Actualitate

Adio garaje, start la parkinguri! Primul parking modular din Cluj, pe modelul din München, (re)anunțat

Epoca garajelor în Cluj-Napoca pare să apună odată cu planurile municipalității de a construi parkinguri. În cazul în care proiectul va fi dus, în sfârșit, la capăt, șoferii clujeni se vor putea bucura de primul parking modular din oraș.

Viceprimarul Dan Tarcea a punctat că sunt prevăzute 7 parkinguri în zona Gheorgheni, primul dintre acestea fiind o premieră la nivelul municipiului. Planul autorităților locale este să dubleze măcar numărul locurilor de parcare după demolarea garajelor existente acum.

„Sunt 510 garaje pe care vrem să le desființăm. Facem verificările terenurilor de sub garaje, pentru a vedea dacă sunt sau nu revendicate, ori dacă sunt procese pe rol. Dacă există revendicări, nu vom putea amenaja parcările până la soluționarea problemelor. Toate parcările desființate au fost relocate pe strada Voltaire (n.red. după amenajarea benzii dedicate pentru autobuze pe Bulevardul Nicolae Titulescu). Pe Titulescu avem un PUZ de regenerare urbană, am avut săptămâna aceasta o întâlnire cu proiectanții, pentru a vedea stadiul acestuia. Avem prevăzută 7 parkinguri în acea zonă, avem suprafețele de teren cuprinse între 1.200–3.500 mp. Nu ne propunem ca, dacă pe o platformă au fost 70 de garaje, să creăm sute de locuri de parcare, este suficient să le dublăm”, a declarat Tarcea, la un post de radio local.


Viceprimarul a reconfirmat că primul parking care va fi construit va fi în cartierul Gheorgheni, pe strada Liviu Rebreanu. Acesta pare inspirat din parkingul modular de la aeroportul din München, construit pe o structură metalică ușoară. Ideea nu este una nouă, soluția parkingului modular fiind dezbătută încă din 2017.

„Primul parking va fi pe strada Liviu Rebreanu, există un teren de 3.500 mp. Va fi un parking modular, pe o structură ușoară, primul la nivelul municipiului. Trebuie să vedem cum ne permite terenul, dacă proiectul parkingului modular va fi un succes, vom putea câștiga la faza de execuție. Un parking clasic are nevoie de circa 18 luni să fie realizat, în timp ce un parking modular ar putea fi făcut în maxim 6 luni. Vedem cum va fi experiența cu primul parking de acest tip, am găsit cu greu această soluție, pentru că în România sunt foarte puține structuri omologate de ISU, trebuie vopsele speciale care să reziste la incendii”, a precizat Tarcea.


Park&Ride blocat de Centura Metropolitană?

Viceprimarul s-a declarat mulțumit de stadiul în care se află park&ride-ul plănuit în zona Aeroportului Cluj în parteneriat cu Consiliul Județean. Acesta spune că municipalitatea s-a gândit la o astfel de soluție și în Bucium, la capătul liniei 6, însă proiectul Centurii Metropolitane blochează momentan ideea.

„Legat de park&ride, suntem în parteneriat cu CJ Cluj pentru a face unul în zona aeroportului. Deja sunt făcute studiile geo, suntem în faza de elaborare a PUZ-ului, care va fi făcut de CJ. Tot Consiliul Județean pune la dispoziție terenul și construcția, urmând ca Primăria să amenajeze sensul giratoriu, stația de autobuz și locurile pentru biciclete. Suntem într-o fază destul de avansată, sper ca în perioada următoare să venim cu un proiect concret în fața clujenilor.


În partea dinspre Florești, parcarea de la Vivo! este folosită ca un park&ride, deși este o parcare privată. Avem un teren de un hectar, la capătul liniei 6, acolo unde sunt parcate autobuzele, la capătul străzii Bucium. Acolo este un teren propice pentru un park&ride, dar trebuie să vedem pe unde trece exact Centura Metropolitană. Există o variantă ca ea să treacă pe acest teren, atunci nu ar avea sens să demarăm un astfel de proiect. Dacă se va alege o altă variantă, acolo este fezabil să facem acest park&ride, la parter să fie autobuze, iar la etaje mașini”, a explicat Tarcea.

abonare newsletter