Auto
Înmatriculările de autoturisme full electrice au scăzut în România. Maşinile „verzi” sunt încă căutate.
Românii cumpără tot mai multe mașini noi, însă un număr semnificativ mai mic decid să-și achiziționeze vehicule 100% electrice, în timp ce hibridele se mențin constante.
Înmatriculările de autoturisme full electrice au scăzut în România| Foto: depositphotos.com
Înmatriculările de autoturisme noi au crescut, în România, cu 61,7%, în luna iunie a acestui an, faţă de aceeaşi perioadă din 2023, în timp ce maşinile „verzi” au consemnat o creştere de 27,4% şi o cotă de piaţă de 20,4%, însă la autoturismele 100% electrice au scăzut abrupt, cu 46%, arată datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), prezentate luni.
Potrivit sursei citate, după evoluţia importantă a lunilor anterioare, iunie 2024 vine cu o creştere de 63,2% a înmatriculărilor de autovehicule noi, comparativ cu luna similară din anul anterior, respectiv cu 38% faţă de luna mai 2024.
În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 51.3% (în creştere cu 93,7%), urmat de Clasa C - cu o cotă de 28% (+52,3%) şi de Clasa B - cu o cotă de 14,9% (+48,3%).
CITEȘTE ȘI:
Medicii legişti critică Ordonanța 84: „Trebuie precizate toate situaţiile în care se realizează testarea. Macul şi alte medicamente, precum codeina pot avea reacţii pozitive.”
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna iunie a acestui an, motorizările pe benzină plus mild hybrid benzină înregistrează o creştere de 71.2% faţă de perioada similară din 2023 şi ajung, astfel, la o pondere de 66,9%.
Pe segmentul autoturismelor echipate cu motoare diesel, plus mild hybrid diesel, acesta înregistrează o creştere de 88,4% şi o cotă de 12,7% din total.
Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) deţin în a şase lună a anului 2024, o cotă de piaţă de 20,4%, care depăşeşte cu 7,7 puncte procentuale cota deţinută de motoarele diesel.
De asemenea, autoturismele full electrice deţin o cotă de 4% din piaţă, în luna iunie a anului 2024, faţă de iunie 2023, când reprezentau 12%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid au ajuns la o cotă de piaţă de 2,8%, faţă de iunie anul trecut, când reprezentau 3.9%.
Care au fost cele mai vândute mașini full electrice?
În luna iunie 2024, primele trei cele mai vândute autoturisme full electrice sunt: Dacia Spring - cu 242 unităţi şi o scădere de -66,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model 3 (56 de unităţi, -33,3%) şi Hyundai Kona (50 de unităţi).
La autoturismele Plug-in, în clasamentul primelor trei modele vândute, în perioada analizată, conduce Toyota RAV4 - cu 64 de unităţi şi o creştere de 33,3%, apoi Ford Kuga (63 de unităţi, +10,5%) şi Mercedes Benz GLC (38 de unităţi, +40,7%).
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc Toyota Corolla - cu 532 de unităţi, în creştere cu 147% faţă de iunie 2023. Pe poziţiile următoare se clasează Toyota Yaris Cross - cu 332 de unităţi şi un plus de 78,5%, şi Toyota Rav4 (313 unităţi, +133%).
În cazul vehiculelor comerciale uşoare şi minibus, acestea consemnează, în iunie 2024, o creştere de 119% faţă de luna iunie 2023, dintre care autovehiculele comerciale uşoare fără minibus un salt de 118%.
Totodată, vânzările de vehicule comerciale grele şi bus au scăzut 1,5%, de la un an la altul. În această marjă, autovehiculele comerciale grele (peste 3,5 tone plus autotractoarele), fără bus, înregistrează o creştere de 2,2%, în timp ce vehiculele comerciale grele peste 16 tone plus autotractoarele consemnează o majorare de 1,2%.
Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
Foto: depositphotos.com
CITEȘTE ȘI: