Ştiri din Transilvania

Incredibil. Haltă CFR, transformată în pensiune, la doi pași de Cluj. Cât costă să dormi în gară?

Haltă CFR transformată în pensiune. Managerul unui spital orășenesc a renovat clădirea unei halte CFR – monument istoric și a transformat-o într-o pensiune.

sursă foto Facebook Apuseni Spirit sursă foto Facebook Apuseni Spirit

 

În jurul haltei există însă plângeri penale, scandaluri, reclamații căci aceasta era monument istoric, iar lucrările executate au înregistrat nereguli.


Halta Câmpeni, județul Alba, a intrat recent în centrul unei dispute ce opune, pe de o parte, Asociația Apuseni Spirit, și pe de altă parte pe managerul Spitalului Câmpeni, Dragomir Morcan, ultimul achiziționând halta anul trecut de la alte persoane particulare din comuna Mihai Viteazu, județul Cluj.

Halta Câmpeni este inclusă pe lista monumentelor istorice din județul Alba și a fost preluată de Morcan într-o stare avansată de degradare. Odată preluată halta, Morcan i-a înlocuit geamurile, acoperișul, a reparat zidăria, platforma pietonală înconjurătoare, parcare și a făcut compartimentări astfel încât aceasta să poată fi introdusă în circuitul turistic, scrie clubferoviar.ro.


Fosta halta Câmpeni, devenită pensiunea de trei stele Casablanca, dezvăluie în fotografii utilitatea ei trecută. La mică distanță se zărește calea ferată îngustă învecinată. În fața ei a fost amplasat un mic trenuleț artizanal. Potrivit booking.com, pensiunea se închiriază în weekend la un tarif de 180 lei pe cameră, având o capacitate de aproximativ 15 persoane.

Însă aici se opresc aspectele idilice. Lucrările au fost făcute fără autorizație de construire valabilă, iar achiziția haltei s-a făcut anul trecut fără preemțiune oferită autorităților locale. 


Potrivit Asociației Apuseni Spirit lucrările ar fi fost făcute cu firmele care aveau contract cu spitalul la care el este manager și cu angajați ai Spitalului. Asociația mai susține că nu s-a respectat dreptul de preemțiune cerut de legislația patrimoniului cultural.

Pe partea de construcție, o verificare a Direcției Județene de Cultură a indicat faptul că lucrările realizate sunt neconforme cu statutul de monument istoric fiind realizate fără acordul Direcției Județene de Cultură, atât pe partea de schimbare destinație, cât și pe partea de lucrări.


Radu Ioan Stoica, fondator Apuseni Spirit, a depus o petiție la Inspectoratul de Poliție Albă. 

Istoria liniei

Linia a fost constuită între anii 1891-1912 într-o zonă pitorească și deosebită din punct de vedere a peisajelor, în Munții Apuseni. Aceasta făcea legătura între localitățile Turda (județul Cluj) și Abrud (județul Alba), având o lungime totală de 93 km. Principalele localități deservite erau Turda, Baia de Arieș, Câmpeni, Roșia Montană și Abrud.


Linia a fost utilizată pentru transportul călătorilor dar și pentru transportul de marfă, din zona Munților Apuseni. Traficul pe acest tronson a fost închis în anul 1997. În ultimii ani de existență ai întregului traseu, circulau trei perechi de trenuri zilnic. Viteză maximă era de 40 km/h iar trenul personal parcurgea acest tronson în 6 ore și jumătate.

Pentru calea ferată îngustă Turda–Abrud au fost comandate 11 locomotive, 22 de vagoane de pasageri, 8 vagoane pentru conductori și poștă și 93 de vagoane tip marfă, inclusiv piese de schimb pentru un total de 1 413 000 coroane.

În prezent se mai organizează curse doar pe mici porțiuni, respectiv pe 11 km între Abrud și Câmpeni dar și pe segmentul Lunca de Arieș-Sălciua pe o distanță de 9 km. În anul 2014 întregul traseu al căii ferate a fost declarat monument istoric.

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Moții, la capătul răbdării. Cer autorităților să repare drumul dintre Turda și Câmpeni

Incendiu la o casă pe strada Câmpeni din Cluj-Napoca! Locul este frecventat de persoane fără adăpost. VIDEO

Proteste faţă de proiectul Roşia Montană, în ţară: Câteva sute de persoane la mitinguri, la Câmpeni, Alba Iulia, Bistra

Ultimele Stiri
abonare newsletter