Educație
Profesor clujean: Dacă aplicăm acest ordin de ministru, copiii îşi vor dubla cantitatea de teme
Directorul Colegiului Naţional Pedagogic ”Gheorghe Lazăr” din Cluj-Napoca, Mircea Bertea, unul dintre profesorii decoraţi de preşedintele Klaus Iohannis, susţine că ordinul de ministru privitor la temele elevilor va avea un efect invers, iar ”copiii îşi vor dubla cantitatea de teme”.
Mircea BerteaEl spune că fiecare profesor se va simţi ”dator” să dea de lucru elevilor, declarând că ”de la o idee bună s-a ajuns la o idee populistă” şi că ”era necesară măcar o simulare pe calculator”.
Mircea Bertea, directorul Colegiului Naţional Pedagogic ”Gheorghe Lazăr” din Cluj-Napoca şi unul dintre profesorii de Limba şi Literatura Română decoraţi de către preşedintele Klaus Iohannis cu Ordinul ”Meritul pentru Învăţământ” în grad de Cavaler, este de părere că ordinul de ministru privitor la durata temelor va crea probleme profesorilor care ar trebui să ştie în fiecare zi ce teme dau alte cadre didactice astfel încât realizarea acestora să nu depăşească două ore.
”Dacă prin temă pentru acasă se întelege şi tema scrisă, dar şi ce ai de învăţat, în acest caz cele două ore, pentru liceu, sunt puţine. Nu ai cum să rezolvi totul în două ore. Eu mă întreb acum, că trebuie să pun în aplicare ordinul, cum voi şti eu cine şi ce teme a dat. Aici ar fi necesar un proces şi unităţile de învăţare ar trebuie proiectate în aşa fel încât profesorii de la clasă să ştie tot timpul ce teme şi apoi să gândească temele şi să se pună de acord. Ce face un profesor care are 11 clase de chimie, de exemplu, care ar trebui să fie în legătură cu profesori de la 11 clase pentru a ştii ce şi câte teme să dea? Profesorii ar trebui să se întâlnească cumva, să facă planificări. Hotărârea e fezabilă într-o şcoală din Vest, unde profesorii şi elevii pleacă împreună la ora 17.00. La noi va fi un haos cred şi nu ştiu cum se va rezolva problema”, este de părere profesorul clujean, potrivit news.ro.
Profesorul clujean este de părere că aplicarea acestor măsuri din ordinul de ministru ar putea avea un efect invers şi crede că multe şcoli nici nu vor aplica noile reglementări.
”Eu cred că dacă aplicăm acest ordin de ministru, copiii îşi vor dubla cantitatea de teme. Dacă facem o schemă pe hârtie, veţi vedea că acesta este rezultatul. Dacă iau aşa cum spune ordinul de ministru, oblig fiecare profesor din cei 17 pe care îi ai la liceu, să dea câte o temă. O să dea teme de orice fel şi la desen, pentru că toată lumea s-ar simţi datoare să dea o temă. Socotiţi pentru fiecare materie câte 15 minute şi vedeţi ce iese. Dar ce faci în 15 minute? Ar fi bun puţin echilibru, dar cred că acest ordin de ministru este un foc de paie. Poate că au fost intenţii bune care se vor întoarce împotriva noastră şi se vor transforma în constrângeri, părinţii şi elevii îşi vor lua nasul la purtare şi oricum este o regulă să nu schimbi regulile în timpul jocului. Programa nu s-a modificat însă, dar s-a modificat asta. Sunt curios să văd ce iese. Fiţi convins că multe şcoli nici nu vor băga în seamă acest ordin”, spune profesorul de Limba şi Literatura Română.
Profesorul premiat de Klaus Iohannis este de părere că vor apărea probleme cu temele de la literatură, atunci când elevii vor avea de citit romane din lecturile obligatorii.
