Actualitate
O fostă republică sovietică, cea mai dezvoltată societate digitală din lume. Estonia a introdus e-rezidenţa
Cea mai dezvoltată societate digitală din lume este Estonia, o fostă republică sovietică de pe ţărmul mării baltice, scrie Wired. Cu 50 de euro, o fotografie şi un set de amprente, plus câteva săptămâni de aşteptare cât timp datele sunt verificate, oricine poate primi un card de identitate, o cheie critografica şi un cod PIN cu care să poată accesa sistemul naţional.
Premierul japonez este un rezident online al Estoniei, şi oricine poate fi parte a unui sistem care nu doar că a reinventat serviciile publice pentru era internetului, însă a redefinit fundamental ce însemnă să fii ţară, relatează hotnews.ro.
Când Estonia şi-a câştigat independenţa faţă de Rusia în 1991, şi-a dat seama rapid că trebuie să găsească ceva care să o deosebească de vecinii săi. Norvegia are petrol, Finlanda telefoane mobile, Suedia are designul. Însă după cum întreaba Taavi Kotka, ofiţerul şef de informaţii al guvernului estonian, ce îţi vine în minte când te referi la state baltice, sau Lituania, Slovenia? Nimic, spune Kotka, aşa că, pentru a se diferenţia, Estonia a început un proces masiv de inovaţie tehnologică.
Ceea ce a reuşit să facă Estonia, îi face pâna şi pe californieni să pară învechiţi: deşi doar jumătate din ţară avea un telefon fix în 1991, în 1997, 97% din şcolile estoniene erau online. În 2000, întâlnirile guvernamentale nu mai foloseau hârtie, iar în 2002 guvernul construise deja o reţea Wi-Fi gratis care acoperea majoritatea zonelor aglomerate.
Din 2007, a introdus votul online, iar în 2012 fusese deja instalată o reţea extinsă de cabluri cu fibră optică - promisiunea unei conexiuni de date ultra-rapidă - iar 94% din taxele cerute de stat erau plătite online, cetăţenii pierzand în medie 5 minute să completeze zonele de pe formularele online care nu fuseseră completate automat de sistem în conexiune cu birourile de taxe şi cu băncile. Acum, fiecare lucru care poate fi făcut cu un serviciu digital, este pus la punct.
Deşi oraşele păstrează un aer comunist, aproape toate serviciile guvernamentale sunt făcute online. Cu ajutorul unui card de identitate cu cip şi PIN, cetăţenii îşi pot rezolva problemele în relaţia cu statul de pe un laptop sau un smartphone, oriunde există acoperire de reţea. iar guvernul estonian vrea să ofere oricui această şansă.
Începând din vara lui 2015, oricine poate merge la cea mai apropiată ambasadă a Estoniei şi să aplice pentru e-rezidenţă. În scurt timp, aplicaţia pentru e-rezidenţă va putea fi făcută online, însă deocamdată interfaţa este o persoană reală în spatele unui birou. Odată acordată e-rezidenţa, utilizatorul primeşte un card de identiatate, un cititor USB, un plic sigilat ion care se găseşte codul PIN şi o invitaţie de vizitare a unui URL.
Să spunem că vrei să îţi deschizi o afacere. Odată ce ai cardul, poţi să intri online de oriunde te-ai afla pe planetă, să te loghezi pe portalul guvernului cu cardul şi PIN-ul, şi să îl foloseşti pentru a crea o companie estoniană, apoi te înregistrezi la o bancă estoniană şi începi tranzacţiile. Pentru că Fiscul estonian este conectat online cu băncile estoniene, plata taxelor este radical simplificată, presupunând, după cum se arată mai sus, în jur de 5 minute. La fel şi orice aspecte birocratice care ţin de existenţa companiei.
Estonia lucrează acum la conectarea Fiscului sau cu omologii din alte regiuni ale lumii. Ceea ce autorităţile estoniene vor să le ofere e-rezidenţilor săi este posibilitatea ca, cetăţenii englezi, să zicem, să îşi ruleze afacerile prin sistemul estonian, care, în schimb, în fundal, fără nicio muncă în plus pentru utilizator, s-ar asigura că Fiscul britanic îşi primeşte banii datoraţi.
Ei speră că un antreprenor din altă ţară va decide să îşi deschidă afacerea în Estonia, să utilizeze o bancă din Estonia şi să plăteasca pentru unele servicii estoniene, chiar dacă societatea va face tranzacţii în Marea Britanie, pentru că va considera că infrastructura naţională a Estoniei este mult mai uşor de folosit decât cea a ţării de origine.
Asa cum o persoană ar putea să îşi schimbe banca pentru una cu o aplicaţie de mobil mai performantă, aşa şi autorităţile estoniene speră ca cetăţenii străini să îşi treacă afacerile într-o ţară cu o infrastructură mai uşor de folosit şi mai performantă.
Ca să fie clar, e-rezidenţa nu presupune ca persoana să devină cetăţean estonian, sau să stea fizic în Estonia. Estonienii speră să îşi răspândească ideile de servicii online puternice şi să îşi promoveze brandul naţional, pentru a-i convinge pe alţii să le folosească de la distanţă. Şi de ce nu, să arate altor ţări că acest lucru este posibil.