Actualitate

Călător în "luxul" din CFR

„Este normal să fie mai mare biletul de tren, în toate ţările civilizate este la fel. Trenul este un lux şi oamenii plătesc mai mult ca să îl aibă”. Asta declara în acest weekend, la o televiziune națională, deja fostul ministru al transporturilor, Dan Costescu.

45 de km și-un Regio acceptabil

Prin urmare, am decis să fiu și eu unu din cei care se bucură de acest servici de lux oferit de stat. Din Gara Cluj-Napoca m-am urcat într-un tren regio cu destinația Gherla, urmând apoi să fac cale întoarsă cu o altă garnitură CFR. Cele două vagoane care urmau să plece din Cluj spre Bistrița, în afară de cele câteva geamuri crăpate, prize care nu mergeau sau care au fost smulse de mult din perete, nu reprezentau un grad ridicat de degradare.


Am profitat de ocazia de a fi într-un tren folosit în mare parte de oameni care fac naveta și i-am provocat să comenteze declarația Ministrului Costescu:

„Lux? Ăsta e lux domn-le? Uite, îmi spune râzănd unul din ei, la domnul asta acasă e lux, să vedeți ce bogat ajunge la destinație!” făcând referire la controlorul căruia tocmai îi oferiseră câțiva lei în locul unui bilet la suprapreț.


După aproximativ o oră am ajuns în gara din Gherla, unde printre câini și oameni care consumau alcool am asteptat trenul R4131 (Sighetul Marmației-Cluj).

Luxul românesc: mizerie, corupție și alcool


Garnitura plecată de multe ore din stația Sighet a oprit în Gherla cu clasicul scărțâit de roți. Semnele de ,,prosperitate” m-au întâmpinat chiar la urcarea în tren. Pe stânga, ușa  grupului sanitar atârna într-o balama, iar holul era plin de frunze și noroi uscat. Deoarece toate compartimentele din primul vagon erau ocupate am mers în al doilea. Bineînțeles, ușile dintre cele două vagoane erau blocate în poziția deschis. Aici am fost întâmpinat de o ușă de lemn larg deschisă. Deși era menită să stea închisă pentru a proteja un panou electric de interferența cu călătorii și invers, lucrurile nu erau cum ar fi trebuit.

După ce am găsit un compartiment liber,  am început să mă plimb pentru a vedea condițiile despre care vorbea mândru fostul ministru.


Tapițerie pătată și tăiată, calorifere fără mască de protecție, geamuri blocate și de-a dreptul mizere, cutii de bere și diverse ambalaje aruncate la întamplare.Toate acestea, plus o stare mizerabilă a grupurilor sanitare (cele ale căror uși de acces erau funcționale) sunt motive pentru care, potrivit domnului Costescu românii trebuie să plătească în plus.

Domnia sa mai spunea în prelegerea televizată: ,,Este normal să fie mai mare biletul de tren, în toate ţările civilizate este la fel.” Pe lângă faptul că avem garnituri infecte care adună zilic sute sau chiar mii de minute întârziere, România este țara în care accesul la transportul pe cale ferată este aproape interzis persoanelor cu dizabilități motorii sau de vedere prin prisma infrastructurii deplorabile. Asta deoarece în majoritatea gărilor din țară trebuie să te agăți de tren din cauza diferenței foarte mari de nivel dintre peron și scara trenului.


Atâta timp cât gara reprezintă cel mai rău famat loc al unui oraș, luăm de exemplu Timișoara sau Dej, atâta timp cât toate acestea sunt lucruri obișnuite, nu putem avea pretenția să ne comparăm cu o țară civilizată.

Într-adevăr, călătoria cu trenul într-o țară civilizată poate fi un lux. Însă în România luxul apare atunci când pe locul cumpărat de tine nu doarme un om care a consumat alcool fără să fie luat la rost de controlor.

Luxul românesc este, de asemenea, atunci când trenul tău nu are întârziere și reușești să prinzi celălalt tren de legătură pentru a ajunge la destinație și nu trebuie să îți petreci nopțile în gări pline de oameni fără adăpost mai mult sau mai puțin agresivi. 

Ultimele Stiri
abonare newsletter