Economie

Cu sediul în Cluj, dar cu taxele plătite la Bucureşti

100 de firme mari din judeţ plătesc contribuţii şi taxe la Bucureşti, după ce ANAF le-a considerat prea „mari” pentru Finanţele clujene. Cât s-a pierdut de la bugetul local?

100 de firme clujene, deşi au sediul principal în Cluj, erau transferate la 1 ianuarie 2014 la Direcţia Generală de Administrare Fiscală a Marilor Contribuabili Bucureşti.

În luna iulie, la bugetul total consolidat au fost colectate 391 de milioane de lei, mai mult cu circa 53 de milioane de lei faţă de luna iulie 2013, potrivit unui raport al Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice (AJFP) Cluj. Creşteri au fost înregistrate pe toate segmentele, respectiv la bugetul de stat, la cel de asigurări sociale, la fondul unic de asigurări de sănătate şi la bugetul asigurărilor de şomaj.


47 de firme „migratoare”

Potrivit reprezentanţilor AJFP Cluj, încasările ar fi fost şi mai mari dacă acestea nu ar fi fost influenţate negative prin migrarea spre Direcţia Generală de Administrare Fiscala a Marilor Contribuabili Bucureşti din cadrul ANFA a unui număr de 47 de firme.

„Încasările realizate în luna iulie 2014 comparativ cu cele din iulie 2013 au fost influenţate negativ prin migrarea spre Direcţia Generală de Administrare Fiscală a Marilor Contribuabili Bucuresti a unui numar de 47 contribuabili care, în iulie 2013, au declarat şi achitat o sumă de 114,96 milioane lei”, se arată în raportul AJFP Cluj.


Cele 47 de firme în cauză au achitat în primul semestru din 2013, la Cluj, în medie, în jur de 40 de milioane de lei în fiecare lună. În total, în primele şase luni din 2013, au adus la buget în jur de 266 de milioane de lei. Bani care anul acesta au mers la Bucureşti.

În total, pe listele Direcţiei de Adminsitrare a Marilor Contribuabili Bucureşti se regăsesc exact 100 de firme cu sediul în Cluj. Printre acestea se numără companii precum ACI Cluj, Agressione, Banca Transilvania, Bechtel, Compania de Apă Someş, EBS, Ecolor, Energobit, Evoline, Friesland Campina, Jolidon, Oncos, Prodvinalco, Sanex etc.  


Cum se face încadrarea

Începând cu 1 ianuarie 2014, Fiscul a modificat criteriile prin care o firmă intră în categoria contribuabililor mijlocii şi mari, astfel că multe firme au făcut rocada în ceea ce priveşte locul în care trebuie să îşi achite obligaţiile fiscale. Astfel, potrivit noilor reglementări, „au calitatea de mari contribuabili primele 2.500 de persoane juridice române, inclusiv entităţile rezultate în urma fuziunii cu alţi contribuabili şi sucursalele contribuabililor persoane juridice străine care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României, selectate descrescător potrivit criteriilor de selecţie prevăzute în anexă”. Criteriile sunt două: volumul obligaţiilor fiscale datorate, declarate de către contribuabili, şi cifra de afaceri raportată în situaţiile financiare încheiate la data de 31 decembrie a anului anterior celui în care se efectuează actualizarea. Ambii indicatori au o pondere de 50% în calculul formulei care stabileşte din ce categorie face parte contribuabilul respectiv.

Ultimele Stiri
abonare newsletter