Educație
Dezbatere aprinsă la Liceul Greco-Catolic ”Inochentie Micu”. Elevii, luaţi peste picior şi jigniţi de profesori
Dezbatere aprinsă marţi seara la Liceul Greco-Catolic ”Inochentie Micu”, după decizia conducerii de a-i trimite pe băieţii cu părul lung să se tundă. În continuare, unii profesori au continuat să îi jignească pe elevi. Elevii, în schimb, şi-au apărat hotărât şi cu respect drepturile.
Elevii Liceului Greco-Catolic ”Inochenție Micu” mai au de aşteptat până când vor scăpa de interdicția de a purta părul lung. Urmează şedinţe cu părinţii, comisii, totul pentru a decide dacă şcoala trebuie să îi lase pe băieți să poarte părul lung și barbă. Ulterior, o comise formată din profesori va decide dacă paragrafele care vizează ținuta elevului din regulamentul intern vor fi sau nu modificate.
“Consider că atât băieţii, cât şi fetele, au tot dreptul să poarte fetele părul scurt, băieţii, părul lung şi viceversa. Când porţi păr lung îţi asumi responsabilitatea de a-l spăla, consider că nu ar trebui să fie discrepanţă. Dacă aş fi homosexual şi aş veni cu unghiile făcute, nu înţeleg care ar fi problema. Mi se pare că e o chestie care nu ţine de ţinută şi nu ar trebui controlată de nimeni. Am făcut o petiţie în cadrul şcolii pentru modificarea regulii privind lungimea părului la băieţi, la fel ca regulamentul privind regula părului la fete care prevede coafură simplă, normală, culoare naturală. Diferenţele între aceste două regulamente, fete-băieţi, mi se pare că e o discriminare sexuală foarte pe faţă în momentul în care la fete li se permite părul lung şi la băieţi nu. Şi preoţii au barbă şi Isus ne este prezentat cu păr lung”, a spus în cadrul dezbaterii, Tudor Helgiu, elev al Liceului Greco-Catolic ”Inochentie Micu” Cluj-Napoca, cel care a semnalat primul problema.
“La dezbatere a fost ok, s-a dezbătut chestia cu pletele, părerile au fost împărțite. Au fost unele păreri care mi s-au părut absurde și nu își aveau locul acolo. S-a deviat de la subiect. Argumentări au fost foarte bune din partea cadrelor didactice, dar ale părinților au lăsat de dorit. Unele chestii au fost extrem de deplasate. Eu nu m-am dus la nicio televiziune, la publicație. Ele au venit la mine și s-a spus că eu am făcut asta ca să devin vedetă. Nu s-a tras nicio concluzie încă, fiindcă discuția trebuie să ajungă la consiliul profesoral și la consiliul de administrație. De acolo, cel mai probabil, ei vor lua decizii”, a mai spus Helgiu.
Deputatul Emanuel Ungureanu, care a participat la dezbatere, a declarat că a văzut mulţi “dascăli ranchiunoşi”, dar şi elevi “respectuoşi, dar hotărâţi să îşi apere drepturile”.
“Am constatat ca există o lipsă de comunicare între elevul nemulțumit, îl iau generic, fiindcă nu doar despre Tudor a fost vorba în ecuație, director, diriginte elev, elevi care erau considerați în afara regulamentului în zona de comportament. Nu apucaseră să își spună oful în mod organizat și atunci oamenii defulează în public. Anumite segmente de dialog între anumiți profesori și Tudor îmi demonstrează că, din nefericire, anumite lucruri care se puteau rezolva în interiorul acestei instituții nu s-au rezolvat fiindcă se joacă în această școală un joc de putere între unii profesori și unii elevi pe principiul: «haide să arătăm cine are dreptate, cine este mai puternic și cine câștigă o anumită bătălie»”, a declarat Ungureanu.
Acesta a mai declarat că elevii s-au comportat exemplar, “și-au susținut punctele de vedere fără să ridice tonul, fără să jignească, în ciuda faptului că unii dintre profesori i-au luat peste picior și i-au jignit”.
“Am încercat prin discursurile mele să îi rog pe cei care erau împărțiți în două tabere să înțeleagă că școala nu are decât o singură tabără din care trebuie să facă parte părinți, copii, directori, profesori care știu că acel loc trebuie să fie un loc al dragostei și al armoniei. Scuza că este un liceu confesional nu stă în picioare. Și într-un liceu confesional trebuie să se respecte dreptul la demnitate și la identitate fiecărui copil. Nu poate să existe un alt tip de regulament prin care la un liceu confesional copilul să fie umilit, iar la o școală de alt profil copilul să nu poată fi umilit sau invers. Trebuie să ne respectăm copiii, ca dascăli, indiferent de confesiunea lor, de rasă, de etnie. Până la urmă, unii dascăli pe care i-am apreciat foarte mult au reușit să scoată în evidență calitățile pe care le are Tudor. Un profesor înțelept a spus că Tudor este un copil foarte inteligent, că este un copil care face lucruri excepționale pentru comunitate, în mod voluntar. Or să ai un asemenea elev în școală și până la acest profesor, nici unul, nici directorul sau dirigintele, niciunul să nu remarce calitățile excepționale ale acestui elev. Mesajul meu pe care l-am spus și în sală și îl reiau în mod public este acela că nu se poate juca un joc de putere, nu poți să obții nimic cu forța și elevii din ziua de azi nu mai suportă generația de profesori care le pune pumnul în gură. Așa cum nu este normal să își impună punctul de vedere în fața profesorilor folosind forța. Ceea ce mi-a plăcut a fost respectul care a venit din partea elevilor prezenți. S-au comportat exemplar, și-au susținut punctele de vedere fără să ridice tonul, fără să jignească, în ciuda faptului că unii dintre profesori, în mod regretabil, i-au luat peste picior și i-au jignit”, a spus deputatul clujean.
La mijlocul lunii octombrie, mai mulţi elevi de clasele a 11-a şi a 12- de la Liceul Greco-Catolic ”Inochentie Micu” Cluj-Napoca au fost scoşi din clasă şi din şcoală de către director, pe motiv că aveau părul lung sau barbă. Ei au fost trimişi să se tundă sau să se bărbierească.
CITEŞTE ŞI
Tudor „Pletosul” Helgiu continuă să lupte împotriva regulilor stricte
CITEŞTE ŞI
Elevi ai unui liceu din Cluj, trimişi acasă pentru că aveau părul lung sau barbă