35 949 de locuri de muncă au fost generate în mod incremental după februarie 2006 până la 31 decembrie 2023. Acest număr nu include milioanele de zile-om de locuri de muncă create de dezvoltatori pentru ocupațiile legate de infrastructură. Exporturile fizice din SEZ-uri au crescut de la 9 90 747 crore de rupii (133 miliarde USD) în 2021-22 la 12 63 578 crore de rupii (157,24 miliarde USD) în 2022-23, înregistrând o creștere de 28% și la 13 55 220 crore de rupii (163,67 miliarde USD) în 2023-24, marcând o creștere de 7%. În ansamblu, exporturile au crescut cu o CAGR de 23% în ultimii 18 ani (2005-06-2023-24). Principalele destinații ale exporturilor includ EAU, SUA, Regatul Unit, Australia și Singapore. Investiția totală în SEZ-uri până la 31 decembrie 2023 este de 6 92 914 crore de rupii (83,18 miliarde USD), inclusiv 6 26 514 crore de rupii (75,21 miliarde USD) în SEZ-urile nou notificate, înființate după Legea SEZ din 2005. Până la 31 martie 2024, în India vor exista 280 de zone economice speciale operaționale, iar investițiile străine directe sunt permise în proporție de 100% în zonele economice speciale prin intermediul rutei automate.


Sursa: SEZ India

Rolul SEZ în India

Sistemul SEZ a creat un răspuns semnificativ în rândul investitorilor din India și din străinătate. Acest lucru este evidențiat de fluxul constant de investiții și de crearea de noi locuri de muncă în întreaga țară. Pe lângă obținerea de valută străină și dezvoltarea infrastructurii, SEZ-urile au jucat un rol valoros în dezvoltarea zonelor locale în care funcționează. Acest impact poate fi observat în ceea ce privește crearea de locuri de muncă directe și indirecte, apariția de noi activități economice și impactul general asupra vieții sociale. Cu o pondere de 38% în totalul exporturilor din India, profilul exporturilor din zonele economice speciale se aliniază în mare măsură cu cel al Indiei.

De la intrarea în vigoare a Legii SEZ, SEZ-urile au facilitat creșterea exporturilor din țară. În anul fiscal 24, exporturile din SEZ-uri au crescut cu 10% CAGR din anul fiscal 18 până în anul fiscal 24, ajungând la 163,7 miliarde USD, comparativ cu media indiană de 6% în aceeași perioadă. În plus, ponderea exporturilor din zonele economice speciale în totalul exporturilor din India a crescut de șase ori, de la 6 % în anul fiscal 2006 la 38 % în anul fiscal 24.


 

Sursa: Departamentul de Comert, Guvernul Indiei

 


Inițiative guvernamentale 

Stimulentele și avantajele oferite unităților care își desfășoară activitatea în SEZ-uri pentru atragerea investițiilor în SEZ-uri, inclusiv a investițiilor străine, includ următoarele:

  • Guvernul oferă scutirea de IGST și CGST pentru dezvoltatorii SEZ.
  • scutirea de 100% din impozitul pe venitul din export oferită unităților SEZ în temeiul secțiunii 10AA din Legea privind impozitul pe venit pentru primii cinci ani, 50% pentru următorii cinci ani și 50% din profitul din export reutilizat pentru următorii cinci ani.
  • În conformitate cu Legea IGST din 2017, furnizarea de bunuri sau servicii sau ambele către un dezvoltator SEZ este considerată drept „furnizare cu cotă zero”.
  • Import scutit de taxe vamale și achiziții interne de bunuri pentru dezvoltarea, exploatarea și întreținerea unităților SEZ care funcționează în SEZ.
  • Alte taxe adoptate de guvernele statelor respective.
  • Ghișeu unic de autorizare pentru aprobările la nivel central și de stat.

Provocări

Dimensiunea și localizarea zonelor economice speciale indiene trebuie să fie mai strategice, iar avantajul competitiv al zonelor economice speciale indiene și legăturile cu economia în general trebuie să fie consolidate. Aceasta reprezintă o oportunitate pentru India de a-și îmbunătăți abordarea și de a stabili modele SEZ de succes, la fel ca alte țări dezvoltate. India poate identifica domeniile care necesită îmbunătățiri și își poate valorifica infrastructura și resursele existente pentru a crea un ecosistem mai competitiv și mai atractiv pentru investiții, creșterea exporturilor și crearea de locuri de muncă. Aceasta ar putea implica o evaluare aprofundată a politicii privind zonele economice speciale, consolidarea sistemului de ghișeu unic și promovarea unei mai bune organizări între guvernul central și guvernele de stat. Abordarea acestor provocări poate debloca adevăratul potențial al programului SEZ din India.


Concluzii

Crearea zonelor economice speciale în India a fost o politică aplicată de guvern pentru a crește competitivitatea globală a țării. Aceste zone au jucat un rol-cheie în atragerea investițiilor străine directe, stimularea exporturilor, dezvoltarea unei infrastructuri puternice și crearea de oportunități de angajare. Dominația sectorului IT/ITeS și concentrarea geografică a zonelor economice speciale în câteva state industrializate evidențiază succesul acestei politici în valorificarea punctelor forte ale Indiei și în satisfacerea nevoilor unor industrii specifice. Creșterea exponențială a exporturilor fizice din zonele economice speciale, care a avansat cu peste 23% CAGR în ultimii 18 ani, este un indiciu al eficienței acestei politici.

Crearea semnificativă de locuri de muncă, cu peste 30,7 milioane de locuri de muncă suplimentare generate de la notificarea normelor SEZ, demonstrează în continuare impactul pozitiv al SEZ asupra ocupării forței de muncă și dezvoltării economice. Pe măsură ce India își propune să devină o economie globală, succesul susținut al zonelor economice speciale va fi esențial în valorificarea punctelor forte ale țării.

Ultimele Stiri
abonare newsletter