Administrație
Ilegalități de 31 milioane € la primăriile din Cluj și la CJ. Curtea de Conturi: plăți și sporuri nelegale, decontări ale unor lucrări imaginare
Ilegalități pe linie la toate primăriile din județul Cluj, dar și la Consiliul Județean. Curtea de Conturi spune că valoarea abaterilor de la legalitate la primăriile din județ se ridică la peste 31 de milioane de euro, fiind vorba de eternele prejudicii în dauna banului public: plăți ilegale și decontări de lucrări fictive.
Oficialități la parada organizată cu ocazia zilei de 1 Decembrie. Sursă foto Facebook Consiliul Județean Cluj
Curtea de Conturi a publicat Raportul privind finanțele publice locale pe anul 2021 la nivelul județului Cluj, misiunea de audit desfășurându-se anul trecut.
În documentul citat se precizează că „valoarea estimată a abaterilor de la legalitate consemnată în actele întocmite de către auditorii publici externi cu ocazia misiunilor de control/audit desfășurate în anul 2021, la cele 86 entități, este în sumă de 147.284.000 lei. Prejudiciile aduse bugetelor locale sunt în cuantum estimat de 8.071.000 lei, fiind cauzate în principal de nerespectarea prevederilor legale privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, modul de atribuire și de administrare a contractelor de achiziții publice, acordarea și decontarea finanțărilor nerambursabile, acordarea și justificarea utilizării subvențiilor, avansurilor pentru achiziții de bunuri, servicii și lucrări, efectuarea unor plăți pentru bunuri și servicii în lipsa unor documente justificative legal întocmite, efectuarea de plăți pentru produse/lucrări/servicii neexecutate/nerecepționate în cantitatea facturată și plătită, utilizarea ineficientă a fondurilor publice”.
Topul abaterilor și prejudiciilor:
Primăria Jucu - activitate proprie
Prejudicii 129.000 lei
Abateri financiar contabile 79.117.000 lei
Consiliul Județean Cluj – activitate proprie
Prejudicii 1.064.000 lei
Abateri financiar contabile 29.908.000 lei
Primăria Cluj-Napoca – activitate proprie
Prejudicii 2.385.000 lei
Abateri financiar contabile 4.599.000 lei
Primăria Gherla - activitate proprie
Prejudicii 1.849.000 lei
Abateri financiar contabile 5.891.000 lei
Primăria Huedin - activitate proprie
Prejudicii 446.000 lei
Abateri financiar contabile 4.979.000 lei
Cele mai semnificative abateri la primăriile din județul Cluj, așa cum reiese din raportul Curții de Conturi:
- neconducerea evidenței contabile conform reglementărilor legale, cu influențe asupra informațiilor prezentate în situațiile financiare situație întâlnită la Băișoara (1.851.000 lei), Jucu (1.530.000 lei), Săndulești (1.270.000 lei), Mintiu Gherlii (1.042.000 lei), Recea Cristur (589.000 lei), Cojocna (285.000 lei), Ceanu Mare (219.000 lei), Dej (91.000 lei), Cuzdrioara (88.000 lei), Căpușu Mare (35.000 lei);
- neînregistrarea sau înregistrarea eronată a unor operațiuni de intrare/ieșire a unor elemente patrimoniale de activ, situații întâlnite la Primăria Cluj-Napoca (4.599.000 lei), Consiliul Județean Cluj (1.476.000 lei), Tureni (446.000 lei), Cășeiu (241.000 lei), Săndulești (316.000 lei), Vad (160.000 lei), Dej (103.000 lei), Cămărașu (42.000 lei), Gherla (10.000 lei);
- neînregistrarea sau înregistrarea eronată a diferențelor rezultate din operațiunea de reevaluare a activelor fixe, situații întâlnite la Consiliul Județean Cluj (28.386.000 lei), Gherla (5.821.000 lei) și Cuzdrioara (118.000 lei);
- Cele mai semnificative abateri de la legalitate și regularitate cu privire la stabilirea, evidențierea și urmărirea încasării veniturilor cuvenite bugetelor locale au fost constatate la următoarele entități: Săndulești (587.000 lei), Ceanu Mare (133.000 lei), Cășeiu (119.000 lei), Jucu (83.000 lei), Dej (56.000 lei), Căpușu Mare (40.000 lei), Cojocna (35.000 lei), Vad (32.000 lei), Chinteni (30.000 lei), Mica (18.000 lei), Huedin (21.000 lei), Tureni (16.000 lei), Frata (13.000 lei) și Gherla (11.000 lei).
