Actualitate
Vezi LOGO-ul cu care Clujul va concura la titlul pentru Capitală Culturală Europeană
O tânără de 32 de ani din Cluj-Napoca a câştigat concursul de logo-uri organizat de Asociația “Cluj-Napoca 2021 – Capitală Culturală Europeană”, logo-ul care reprezintă identitatea vizuală a candidaturii oraşului pentru titlul de Capitală Culturală Europeană. Potrivit lui Florin Moroşanu, directorul Asociaţiei, la concurs au participat 79 de lucrări.
“Concursul a fost organizat pentru a căuta identitatea vizuală a conceptului nostru de candidatură. Juriul a căutat să găsească coerenţă, atractivitate şi funcţionalitate. Un număr de 615 persoane au votat. Proiectul câştigător reuşeste să fie o imagine puternică, dinamică şi subtilă. Simbol al unității și acceptării diversității unei comunități, mâinile strânse împreună sunt imaginea ideală a comunității noastre. Toți diferiți, toți egali, puternici împreună”, a declarat Florin Moroşanu.
Tânără, care a câştigat şi un premiu în valoare de 35.000 de lei, se numeşte Camelia Ştefania Imbuzan. Ea a absolvit Facultatea de Arte Plastice din Cluj-Napoca şi spune că la proiect a lucrat efectiv o săptămână, iar documentarea a durat două săptămâni.
Logo-ul care a câştigat concursul de proiecte a fost ales dintre 79 de propuneri şi reprezintă un pătrat format din nouă seturi de câte trei linii, fiecare set având altă culoare, de la alb la verde, bleumarin şi brun-roşcat.
În ceea ce priveşte forma, autoarea logo-ului a explicat că ideea i-a venit în primul rând de la descompunerea în elemente a cuvântului ”East of West”, de unde a luat linia repetitivă. De asemenea, ideea folosirii celor nouă seturi de linii a pornit de la observaţia unei imagini de sus a municipiului Cluj-Napoca, ce are nouă secţiuni.
În ceea ce priveşte paleta coloristică, aceasta repetă culorile principale care se pot regăsi în centrul oraşului, respectiv alb şi crem, verdele naturii, bleu-ul cerului, albastru, bleumarin, brunul roşcat al acoperişurilor şi roşu închis.
“Am început să lucrez în domeniu din 2001. În prezent, lucrez la o agenţie de publicitate. Ideea nu mi-a venit dintr-o dată. Am observat că multe dintre lucrările prezente în concurs păreau că nu s-au înţeles cerinţele. Documentarea a durat două săptămâni, dar efectiv la logo am lucrat o săptămână. A fost o foarte mare plăcere să lucrez la el, demult îmi doream să fac ceva pentru Cluj, trăind aici, ştiu toate lucrurile şi cele vivizibile şi cele invizibile. Am început de a la mic la mare, cu elementele pe care îl compun, care au rezultat din tema East of West, simplificând foarte tare am ajuns la cele trei linii perpendinculare care sunt elementele de bază ale semnului grafic. Ca şi formă, am observat că centrul oraşul e împărţit în nouă mari segmente, unde centrul e Piaţa Avram Iancu de unde a rezultat şi forma. A fost o perioadă destul de mare de documentare, poţi să explorezi forme şi culori, m-am uitat şi la alte proiecte de acest gen din Europa. Nu trebuie să abordezi un proiect de acest gen cu lejeritate”, a declarat Camelia Imbuzan.
Juriul, format din Ioan Sbârciu, Vasile Dâncu, Timotei Nădăşan, István Szakáts, Cătălin Ştefănescu, Camil Tulcan, Bencze László şi Willy Cristea, a decis ca cest logo să fie câştigător, cu toate că, după publicul care a avut şansa să voteze online această lucrare s-a clasat abia pe locul 5.
Sociologul Vasile Dâncu a explicat motivele pentru care acest logo a fost ales câştigător.
“Identitatea vizuală are şi alte roluri, la nivel figurativ, o identitate vizuală în mod normal ar trebui să motiveze, să transmită, să poată fi receptat de publicul comun, de toată lumea, de cât mai multă lume. Într-o identitate vizuală ar trebui să se recunoască cât mai mulţi oameni. Ca şi criterii de departajare, am căutat să nu fie o identitate vizuală care să fie foarte comună, am vrut să aibă personalitate, să personalizeze evenimentul pentru oraşul nostru şi pentru Europa. Am avut foarte multe lucrări de nivelul cărora nu am fost foarte mulţumiţi, au fost multe lucrări pe care le-am considerat naive, nefinisate, lucrări care nu au pornit de la un proiect, care nu individualizau Cluj- Capitală Culturală Europeană. Prin această identitate vizuală am căutat să punem lupa pe oraşul nostru, trebuia să găsim o caracteristică foarte importantă a oraşului pe care s-o transmitem prin logo. Majoritatea lucrărilor au fost destul de nefinisate, am avut 17 lucrări ale unui singur autor, e greu să crezi că un singur om poate avea 17 viziuni despre oraş. E o lucrare care va mai suporta unele ajustări”, a precizat Dâncu.
El a mai precizat că membrii juriului au fost încântaţi de faptul că a câştigat cineva din Cluj-Napoca.
„Se vedea că e cineva care înţelege ce vrem noi să spunem, Clujul îl putem prezenta în multe moduri. Este o sintagmă vizuală simplă, dar foarte bogată în conţinut, nu e un simplu semn al unor ţesături sau mâini apropiate, înseamnă cu totul altceva. În oraşul nostru avem oameni talentaţi. Gestul creativ pe care l-a făcut Camelia intră în solidaritatea internă pentru a câştiga competiţia cu celelalte oraşe”, a mai declarat sociologul clujean.
Publicul a votat un alt proiect, semnat de Dragoş Toma, care reprezintă un semn grafic ce seamănă cu o inimă aşezată orizontal. Creatorul a ales o exprimare grafică în care a folosit extrem de mult linia curbă, logo-ul afişând o puternică legătură cu scrierea arabă.