Actualitate
Se reia traficul pe drumul Gilău-Mărișel, unde aproape s-a prăbușit un pod. Ce restricții se impun
Traficul pe drumul Gilău-Mărișel, unde aproape s-a prăbușit un pod, se reia cu restricții. Autoritățile au stabilit măsurile în regim de urgență care trebuie luate pentru reluarea circulației rutiere.
Se reia traficul pe drumul Gilău-Mărișel, unde aproape s-a prăbușit un pod / Foto: YouTube - Legat De Cluj
La milocul lunii iulie, la podul de la km 4+310, peste Someșul Cald, de pe drumul Gilău-Mărișel, au fost descoperite degradări, constatate prin apariția unei cedări a încastrării dintre stâlp și radier.
Cedarea respectivă a fost evidentă și, totodată, este vizibilă și o ieșire din plan a celor doi stâlpi înclinați de la pod, care formează infrastructura de pe malul drept al răului.
Când au fost demarate lucrări de punere în siguranță a podului și pentru scăderea nivelului apei râului Someșul Mic, au fost constatate și degradări majore la fundația podului și la stâlpi.
Pe scurt, podul era pe cale să se prăbușească. Circulația va fi reluată însă pe acest drum, dar cu câteva restricții.
Măsuri în regim de urgență
Astfel, autoritățile au evaluat situația și au stabilit câteva soluții de specialitate, propuse de expertul tehnic, pentru reluarea circulației pe Drumul Județean DJ 107 P, prin punerea în siguranță a podului de la KM
4+310.
Comitetul Județean pentru Situații de Urgență a emis o nouă hotărâre care prevede:
- execuția imediată a măsurilor 1-3 prevăzute la soluția 1, comune pentru oricare dintre cele 3 soluții date de către expertul tehnic în completarea la raportul de expertiză tehnică:
1. Amplasarea unei palei provizorii care să susțină suprastructura, în cazul în care degradarea apărută s-ar accentua până la realizarea lucrărilor de reparație.
2. Se vor amplasa mărci de control (din sticlă) amplasate în zona crăpăturii, pentru a avea o situație a evoluției degradării (vizibilă în cazul în care aceste mărci se crapă sau se sparg)
3. Se vor fixa temporar stâlpii înclinați fie prin niște contrafise amplasate în albie în zona paleilor provizorii, fie prin „agățarea” lor de tirantul înclinat al culeii.
Pod provizoriu și rută ocolitoare
Concomitent, se efectuează lucrări, în regim de urgență, pentru realizarea unui pod provizoriu, așa cum apare descrisă în cadrul soluției 3 date de către expertul tehnic în completarea la raportul de expertiză tehnică. Acest fapt se impune din două considerente:
- punerea în siguranță a podului existent, în contextul soluției 2, va duce la o limitare a traficului mașinilor cu o greutate mai mică de 3.5 tone, deci fără a putea asigura traficul mașinilor mai mari de 3.5 tone
- riscul închiderii totale a traficului dacă sistemul de monitorizare a podului existent va alerta eventuale creșteri ale deformațiilor existente (fisuri - crapaturi)
Podul provizoriu cuprins în soluția 3 ar asigura circulația tuturor categoriilor de vehicule fără a fi necesară limitarea de tonaj, dar, în principal, va permite accesul nemijlocit al vehiculelor de intervenție rapidă, cum ar fi pompierii sau ambulanța.
De asemenea, Comitetul Local pentru Situații de Urgență Gilău solicită Consiliului Județean Cluj să identifice de urgență un traseu ocolitor pe care să-l amenajeze în scurt timp.
Rutele amenajate până acum nu au fost tocmai pe placul oamenilor, iar Comitetul Local pentru Situații de Urgență propune următorul traseu, ca fiind cel mai scurt:
- Someșul Rece (DJ 107P) - drum Cetate - mănăstirea Sf. Vasile - Someșul Cald (DJ 107P)
CITEȘTE ȘI: