Actualitate
Arhitect: „Traficul nu este cea mai mare problemă a Clujului!”
Dezvoltarea rapidă a Clujului a creat atât avantaje, cât și dezavantaje pentru locuitorii săi. Oamenii se plâng cel mai des de trafic, însă arhitectul clujean Șerban Țigănaș spune că nu aceasta este cea mai mare problemă.
Ritmul alert de dezvoltare a Clujului a dus la numeroase probleme care îi deranjează pe cei care au decis să se stabilească aici. Arhitectul Șerban Țigănaș, fostul președinte al Ordinului Arhitecților din România, spune că ar fi nevoie de strategii pentru o creștere armonioasă a municipiului.
„Clujul trebuie să se dezvolte în paralel cu interesele care duc la creșterea lui. A vedea Clujul ca un oraș sufocat, asaltat nu este o atitudine potrivită. Cei care au ajuns deja aici încept să se revolte și să spună să nu mai vină și alții, că suntem prea mulți, că avem dificultăți de mobilitate. Asta este o perspectivă complet greșită. Faptul că orașul atrage, că orașul are magnetismul lui, că este interesant pentru mulți oameni care decid să îl folosească pentru o perioadă din viață sau decid să rămână pe termen lung este singurul motor care ține un oraș în viață. Dacă lucrurile ar sta altfel și orașul s-ar depopula, ar fi mult mai grav. Dar, bineînțeles că un oraș care crește rapid, are probleme și trebuie să i se asigure prin strategii, prin proiecte o creștere normală, pozitivă, armonioasă care duce la o calitate a vieții din ce în ce mai bună și nu la acumularea de probleme”, a explicat Țigănaș în cadrul unei emisiuni.
Traficul nu este cea mai mare problemă
Clujenii se plâng zilnic de traficul din oraș, în special de orele petrecute în mașină în drum spre serviciu sau în drum spre casă. Aleșii locali caută soluții pentru descongestionarea traficului și pentru o mobilitate mai ușoară a clujenilor. Cu toate acestea, arhitectul spune că adevărata problemă a Clujului este calitatea locuirii.
„Traficul nu este cea mai mare problemă. Toată lumea vorbește despre asta, dar nu este cea mai mare problemă. Da, este cea mai vizibilă, cea care ne indispune zilnic, pe care o resimte toată lumea fiindcă toată lumea a apucat la o mașină, două, trei și această libertate de mișcare și accesibiliate a automobilului personal s-a schimbat total față de acum 20-30 de ani. Cea mai mare problemă este calitatea locuirii. Calitatea vieții are o componentă principală, calitatea locuirii, care înseamnă nu doar locuință, ci felul în care locuința este încastrată în comunitate. Cât de departe este școala, dispensarul, parcul, stația de autobuz, cât de bune sunt serviciile publice în zona respectivă. Dacă privim orașul acesta, dar și altele din țară, niciodată această calitate nu a fost omogenă. Este imposibil să o ai la același nivel pe toată suprafața unui oraș. Atunci un oraș are zone bune, zone mai puțin bune, zone centrale cu o anumită particularitate, are zone periferice, are zone periferice care sunt extrem de interesante. Există periferii în apropiere de natură și există periferii la polul opus, care reprezintă cea mai de jos calitate a vieții, punând oamenii de acolo la mare distanță de toate dotările, de toate facilitățile, de locurile de muncă și îi obligă la eforturi zilnice pentru traiul lor. Așadar, traficul nu este cea mai mare problemă. Este una dintre ele, este o consecință a absenței calității locuirii”, a adăugat Șerban Țigănaș.