- Stabilirea eronată a drepturilor salariale, inclusiv a sporurilor, premiilor și a altor drepturi acordate funcționarilor publici, personalului contractual, cu funcții de conducere sau care ocupă o funcție de demnitate publică la Recea Cristur (180.000 lei), Săndulești (151.000 lei), Luna (96.000 lei), Mica (31.000 lei), Vad (28.000 lei), Băișoara (21.000 lei), Cojocna (15.000 lei), Băișoara (11.000lei), Consiliul Județean Cluj (7.000 lei), Mintiu Gherlii (7.000 lei), Cătina (7.000 lei) și Cuzdrioara (6.000 lei);
Decontări pe lucrări imaginare
- Efectuarea de cheltuieli cu bunuri și servicii fără contraprestație (bunuri, lucrări de reparații curente, servicii nerecepționate în cantitatea facturată și plătită) la Primăria Cluj-Napoca (96.000 lei), Săndulești (27.000 lei), Ceanu Mare (24.000 lei), Consiliul Județean Cluj (19.000 lei), Mica (18.000 lei), Ceanu Mare (15.000 lei), Vad (12.000 lei) și Luna (7.000 lei);
- Plăți nelegale urmare nerespectării clauzelor contractuale privind prețurile practicate, actualizarea acestora, cantitățile, articolele din ofertele declarate câștigătoare, anexe la contractele încheiate la Consiliul Județean Cluj (532.000 lei), Huedin (446.000 lei), Chinteni (181.000 lei), Jucu (58.000 lei), Băișoara (24.000 lei) și Căianu (21.000 lei);
- Efectuarea de plăți fără existența documentelor justificative, întocmite conform legii, care să ateste exactitatea și realitatea sumelor datorate la Primăria Cluj-Napoca (2.287.000 lei), Călățele (54.000 lei), Ceanu Mare (54.000 lei) și Vad (21.000 lei);
- Efectuarea de plăți nejustificate aferente obiectivului de investiții „Proiectarea și execuția Centrului de Management al Deșeurilor în județul Cluj” pentru cantități mai mari decât cele contractate la RADP Cluj (185.000 lei);
- Acordarea angajaților societății a unui „premiu de aniversare” care excede clauzelor din contractul colectiv de muncă și prevederilor legale la SC Tetarom SA (25.000 lei);
- Efectuarea de plăți nelegale prin acceptarea la plată și decontarea unor situații de lucrări ce conțin cantități de lucrări mai mari decât cele rezultate din atașamente la RADP Cluj (7.000 lei);
Inițiative lăudate de Curtea de Conturi
Conducerea Curții de Conturi spune că în urma acțiunilor de audit desfășurate la Primăria Cluj-Napoca au fost constatate și o serie de exemple pozitive, care pot constitui exemple de bună practică, printre acestea numărându-se:
Primăria Cluj-Napoca a introdus pentru prima oară în administrația publică locală din România conceptul de bugetare participativă.
Municipiul Cluj-Napoca s-a alăturat campaniei „Vinerea Verde”, campanie care constă în asigurarea transportului public gratuit pentru toți clujenii în fiecare zi de vineri, inițiativă care urmărește reducerea poluării.
Proiectul „Biletul de sănătate”. Conceptul constă în faptul că, persoanele care dau curs provocării de a realiza 20 de genuflexiuni sunt răsplătite cu un bilet de călătorie cu transportul în comun în municipiu.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: