Actualitate

UE aprobă tacit blocarea achiziției unui gigant feroviar spaniol de către Ungaria, pe fondul temerilor legate de Rusia

Comisia Europeană a aprobat implicit decizia Spaniei de a bloca vânzarea Talgo, un important producător de trenuri de mare viteză, către un consorțiu ungar.

Comisia Europeană a aprobat tacit blocarea achiziției Talgo de către Ungaria. Temeri legate de Rusia. Foto: captură Youtube / Talgo Comisia Europeană a aprobat tacit blocarea achiziției Talgo de către Ungaria. Temeri legate de Rusia. Foto: captură Youtube / Talgo

 

 


Mișcarea strategică vine în contextul unor preocupări geopolitice tot mai mari legate de relațiile Ungariei cu Rusia.

 


Totul a început când Ganz MagVag Europe, un consorțiu maghiar, a făcut o ofertă de 619 milioane de euro pentru achiziționarea integrală a companiei spaniole Talgo. Aceasta este recunoscută pentru tehnologia sa avansată în domeniul trenurilor de mare viteză.

Comisia Europeană aprobă tacit blocarea achiziției Talgo de către Ungaria: Temeri legate de Rusia

Guvernul spaniol a intervenit rapid, anunțând că va bloca tranzacția. Motivul invocat a fost existența unor „riscuri insurmontabile pentru securitatea națională și ordinea publică", conform Euronews.


Talgo a fost descrisă ca fiind o „companie strategică" pentru securitatea economică și dezvoltarea industrială a Spaniei.

CITEȘTE ȘI:
Estimările optimiste pentru modernizarea liniei feroviare Poieni-Aghireșu, de pe ruta Cluj-Oradea, „la pachet” cu veștile proaste. Asociația Pro Infrastructura: „Oamenii abia acum află că li se dărâmă gara”.

Ulterior, ziarul El País a dezvăluit că serviciile de informații spaniole au elaborat un raport care a ridicat semne de întrebare cu privire la legăturile consorțiului maghiar cu guvernul premierului Viktor Orbán și cu Transmashholding, cel mai mare producător rus de echipamente feroviare.


Preocupări geopolitice: Spania blochează achiziția Talgo de către Ungaria, UE aprobă tacit

Raportul a subliniat că 45% din consorțiul maghiar aparține unui fond de investiții deținut de statul ungar, iar restul de 55% provine de la o firmă cu „legături informale" cu compania rusă. De asemenea, s-a menționat posibilitatea ca Rusia să obțină acces la tehnologia Talgo pentru schimbarea ecartamentului șinelor.

Ca răspuns la veto-ul spaniol, Ganz MagVag a declarat că va lua măsuri legale și va aduce problema în atenția Bruxelles-ului. 


Cu toate acestea, Comisia Europeană a adoptat o poziție neutră, declarând joi că „prerogativa unor astfel de decizii revine statelor membre".

Purtătorul de cuvânt al Comisiei a subliniat că statele UE pot restricționa libertățile pieței unice din motive de securitate publică, atât timp cât măsurile sunt justificate și proporționale.

Situația se desfășoară pe fondul unor tensiuni crescânde între UE și Ungaria, cauzate de relațiile apropiate ale Budapestei cu Moscova. Recent, o „misiune de pace" a lui Orbán în Rusia și relaxarea cerințelor de viză pentru lucrătorii ruși și belaruși au stârnit îngrijorări serioase la nivelul UE.

Comisia Europeană sprijină blocarea vânzării producătorului de trenuri Talgo

Important de menționat că tehnologia Talgo permite locomotivelor să schimbe ecartamentul, ceea ce ar fi foarte util Rusiei, care folosește linii de cale ferată cu ecartament lat, diferit de cel european. 

De altfel, căile ferate se numără printre prioritățile Uniunii Europene. UE și-a intensificat eforturile pentru a atinge obiectivul ambițios de decarbonizare completă a sectorului de transport până în anul 2050. Acesta vizează dublarea traficului feroviar de mare viteză până în 2030 și triplarea acestuia până în 2050. 

Între timp, Spania a ajuns sa aibă cea mai mare rețea europeană de trenuri de mare viteză, cu aproape 4000 kilometri de cale ferată de mare viteză. 

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Încă un pas pentru realizarea Trenului Metropolitan din Cluj. Mai multe stații feroviare, pasaje pietonale și parcări auto.

Zeci de trenuri interregionale, scoase la licitație. Vor circula și pe rutele regionalei Cluj.

abonare newsletter