Economie
Aeroportul Internaţional Cluj ţinteşte 7 milioane de pasageri. Se va construi şi un nou terminal
Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj urmăreşte atingerea unui trafic de 7 milioane de pasageri în anul 2030, ţintă care presupune derularea unor investiţii estimate la aproape 900 de milioane de lei, printre care un nou terminal de pasageri şi unul de Cargo.
Directorul Aeroportului Internaţional "Avram Iancu" Cluj, David Ciceo, a declarat, luni, presei, înaintea unei şedinţe la Consiliul Judeţean (CJ) Cluj, că aeroportul clujean îşi propune să atingă şapte milioane de pasageri în anul 2030, pentru care sunt necesare investiţii estimate la peste 900 de milioane de lei, printre care şi un nou terminal de pasageri şi unul de Cargo.
În proiectul de dezvoltare a Aeroportului Internaţional Avram Iancu Cluj în perioada 2017-2030 se estimează un trafic aerian de 7,2 milioane de pasageri în anul 2030 şi mai multe obiective care urmează să fie construite.
"Planul de dezvoltare al Aeroportului Internaţional "Avram Iancu" Cluj pentru a atinge 7 milioane de pasageri până în anul 2030 prevede demararea proiectului intermodal, extinderea pistei la 3.500 de metri, extinderea unei platforme de staţionare, construirea unei căi de rulare paralelă cu pista, construirea unui terminal nou de pasageri cu 25 de porţi de îmbarcare, un terminal Cargo pentru transport marfă, cu o capacitate de 50 de tone. Noul terminal de pasageri ar putea fi finalizat în termen de 4 ani", a spus David Ciceo.
La rândul său, preşedintele CJ Cluj, Alin Tişe, a spus că "nimeni nu contestă nevoia de dezvoltare a aeroportului, care nu va putea finanţa din bugetul propriu aceste investiţii", însă "trebuie mers pas cu pas, nu se pot face toate o dată".
Potrivit documentului, printre investiţiile ce privesc suprafeţele de mişcare şi terminalele de pasageri presupun care urmează a fi demarate în perioada 2018-2022 se numără:
Cale de rulare paralelă cu pista
Lungime 1.590 metri
Valoare estimată (fără costuri de finanţare) – 67.000.000 lei fără TVA
Extindere platforme de staţionare
Suprafaţă totală – 25.000 mp, inclusiv drumuri şi platforme de handling
4 poziţii de staţionare aeronave
Valoare estimată (fără costuri de finanţare) – 25.000.000 lei fără TVA
Terminal pasageri nou
Suprafaţa desfăşurată – 29.100 mp
Regim de înălţime – S+P+E
Porţi de îmbarcare – minim 25 de porţi
Valoare estimată etapa I (fără costuri de finanţare) – 200.000.000 lei fără TVA
Terminal Cargo Aeroport
Capacitate manipulare marfă – 50 tone
Suprafaţa – 115.000 mp, inclusiv parcări auto şi construcţii adiacente
Valoare estimată (fără costuri de finanţare) - 57.853.120 lei fără TVA
Finanţare – licitaţie concesionare
Demarare proiect intermodal
Pentru perioada 2023 – 2026 urmează a se finaliza noul terminal de pasageri, costurile ridicându-se la suma de 140.670.000 lei fără TVA (etapa II) şi extinderea platformei de staţionare.
Tot în aceeaşi perioadă se numără extinderea pistei de decolare/aterizare la 3.420 metri, la o valoare estimată (fără costuri de finanţare) de 149.000.000 lei fără TVA, dar şi construirea unei platforme de întoarcere şi platformă antisuflu şi o cale de degajare rapidă.
Pentru perioada 2027 – 2030 urmează extinderea căii de rulare paralelă cu pista în lungime de 1.760 metri la o valoare estimată (fără costuri de finanţare) de 80.000.000 lei fără TVA, extinderea platformei de staţionare (30.000.000 lei fără TVA) şi o platformă Cargo de minim 4 locuri de staţionare aeronave de categoria D/E sau de 8 locuri de staţionare aeroave de categorie media C la o valoare estimată de 58.000.000 lei fără TVA. De asemenea, în plan se are în vedere şi o cale de rulare Cargo în lungime de 480 metri la o valoare estimată de 8.000.000 lei fără TVA.
Ca şi condiţii pentru atingerea acestor obiective se numără devierea râului Someş, finlizarea exproprierilor de terenuri, asigurarea unei legături cu reţeaua feroviară învecinată aeroportului sau accesarea de fonduri pentru infrastructură prin POIM sau prin alte programe de finanţare naţională şi europeană.