Monitorul Cartierelor
5 soluții la 5 probleme pentru revitalizarea zonei industriale strada Plevnei – pod IRA
Regenerarea fostei zone industriale a Clujului este unul dintre cele mai îndrăznețe obiective urbanistice pentru comunitatea din Cluj-Napoca și totodată o oportunitate pentru aducerea funcțiunilor educaționale, medicale și culturale în zonă cât și pentru a crea numeroase locuri de muncă.
Investiția dezvoltatorului Prime Kapital vizează transformarea unei platforme industriale de 17,1 hectare, localizată între strada Plevnei și Pod IRA, într-o dezvoltare multifuncțională care va un complex rezidențial cu aproximativ 1.400 de apartamente, o componentă de birouri cu peste 49.000 metri pătrați și un centru comercial. | Foto: Prime Kapital
În perimetrul dintre strada Plevnei și podul IRA există câteva probleme majore care însă pot fi remediate în timp scurt, prin colaborarea dintre municipalitate, riveranii zonei și investitorii doritori să redea la viață acea zonă de nord a municipiului Cluj-Napoca.
1. Dependența de o singură arteră principală - Strada Plevnei este artera majoră - unică – de acces si distribuție pe întreaga zona Plevnei – pod IRA. Accesul pietonal este unul deficitar, velo – inexistent, iar transportul în comun în zonă este insuficient.
Soluție: Proiectul propus de Prime Kapital are în vedere posibilitatea creării de asociații sau parteneriate cu administrația locală, pentru a contribui la obiectivele de infrastructură publică planificate în zona sitului. Astfel, Prime Kapital este pregătit să contribuie cu un teren cu o suprafață de circa 10.000 mp și să investească suplimentar 10 milioane de euro în infrastructura rutieră anunțată de municipalitate în cadrul „Masterplanului - Zona industrială B-dul Muncii sud și teritoriile adiacente”, inclusiv în noul bulevard care se va întinde de la viitorul pod Oașului-Răsăritului, pe traseul Răsăritului – Câmpul Pâinii – Pod Ira, pe o lungime de aproximativ 4 kilometri.
2. Accesibilitate redusă - Traficul auto în teritoriu se face prin străzile de incintă ale fostelor platforme industriale, unele aflate într-o stare de degradare evidentă, altele fiind supuse unor restricții și exploatări funcționale neconforme.
Soluție: Restructurarea infrastructurii din arealul strada Plevnei – pod IRA este un pas important în echilibrarea profilului funcțional al zonei aflate la nord de calea ferată. Pentru a introduce activități noi în zonă – comerciale, servicii, dotări – dezvoltatorul Prime Kapital va realiza mai întâi infrastructura, atât în interiorul sitului, cât și în exterior, acolo unde municipalitatea va permite.
Citește și:
Are nevoie Clujul de regenerare urbană? O fostă zonă industrială a Clujului va fi transformată într-un cartier modern
3. Zonă mono-funcțională economic – industrial - Zona Plevnei – pod IRA poate fi astăzi caracterizată astăzi, din punct de vedere al dotării, prin mono-functionalism cu caracter economic - industrial. Pe mai puțin de 1% din suprafață, există funcțiuni de locuire, educație, sănătate si servicii.
Soluție – Proiectul conceput de Prime Kapital va trezi la viață toată zona, o va repopula, o va reda comunității pentru locuire și va conduce la crearea unor utilități educaționale, medicale, parcuri, centre culturale, farmacii, servicii pentru locuire, spații și/sau zone sportive si altele. De asemenea, proiectul prevede să producă peste 9.000 de locuri de muncă permanente.
Citește și:
„Cartierele 15 minute”, cheia dezvoltării sustenabile a orașelor
4. Zero spații verzi și zone de agrement - Zona nu beneficiază de spațiu verde amenajat și nici de spații de agrement, fiind probabil cea mai gri zonă a municipiului Cluj-Napoca, în condițiile în care activitatea industrială nu mai este funcțională ca acum 35-40 de ani iar noile condiții de protecție a mediului limitează anumite tipuri de acitivtate industrială în interiorul municipiului Cluj-Napoca.
Soluție – Proiectul dintre strada Plevnei și podul IRA cuprinde oaze de verdeață și de recreere pentru orice vârstă, locuri de joacă pentru copii, piste și spații pentru biciclete și stații de încărcare a mașinilor electrice, în concordanță cu conceptul de mobilitate pietonală și în sinergie cu soluțiile de mobilitate publică – nepoluante care vor genera beneficii majore în siguranța circulației, în reducerea emisiilor cu efect de seră, în sănătatea mediului și în revitalizarea economică multi-sectorială.
Citește și:
Prime Kapital dezvăluie un plan de investiții de peste 330 de milioane de euro într-un amplu proiect de regenerare urbană în Cluj-Napoca
Proiectul ține cont și de axa verde de mobilitate (piste velo), având în vedere vecinătatea „Culoarului verde Est-Vest în lungul Someșului” definit și în organizarea spațială a „Masterplanului - Zona industrială B-dul Muncii sud și teritoriile adiacente”.
5. Drumuri situate pe culoare importante de dezvoltare aflate în degradare sau neasfaltate. Există drumuri industriale în zona Plevnei – pod IRA situate pe axe majore de accesibilitate si dezvoltare, aflate în stare de degradare majoră și administrate deficitar.
Soluție - Pentru proiectul de regenerare urbană dintre strada Plevnei și podul IRA, Prime Kapital susține modernizarea infrastructurii din zonă în convergență cu municipalitatea și societatea civilă:
Culoar de mobilitate Nord – Pod Oașului-Răsăritului – străzile Răsăritului – Câmpul Pâinii (aflate în vecinătatea sitului) – Pod Ira, care urmărește creșterea nivelului de accesibilitate și mobilitate pentru cetățeni, precum și de revitalizare a întregului spațiu curpins între Podul Oașului și Podul Ira;
Restructurarea podului Beiușului, extinderea și funcționalizarea străzii Beiușului până în Bd-ul Muncii, conform măsurilor prioritare pe termen scurt și impact imediat, propuse în „Masterplanul - Zona industrială B-dul Muncii sud și teritoriile adiacente”;
Vă reamintim, investiția dezvoltatorului Prime Kapital vizează transformarea unei platforme industriale de 17,1 hectare, localizată între strada Plevnei și Pod IRA, într-o dezvoltare multifuncțională care va un complex rezidențial cu aproximativ 1.400 de apartamente, o componentă de birouri cu peste 49.000 metri pătrați și un centru comercial. Costul total de dezvoltare depășește 330 de milioane de euro.
CITEȘTE ȘI: