Politică
Partidele „au pompat” bani în presă și propagandă, în an pre-electoral. Subvențiile din bani publici, cheltuite netransparent.
Aproape jumătate din subvențiile partidelor pe de anul 2023 (98 milioane de lei) au mers pe presă și propagandă, arată specialiștii Expert Forum
Anul 2023 nu au adus nicio îmbunătățire în privința transparenței cheltuielilor realizate de partide din fonduri publice. FOTO: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu
Cheltuielile partidelor realizate din bani publici au rămas opace și în anul 2023, atrage atenția think tank-ul Expert Forum (EFOR), care a publicat marți un nou raport de monitorizare a subvențiilor pentru partidele politice, care acoperă perioada ianuarie-octombrie 2023. Proiectul de lege menit să sporească transparența în publicitatea politică și să oblige partidele să furnizeze rapoarte detaliate cu privire la destinația fondurilor s-a blocat în Camera Deputaților, având șanse reduse de a fi adoptat înainte de anul electoral 2024.
„Anul 2023 nu a adus nicio îmbunătățire semnificativă privind transparența cheltuielilor partidelor politice realizate din bani publici, dar nici mai multă responsabilitate din partea partidelor. Contractele pentru presă sunt la fel de netransparente, iar singurele detalii care apar în public se regăsesc într-un număr relativ mic de articole scrise de publicații online. Un proiect de lege care ar fi transparentizat marcarea materialelor de publicitate politică și ar fi obligat partidele să raporteze constant cu privire la destinația banilor s-a blocat în Camera Deputaților și are mici șanse să treacă înaintea anului electoral 2024. Deși s-a ajuns la un consens cu privire la aprobarea Regulamentului Parlamentului European și al Consiliului privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică, regulile privind transparența publicității politice nu vor intra în vigoare prea curând”, au arătat experții EFOR.
Deși bugetul aprobat pentru 2023 era de 258 de milioane de lei, au fost transferate doar 227 de milioane către șase partide. Plățile către PMP au fost suspendate, iar Pro România transferă toți banii către un executor judecătoresc, în urma unei decizii a instanței, pentru a achita contravaloarea unor contracte pentru materiale promoționale. Partidele au cheltuit 198 de milioane de lei până în luna octombrie, inclusiv.
Cei mai mulți bani au mers pe presă și propagandă
Analizând datele disponibile pentru perioada ianuarie–octombrie 2023, se constată că majoritatea partidelor politice au cheltuit mai mult decât au primit în subvenții. Doar PSD și PNL au reușit să se mențină în limitele fondurilor primite, în timp ce AUR a înregistrat cea mai semnificativă creștere a cheltuielilor, arată raportul publicat de EFOR.
Principalele categorii pentru care s-au alocat fondurile sunt presa și propaganda (49% din totalul cheltuielilor), personal (9%), sondaje de opinie (8%), consultanță politică (7%), și bunuri mobile și imobile/activități politice (6%).
„Comparând sumele cheltuite pentru presă și propagandă, remarcăm o creștere constantă a acestora în ultimii trei ani. În 2021 partidele au plătit pe an 62 milioane de lei, în 2022 suma alocată a ajuns la 100 milioane de lei, iar în primele 10 luni din 2023 s-au cheltuit deja 98 de milioane de lei – deci în 2023 cheltuielile vor fi mai mare ca în anii precedenți. Această creștere denotă faptul că partidele investesc din ce în ce mai mult în promovarea imaginii odată cu apropierea alegerilor. Cu toate acestea, cadrul legislativ rămâne problematic, întrucât publicitatea politică nu este marcată și deci cetățenii nu sunt informați cu privire la materialele care sunt comandate”, arată specialiștii de la Expert Forum.
PSD și PNL au cheltuit cel mai mult anul acesta
Partidele care au cheltuit cel mai mult în primele zece luni ale anului au fost PSD, care a alocat 46,7 milioane de lei (67% din banii cheltuiți până în octombrie), PNL 37,7 milioane de lei (65%) și USR 11,9 milioane de lei (33%).
Spre deosebire de anii anteriori în care AUR a decis să nu cheltuiască banii primiți din subvenții, în anul 2023 formațiunea a investit și în promovare, cheltuind 1,04 milioane de lei (4%). De menționat că AUR și-a început deja campania prin distribuirea de pliante și alte publicații. Și PMP a cheltuit tot un milion de lei pentru această categorie, adică 24% din fondurile cheltuite.
În ceea ce privește sondajele de opinie, suma alocată în acest scop s-a dublat în 2023 față de anul precedent, semnalând o creștere a interesului partidelor pentru măsurarea sentimentului public.
„Dacă ne oprim atenția și la sondaje de opinie, vedem că în 2023 suma alocată în acest scop s-a dublat față de anul trecut: în 2022 partidele au plătit 7 milioane de lei, în timp ce în 2023 suma alocată de acestea a fost de 15 milioane de lei. În 2020 cheltuiseră doar două milioane de lei. Cei mai mulți bani au fost cheltuiți de AUR și PNL”, mai arată raportul.
EFOR: „Tăiați din subvențiile pentru partidele politice”
Recent, ONG-ul a solicitat partidelor politice de la guvernare să scadă semnificativ sumele alocate pentru subvențiile în anul 2024. Potrivit proiectului publicat săptămâna trecută de ministerul de Finanțe, contribuabilii vor plăti 313,4 milioane de lei către un oligopol de formațiuni politice care au reprezentare în Parlament și/sau în Parlamentul European.
În plus, bugetul pentru subvenții din 2024 este de 314 milioane de lei, cu o treime mai mare decât cel din 2023. Deși e posibil ca subvențiile să crească în ani electorali, reamintim că pornim deja de la o valoare foarte mare, deci orice suplimentare nu poate să conducă decât la consolidarea monopolului politic de către un număr mic de partide și reducerea competiției la alegeri. EFOR a protestat împotriva acestei măriri și a cerut partidelor politice să reducă alocațiile pentru subvenții.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: