Politică
Alianța Vestului se mișcă ardelenește: va intra în legalitate în 2020! Primele proiecte anunțate
Alianța Vestului (AVE) va intra în legalitate la începutul anului viitor, odată cu formarea Asociaţiei de Dezvoltare Interregională.
Alianța Vestului se mișcă ardelenește: va intra în legalitate în 2020! Primele proiecte anunțateÎn primul trimestru al anului 2020, AVE va iniția Asociaţia de Dezvoltare Interregională, partener al Guvernului României, care urmărește să obțină un capitol dedicat de fonduri europene. Obiectivul declarat al Asociației va fi crearea unei prosperităţi reale în regiune, pentru stoparea migraţiei românilor în Occident şi aducerea înapoi a celor plecaţi. Primordial: promovarea construcției unei linii ferate de mare viteză.
Formată în urmă cu mai bine de un an, în data de 8 decembrie 2018, primarii PNL din Arad (Gheorghe Falcă – ales europarlamentar, înlocuit de actualul primar interimar, Călin Bibarț), Timișoara (Nicolae Robu), Oradea (Ilie Bolojan) și Cluj-Napoca (Emil Boc) anunțau Alianța Vestului drept un proiect născut cu scopul de a dezvolta în comun o serie de proiecte importante ce ţin de infrastructura celor patru mari oraşe – un parteneriat prin care se dorește atragerea de fonduri europene direct de la Bruxelles pentru proiecte comune.
Acum, AVE își propune concret să promoveze un set comun de infrastructuri specifice, printre cele mai importante fiind proiectele Autostrada Transilvania, Autostrada ViaCarpathia, Autostrada Timișoara-Belgrad, dezvoltarea unei conexiuni de tren de mare viteză între cele patru orașe, dezvoltarea unei rețele de transport public intra- și interregional, respectiv creșterea mobilității ecologice în zona metropolitană prin proiecte de tip tren/ tramvai/ troleibuz/ autobuz electric/ metrou, scrie newsweek.ro.
Alianța, dezmorțită de critici
Mai mult decât atât, Alianța propune și un pachet de facilități oferite agenților economici, susținerea parteneriatelor între universități, mediul de afaceri și administrația publică locală. De asemenea, AVE dorește să sprijine construirea Spitalelor Regionale de Urgență Cluj și Timișoara, ca poli de interconectare cu spitale județene. Toate acestea după ce, timp de mai bine de un an, AVE a stârnit criticile social-democraților, mai ales după instaurarea Guvernului liberal condus de Ludovic Orban.
„Zero fonduri europene atrase, zero realizări, zero demersuri și kilometri din autostrada promisă, care urma să conecteze cele patru orașe, Timişoara – Arad – Cluj-Napoca – Oradea. Practic, clujenii au plătit 160.000 de mii de euro într-un an pentru un simplu exercițiu de PR electoral. (...) Nu am văzut vreo măsură concretă pentru dezvoltarea unei rețele de transport public intraregional și interregional, pentru urgentarea realizării trenului de mare viteză între cele patru orașe”, acuza deputatul PSD de Cluj Horia Nasra.
Vă reamintim că, la mijlocul lunii noiembrie, primarul municipiului Oradea, Ilie Bolojan, a declarat că așteaptă de la noul Guvern să înceapă lucrările pentru electrificarea liniei Cluj-Napoca – Episcopia Bihor. Acesta i-a transmis premierului Ludovic Orban că Alianța Vestului „nu are efecte reale dacă nu există o conectare reală”, solicitând nu neapărat trenuri de mare viteză, ci trenuri „cu viteză normală”, adecvate secolului XXI.
CITEȘTE ȘI: Alianța Vestului trage de mânecă Guvernul Orban pentru electrificarea liniei Cluj-Napoca – Episcopia Bihor