Administrație
În 2024, călătorii vor fi transferați cu autocare și autobuze, din cauza lucrărilor la electrificarea liniei de cale ferată Cluj-Episcopia Bihor
Din noul an, liniile de cale ferată sunt închise total sau parţial din cauza lucrărilor la electrificarea liniei de cale ferată Cluj-Bihor, iar călătorii vor fi transferați cu autocare și autobuze.
Traficul feroviar pe linia de cale ferată Cluj-Bihor, suplinit cu transport auto din cauza lucrărilor de electrificare a liniei de cale ferată/Foto: CFR Infrastructură Facebook.com
La finalul anului trecut, Guvernul a aprobat ordonanța de urgență care permite introducerea serviciilor de transport rutier pe traseul liniei de cale ferată Cluj-Oradea, în contextul lucrărilor de reabilitare și electrificare a căii ferate.
Astfel, în condițiile în care lucrările la electrificarea căii ferate Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor vor începe de săptămâna viitoare, mai exact din 8 ianuarie 2024, pentru o perioadă de peste doi ani de zile cât vor dura lucările, călătorii vor fi transbordați cu mijloace auto.
„Aceste servicii de autocare/autobuze de înlocuire tren de călători, reprezintă curse regulate speciale și sunt menite să asigure continuitatea serviciului de transport către călătorii ce aleg să utilizeze trenurile în deplasările cotidiene sau ocazionale chiar în zonele unde liniile sunt închise total sau parțial pentru a permite implementarea proiectelor de reconstrucție, de reînnoire, de modernizare sau de reparații capitale a căii ferate din România”, potivit documentației aprobate de Guvern.
Închidere totală a traficului pe anumite sectoare de drum feroviar
Din acest an, circulația trenurilor pe ruta Cluj-Oradea se suspendă total sau parțial pe anumite sectoare de drum.
„În baza noilor prevederi legale, Autoritatea pentru Reformă Feroviară şi operatorii de serviciu public de transport feroviar de călători vor putea să asigure continuitatea serviciilor publice pe toată zona cuprinsă între Cluj Napoca şi Oradea, acolo unde CFR SA implementează amplul proiect de reconstrucţie şi electrificare a liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor (frontieră) care presupune închideri totale de trafic, pe anumite tronsoane, şi reducerea capacităţii de transport pe altele”, se arată în ordonanța de urgență aprobată de Guvern la finalul lunii decembrie 2023.
Noile prevederi aprobate presupun reintroducerea serviciilor care erau prestate pe zona Cluj Napoca – Oradea, inclusiv trenurile anulate din lipsă de capacitate a infrastructurii feroviare pe perioada șantierelor.
„Autobuzele și autocarele de înlocuire tren vor circula la ore și cu opriri similare celor din mersul de tren 2022/2023. Stațiile temporare ale serviciilor de înlocuire vor fi anunțate și semnalizate corespunzător, în conformitate cu prevederile contractelor de servicii publice”, se arată în documentul citat.
CITEȘTE ȘI:
Circulația trenurilor pe ruta Cluj-Oradea se suspendă de anul viitor! Călătorii, transferați cu microbuzul între stații.
În contextul amplelor lucrări de modernizare a căii ferate din România noua reglementare legală va permite introducerea serviciilor de autocare/autobuze de înlocuire tren de călători oriunde este nevoie, pentru a asigura continuitatea activităților economice, sociale, educaționale, de acces la serviciile medicale etc. ale cetățenilor României.
În acest sens, autoritățile din domeniul feroviar, precum ARF și CFR, trebuie să definitiveze listele staţiilor de îmbarcare/debarcare a călătorilor feroviari din autobuzele şi autocarele de înlocuire trenuri și să actualizeze sistemul informatic de mers al trenurilor astfel încât să se regăsească informaţii corecte şi clare pentru toate serviciile de înlocuire a transportului feroviar cu cel auto.
Transport alternativ pe linia de cale ferată Cluj-Oradea
Lucrările pentru electrificarea căii ferate Cluj-Oradea, realizate din fonduri europene, vor dura cel puțin doi ani de zile. Astfel, călătorii trebuie să se aștepte la mai bine de doi ani de trafic alternativ pe acest sector, în condițiile în care durata de execuție a programului de modernizare este până în iunie 2026.
Primele două șantiere, pe loturile din mijlocul tronsonului, între Aghireș și Aleșd, pe o lungime de aproximativ 90 de kilometri, se deschid din 8 ianuarie 2024. Pe această distanță se va asigura transbordare cu mijloace auto.
CITEȘTE ȘI:
Ungaria a ajuns cu electrificarea căii ferate la graniță, România vrea să încheie proiectele de infrastructură feroviară abia în 2026
„De asemenea, vor fi restricții pe loturile aflate la capetele tronsonului Cluj-Napoca – Episcopia Bihor. Modificări vor viza trasel între Cluj-Napoca și Aghireș, respectiv Aleșd, Oradea, frontieră cu Ungaria, însă aici nu se va închide în totalitate traficul feroviar. Nu va fi nevoie de transbordare cu mijloace auto, însă circulația se va desfășura alternativ, pe un singur fir, din ambele sensuri”, potrivit reprezentanților Companiei Naționale a Căilor Ferate „CFR” SA.
Primele lucrări la pasajul Tăietura Turcului
Proiectul de elecrificare și modernizare pentru cei 160 de kilometri de cale ferată dintre Cluj-Napoca și granița cu Ungaria include și construcția unui pasaj rutier care va traversa calea ferată în zona Tăietura Turcului din Cluj-Napoca. Această investiție va fi gata odată cu întreg șantierul la calea ferată.
Modernizarea căii ferate între Cluj-Napoca-Oradea-Episcopia Bihor costă 7,75 de miliarde de lei și este finanțată prin PNRR. Odată cu finalizarea lucrărilor, pe această rută vor fi introduse trenuri noi, de mare viteză, care vor circula cu până la 160 de kilometri pe oră.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI: