Actualitate

Dovada că Centura Metropolitană a Clujului a fost propusă spre finanțare din PNRR. Ghinea: Depinde de ministere cum vor stabili țintele finale de realizare ale proiectelor

Proiectul centurii ocolitoare a Clujului s-a regăsit în propunerea inițială de finanțare prin PNRR. Informația a fost confirmată de fostul ministru al proiectelor europene, Cristian Ghinea. Schimbarea programului de finanțare a fost decisă de ex-ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.

Centura metropolitană a Clujului, programată inițial pentru finanțare prin PNRR/Foto Emil Boc Facebook Centura metropolitană a Clujului, programată inițial pentru finanțare prin PNRR/Foto Emil Boc Facebook

 

 


Anularea licitațiilor pentru tronsoanele 2 și 3 ale centurii metropolitane a Clujului a provocat dezbateri aprinse în ultima ședință de Consiliu Local. Liderii USR i-au cerut primarului Emil Boc soluții urgente pentru deblocarea acestui proiect important pentru municipiu. La rândul său, edilul a readus în discuție tema finanțării centurii metropolitane. 

 


Proiectul a fost transferat de fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă (USR) din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) în Proiectul Operațional Transport. 

Însă, potrivit angajamentului inițial, toate marile proiecte de infrastructură ale Clujului au fost propuse spre finanțare prin PNRR. 


„Menținerea proiectelor în PNRR depinde de ministerele de linie”

Într-un răspuns din februarie 2021, oferit la solicitarea formulată de un deputat clujean, fostul ministru al Investițiilor și Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, arată care erau proiectele din Cluj propuse spre finanțare din PNRR. 

„La această dată, obiectivele majore din zona municipiului Cluj-Napoca/Județul Cluj, au propuse următoarele surse de finanțare: 


Spitalul Regional de Urgență – finanțare din Programul Operațional Sănătate 2021 – 2027.

Conectarea Autostrăzii Transilvania cu Centura Ocolitoare Vâlcele-Apahida – propunere pentru finanțare PNRR. 


Electrificarea și modernizarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca-Episcopia Bihor – lucrări propuse pentru finanțare prin PNRR. 

Magistrala 1 de Metrou Cluj-Napoca – propunere pentru finanțare PNRR.

Centura Metropolitană a Municipiului Cluj-Napoca – propunere pentru finanțare PNRR.

Trenul metropolitan Cluj – propunere pentru finanțare PNRR”, se arată în documentul citat. 

Proiecte de infrastructură din Cluj ce urmau să fie finanțate prin PNRR/Foto: cdep.ro

Ex-ministrul proiectelor europene Cristian Ghinea recunoaște că aceste documente, cu propunerile de finanțare aferente, urmau să fie negociate cu Comisia Europeană. 

Însă potrivit formulei inițiale agreate, proiectele de infrastructură ale Clujului urmau să fie finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, inclusiv proiectul Centurii Metropolitane. 

Responsabilitatea pentru atingerea acestor obiective revenea, după cum confirmă Ghinea, „ministerelor de linie”. 

Din decembrie 2020 și până în septembrie 2021, activitatea Ministerului Transporturilor a fost coordonată de colegul de partid al lui Ghinea, Cătălin Drulă. 

„Menținerea acestor proiecte în propunerile pentru finanțare din PNRR depinde în mare măsură de modul în care ministerele de linie vor formula reformele din respectivele domenii de intervenții și de stabilirea obiectivelor de etapă și a ținelor finale de realizare a acestora”, scrie Ghinea. 

Mai mult, includerea proiectelor de infrastructură rutieră sau feroviară în alt program de finanțare (Programul Operațional Transport 2021-2027) revine Ministerului Transporturilor. 

Obținerea finanțării pentru proiecte revine ministerelor de profil/Foto: cdep.ro

În acest sens, fostul ministrul al Transporturilor Cătălin Drulă a recunoscut recent că Centura metropolitană este finanțată prin Proiectul Operațional Transport, program care merge cu extensie până în 2030.

CITEȘTE ȘI: 

Emil Boc critică vehement USR: „M-am convins că sunt mai răi decât vechile partide”

„Prin includerea în Programul Operațional Transport, chiar are o șansă să nu piardă finanțarea. Și sunt tot fonduri nerambursabile, tot fonduri europene, numai că pe alt program”, declara recent actualul lider USR, Cătălin Drulă. 

Liberalii clujeni consideră în schimb că transferul centurii metropolitane din PNRR pe un alt program de finanțare a tergiversat concretizarea proiectului. 

„Asta este realitatea pe care ne-o dă viața, pentru că, dacă guvernul care a fost înainte n-a făcut nimic pentru partea aceasta de centură, a trebuit să venim noi, municipalitatea cu primăriile asociate să rezolvăm. (Faptul că ar fi probleme în proiectarea centurii – n.red.) este o mare gogoșerie useristă, și aici este referirea mea la acest «partid-ghiocel», așa cum l-am denumit, care ar vrea să apară un ghiocel după iarnă, care nici gura nu i-a mirosit, nici la guvernare nu a fost, nici centura nu a blocat-o în evoluția ei, nici banii nu i-a luat, nici metroului nu i-a înjumătățit suma”, a declarat recent primarul Emil Boc

USR a propus recent transparentizarea și profesionalizarea proiectelor de infrastructură majoră ale Clujului prin realizarea unui grup de lucru specializat. 

Conform programului asumat inițial, proiectele finanțate din PNRR au ca termen de finalizare anul 2026. 

Centura Metropolitană Cluj-Napoca este o investiție estimată la circa 1 miliard de euro. 

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News                         

CITEȘTE ȘI:

Contre în Consiliul local, pe tema centurii metropolitane. USR cere soluții pentru deblocarea proiectelor. Emil Boc: „Nu accept lecții de demagogie”

Soluții pentru dezvoltarea Clujului. USR propune transparentizarea și profesionalizarea proiectelor de infrastructură majoră: „Să discutăm deschis despre aceste teme”

Licitațiile pentru tronsoanele 2 și 3 ale centurii metropolitane au fost anulate

Drum de legătură în Florești, cu două benzi pe sens, interconectat cu Centura metropolitană. Pivariu: „Proiect important pentru rezolvarea traficului”

Ultimele Stiri
abonare newsletter