Educație
Clujeanul le-a adus lumină! România, prima țară care implementează Alfabetul Scripor
Joi, la sediul Ministerului Educației și Cercetării, a avut loc o întâlnire între ministrul demis Monica Anisie și clujeanul Tudor Paul Scripor, inventatorul Alfabetului Tactil al Culorilor.
Clujeanul care le-a adus lumină! România, prima țară care implementează Alfabetul Scripor pentru nevăzători, sursă foto: Ministerul Educației și CercetăriiInvenția care îi poartă numele – Alfabetul Scripor – a fost premiată la Salonul de Invenții și Inovații de la Geneva cu Medalia de Aur la categoria Educație, Cultură și Artă, primind și Premiul Special al Asociației Inventatorilor din Germania. Alfabetul Scripor folosește atât forme geometrice bidimensionale, cât și un sistem simplu de puncte, astfel încât utilizatorul poate avea două moduri de obținere a informațiilor prin atingere.
Discuțiile de la Minister s-au axat pe multitudinea de avantaje directe de care persoanele nevăzătoare sau cu alte dizabilități, precum tulburări de spectru autist sau Sindrom Down, vor putea beneficia după implementarea acestui alfabet tactil al culorilor. Acesta oferă soluții concrete și le va permite acestora accesul la educație incluzivă în mod complet, gratuit și voluntar.
„În cursul săptămânii viitoare, va fi semnat protocolul de colaborare între Ministerul Educației și Cercetării din România și Asociația Alfabetul Scripor, protocol care prevede implementarea la nivel național și a acestui tip de alfabet. Astfel, România va deveni, oficial, prima țară din lume care implementează Alfabetul Scripor destinat persoanelor nevăzătoare sau cu alte dizabilități”, se arată într-un comunicat remis de Ministerul Educației și Cercetării.
După mai bine de șapte ani de cercetări și teste, Tudor Paul Scripor a găsit soluția reprezentării tactilo-grafice a culorii și a nuanței, printr-un simbol. Alfabetul Scripor este un limbaj universal, iar simbolurile culorilor pot fi ușor recunoscute în orice poziție. Acest alfabet inovator este compus din doar 10 elemente tactilo-grafice și poate fi învățat de oricine.
Conform pictorului și restauratorului clujean, specialist în artă, restaurare și pictura icoanelor, alfabetul este util în special persoanelor cu dizabilități vizuale și intelectuale, permițând tuturor să trăiască complet și accesibil într-o lume covârșitor vizuală. Practic, nevăzătorii vor avea posibilitatea să „simtă” culorile, transformând o dizabilitate într-o „superabilitate”: independență, speranță, libertate și creativitate de a se exprima.