Auto

Asigurătorii au plătit despăgubiri record în baza RCA. În 2023 s-au achitat 4,2 miliarde lei.

Unele service-uri şi firme de închirieri de vehicule practică preţuri excesive de reparaţie, astfel că despăgubirile care se plătesc pentru acoperirea acestor costuri nejustificate se suportă din primele plătite de către cei 10 milioane de şoferi.

Unele service-uri şi firme de închirieri de vehicule practică preţuri excesive de reparaţie, astfel că despăgubirile care se plătesc pentru acoperirea acestor costuri nejustificate se suportă din primele plătite de către cei 10 milioane de şoferi/ Foto: pexels.com Unele service-uri şi firme de închirieri de vehicule practică preţuri excesive de reparaţie, astfel că despăgubirile care se plătesc pentru acoperirea acestor costuri nejustificate se suportă din primele plătite de către cei 10 milioane de şoferi/ Foto: pexels.com

 

 


Unele service-uri şi firme de închirieri de vehicule practică preţuri excesive de reparaţie, astfel că despăgubirile care se plătesc pentru acoperirea acestor costuri nejustificate se suportă din primele plătite de către cei 10 milioane de şoferi, susţin reprezentanţii Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR).

 


Astfel, cu cât costurile de reparaţie şi închiriere sunt mai exagerate, cu atât creşte povara pusă în sarcina şoferilor”.

Precizările UNSAR au fost făcute în contextul unui comunicat transmis de COTAR, cu privire la proiectul de modificare a legii RCA.


CITEȘTE ȘI:
10 ani fără permis auto pentru cei care sunt prinși băuți sau drogați la volan. Proiectul de lege a trecut de Camera Deputaților.

„Reamintim faptul că unul dintre scopurile principale ale proiectului de modificare a Legii RCA, alături de transpunerea Directivei (UE) 2021/2118, îl constituie asigurarea unui cadru echitabil şi transparent, care să protejeze atât drepturile asiguraţilor plătitori de prime RCA, cât şi drepturile persoanelor vătămate, garantându-le acestora că vor primi compensaţii juste şi complete pentru daunele suferite de la asigurători stabili şi solvabili. Totodată, asigurătorii au plătit anul trecut despăgubiri record în baza poliţelor RCA, în valoare de 4,2 miliarde lei. Acestor sume li se adaugă rezerve în valoare de 2,3 miliarde lei pentru daunele avizate (RBNS), dar şi 2,35 miliarde lei aferente daunelor neavizate (IBNR)”, susţin reprezentanţii UNSAR.

Potrivit asigurătorilor, pentru service-urile independente care nu au o convenţie de decontare a plăţilor de reparaţie cu asigurătorii, despăgubirea medie plătită pentru fiecare daună este cu aproximativ 30% mai mare faţă de despăgubirea plătită pentru reparaţii către service-urile reprezentanţelor auto (9.604 lei vs. 7.580 lei) şi de două ori mai mare decât suma plătită către service-urile care au o convenţie cu asigurătorii, altele decât reprezentanţele (4.921 lei).


„Referitor la presupusa grijă pentru calitatea reparaţiilor efectuate în service-uri care au o convenţie de decontare a plăţilor de reparaţie şi ale reprezentanţelor: aceste unităţi reparatoare oneste sunt acuzate anticipat, în mod fals şi repetat, de presupuse comportamente neconforme cu legislaţia - de parcă ele nu ar activa în România în baza unei legislaţii şi sub supravegherea şi controlul autorităţilor competente precum RAR şi ANPC - iar singurele reparaţii conforme s-ar face doar de către acele service-uri ale căror interese le promovează această asociaţie...Mai mult, aceste mesaje sunt contrazise de realitate, pentru că un astfel de sistem de colaborare dintre asigurători şi unităţi reparatoare (convenţii de decontare) funcţionează bine şi în prezent pentru peste 1 milion de contracte CASCO şi a mai funcţionat în trecut, mai mult de 30 de ani, în cazul asigurărilor RCA”, se mai spune în document.

Conform UNSAR, proiectul de modificare a Legii RCA, nu îşi propune să oblige persoanele păgubite să îşi repare maşinile numai la unităţi reparatoare care au convenţii încheiate cu asigurătorii. Pe de altă parte, însă, majoritatea covârşitoare a şoferilor români consideră util să primească din partea asigurătorului, cu titlu informativ, o listă cu unităţi service unde să îşi poată repara maşina, în cazul unui accident, potrivit celui mai recent studiu IRES - Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie, iar aproximativ 9 din 10 români consideră că ar fi utilă existenţa unor date publice referitoare la preţurile de referinţă pentru reparaţiile auto, cât şi pentru serviciile de închiriere auto.


„Aceeaşi cercetare sociologică arată şi că majoritatea şoferilor români (56%) spun că i-ar deranja mult şi foarte mult situaţia în care costul reparaţiei efectuate într-un service ar fi cu mult mai mare în cazul în care aceasta s-ar realiza în baza poliţei RCA, faţă de cazul în care acest cost ar fi suportat din bugetul personal al unui şofer”, se mai precizează în comunicat.

Reprezentanţii UNSAR susţin că unul dintre scopurile principale ale proiectului de modificare a Legii RCA, alături de transpunerea Directivei (UE) 2021/2118, îl constituie asigurarea unui cadru echitabil şi transparent, care să protejeze atât drepturile asiguraţilor plătitori de prime RCA, cât şi drepturile persoanelor vătămate, garantându-le acestora că vor primi compensaţii juste şi complete pentru daunele suferite de la asigurători stabili şi solvabili. 

Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Crește interesul românilor pentru mașinile hibride, în timp ce se reduce cota de piață a mașinilor electrice noi.

Atenție, s-a deschis sezonul de „vânătoare” de permise de conducere!

abonare newsletter