Sănătate
Nici vorbă de carduri de sănătate până-n vară
În România e nevoie de 7 ani ca să faci nişte carduri de sănătate. Dacă în urmă cu o lună s-a anunţat că ele vor fi distribuite în vară, acum termenul a fost din nou amânat.
Proiectul în ceea ce priveşte introducerea cardului naţional de sănătate trebuia să fie implementat încă din anul 2007. Doar că, în loc să intre în vigoare, a fost uitat în sertarul unui birou şi scos abia după trei ani de către Lucian Duță, președintele CNAS de la vremea respectivă. Doi ani mai târziu a intrat în vigoare Hotărârea de Guvern pentru aprobarea normelor de aplicare a cardului național de sănătate şi tot atunci era menționat și faptul că aceste tipuri de carduri sunt obligatorii din luna ianuarie a anului 2013.
A trecut un an de când aceste carduri trebuiau să fie obligatorii, iar termenul de distribuire este amânat de la o zi la alta. Dacă în urmă cu aproximativ o lună autorităţile anunţau că până în vară toţi românii vor intra în posesia cardului de sănătate, acum termenul a fost din nou amânat: ele vor fi distribuite în toamnă şi vor putea fi folosite fie din luna octombrie, fie din luna ianuarie 2015, cel puţin asta anunţă autorităţile.
Până în prezent au fost tipărite de către Imprimeria Naţională un număr de 5,4 milioane de carduri şi mai trebuie tipărite încă 9,5 milioane.
Răbdarea clujenilor, pusă la încercare
Clujenii sunt amânaţi de la o lună la alta în ceea ce priveşte distribuirea cardurilor de sănătate. Dacă la sfârşitul anului trecut au primit vestea că până în vară toate persoanele asigurate vor intra în posesia cardurilor de sănătate, anunţul făcut zilele trecute de către preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate le-a dat din nou planurile peste cap: termenul de distribuire a cardurilor a fost amânat până în toamnă.
“În luna septembrie vor putea fi distribuite toate cardurile, iar din luna octombrie sau în ianuarie 2015, toate serviciile medicale vor fi decontate numai pe baza folosirii cardului”, a declarat preşedintele CNAS, Cristian Buşoi.
Zilnic sunt fabricate 55.000 de carduri şi se lucrează la “foc continuu” pentru a fi finalizate. “Înseamnă că ritmul de un milion de carduri pe lună va crește la 1,5 milioane. La un ritm de 1,5 milioane de carduri pe lună s-ar putea ca în șase-șapte luni să fie realizate și cele 9,5 milioane de carduri care au mai rămas. Până la sfârșitul lunii august se poate vorbi de finalizarea producției", a mai adăuga Cristian Buşoi.
Cum vor fi distribuite cardurile?
Cardurile de sănătate vor fi distribuite prin servicii poştale. Se va organiza o licitaţie la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru a se stabili şi care va fi societatea care se va ocupa cu distribuirea acestor tipuri de carduri.
În prima fază cardurile trebuiau să ajungă la medicii de familie şi din mâna lor să ajungă mai departe la asiguraţi. Însă medicii au refuzat categoric acest lucru pe motiv că nu sunt plătiţi şi că ar avea de depus muncă în plus cu distribuirea acestor carduri.
Refuzul medicilor de a distribui cardurile va costa statul român suma de 13 milioane de euro.
Ce informaţii vor conţine cardurile?
Tot istoricul medical al pacientului va fi încărcat pe un cip, informaţii care vor fi oferite de către medicul de familie. Documentul conţine şi grupa de sânge şi RH-ul pentru a-i ajuta pe medici în cazul unor tragedii.
Cardul va conţine la vedere pe lângă nume şi prenume şi codul de identificare în sistemul de sănătate. În plus, va avea un cip pe care vor fi încărcate de către medicul de familie şi alte informaţii esenţiale: CNP-ul, grupa sanguină, RH-ul, diagnostice medicale cu risc vital, boli cronice, dar şi datele de contact ale doctorului.
Informaţiile de pe cardul de sănătate vor putea fi accesate cu ajutorul unor cititoare care vor fi legate de softul informatic al CNAS. Cardurile vor fi folosite indiferent dacă pacientul vrea să ridice o reţetă de la farmacie, are nevoie de o consultaţie la medicul de familie sau de o internare în spital.
Medicii de familie vor trebui să-şi achiziţioneze aceste tipuri de carduri din buzunarele proprii.
Pentru introducerea cardului electronic lucrează patru instituţii: Casa Naţională de Sănătate, Ministerul Sănătăţii, Imprimeria Naţională şi Direcţia Generală de Paşapoarte din MAI.