”Ne întrebăm ce se întâmplă cu predarea literaturii. Dacă se merge ad literam, pe ce zicea ministrul că fiecare materie are alocată pentru temele de casă 15 minute. Ai Baltagul de citit şi Moromeţii. Cu acest ritm, cam într-un an le termini şi nu mai ştii ce ai citit”, spune profesorul clujean.
Mircea Bertea susţine că, în esenţa, ideea de a găsi un echilibru pentru temele de acasă nu este un lucru rău, în condiţiile în care în învăţământul românesc obiceiul de a da multe teme este unul vechi.
”În principiu, ideea de a monitoriza cantitatea temelor nu este rea. Sunt profesori, în special la clasele primare din şcolile de elită, care dau copiilor foarte multe teme şi în timpul anului şi în vacanţe. Când eram în conducerea inspectoratului şcolar, prin 1996, am primit o delegaţie de părinţi de la Liceul Nicolae Bălcescu care se plângeau că au primit copiii vreo 500 de probleme de matematică de rezolvat pe vară. Am chemat învăţătoarea şi i-am spus că este enorm, că mai au şi alte lecturi, mai trebuie să se odihnească, dar i-am spus că sunt de acord cu temele cu o singură condiţie: şi ea, până în septembrie, să pregătească 500 de proiecte de lecţii şi să mi le prezinte. Doamna s-a ofuscat, am primit telefon de la Cabinetul Ministrului şi mi s-a spus să nu mă bag în treburile profesorilor. Ideea e că problema temelor este o realitate şi în unele şcoli se exagerează din acest punct de vedere”, crede Bertea.
El cataloghează ordinul de ministru ca fiind o serie de măsuri cu caracter populist, explicând că ar fi fost necesare, până la aplicarea acestuia, o simulare sau un proiect pilot pentru a vedea dacă aceste prevederi pot fi aplicate.
”Părerea mea este că de la o idee bună s-a ajuns la o idee populistă. În România postdecembristă, Ministerul Educaţiei a uitat să mai experimenteze şi să piloteze, să ia decizii pe baza unor analize făcute de specialişti. În acest fel, ideile bune se compromit şi nu te mai crede nimeni ulterior. Aici era necesară măcar o simulare pe calculator ca să vezi dacă se poate aplica la modul teoretic măcar. Mă uit pe statele de plată ale profesorilor şi văd profesori tineri care iau 1.300 de lei şi maximum 1.700 de lei, în condiţiile în care ei pregătesc copii pentru Bac. Personal sunt mulţumit că aceşti oameni mai vin la şcoală. Mai pot să îi aduc ulterior pe ei să facă programări pentru teme?”, explică Mircea Bertea, director al Colegiului Naţional Pedagogic „Gheorghe Lazăr” din Cluj-Napoca, el fiind şi profesor la Facultatea de Studii Europene din cadrul Universitatăţii „Babeş-Bolyai”.
Ordinul prin care se reglementează câte ore ar trebui să lucreze elevii în afara şcolii prevede că temele pentru acasă sunt pentru cel mult două ore, la toate disciplinele, astfel încât timpul alocat de copii activităţilor şcolare să fie de 5-8 ore, iar în vacanţa elevilor din ciclurile primar şi gimnazial sunt excluse temele. De asemenea, tema va fi diferenţiată: obligatorie şi suplimentară, cea obligatorie fiind de nivel mediu şi pentru toţi elevii, iar cealaltă, individuală şi diferenţiată.
Ordinul prin care se reglementează câte ore ar trebui să lucreze elevii în afara şcolii pentru teme a fost semnat de ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, şi prezentat miercuri într-o conferinţă de presă.
Potrivit ordinului, la clasa pregătitoare nu se dau teme, la învăţământul primar timpul total alocat temei obligatorii va fi de maximum o oră, iar pentru celelalte niveluri de învăţământ va fi de maximum două ore.
"Timpul necesar realizării temelor pentru acasă pentru un elev este de cel mult două ore, însumând toate disciplinele, în aşa fel încât media zilnică a pregătirii elevului în clasă şi în afara ei să se încadreze în 5-8 ore zilnic", se menţionează în ordin.