Timp Liber

CURIOZITĂȚI. Barba conține bacterii similare cu cele din toaletă

O echipă de cercetători americani din Albuquerque a stârnit recent controverse cu un studiu neobișnuit care compară bacteriile din barbă cu cele găsite în toalete.

Un studiu sugerează că bărbile pot conține bacterii similare celor găsite în toalete. Foto: pexels.com Un studiu sugerează că bărbile pot conține bacterii similare celor găsite în toalete. Foto: pexels.com

Rezultatele, deși controversate din punct de vedere metodologic, ridică întrebări interesante despre igiena personală și percepțiile noastre despre curățenie.

Studiul a strâns probe din bărbile mai multor persoane selectate aleatoriu. Analizele de laborator au relevat prezența unei varietăți de bacterii în podoaba facială masculină, inclusiv unele similare cu cele găsite în materii fecale, scrie Focus.

Cu toate acestea, experții subliniază că nu există motive de panică. Sistemul nostru imunitar este bine echipat pentru a face față acestor microorganisme.

Studiu controversat: Ce bacterii se ascund în barba ta?

În fond, întregul nostru corp, de la intestine la piele, găzduiește milioane de bacterii pe centimetru pătrat, majoritatea fiind inofensive sau chiar benefice, explică dr. Golobic.

Deși studiul a atras atenția presei, specialiștii spun că lipsa unui grup de control și caracterul general al analizei bacteriilor reduce rigoarea științifică a cercetării.

CURIOZITĂȚI. De ce piloții nu poartă aproape niciodată barbă?

Cu toate acestea, rezultatele sunt în concordanță cu alte studii anterioare despre microbiomul uman.

Igiena bărbii: Sfaturi practice de la experții în microbiologie

Pentru iubitorii de barbă, cercetătorii oferă câteva sfaturi practice. Se recomandă spălarea frecventă a feței și a mâinilor, precum și evitarea obiceiului de a-și netezi constant barba. Aceste măsuri simple pot contribui la menținerea unei igiene optime a podoabei faciale.

Studiul nu sugerează că bărbile sunt mai murdare decât alte părți ale corpului. Cercetări anterioare au arătat că obiecte de uz cotidian, precum smartphone-urile sau telecomenzile, pot adăposti mai mulți germeni decât capacul toaletei.

Barba, ca orice altă parte a corpului nostru, face parte din ecosistemul complex de microorganisme cu care trăim zilnic. Cu o igienă adecvată, nu există motive de îngrijorare pentru purtătorii de barbă sau pentru cei din jurul lor.

O toxiinfecție alimentară, cauzată de nerespectarea măsurilor de igienă, la originea problemelor medicale ale celor 17 copii de la tabăra din Păltiniș