Politică
10 milioane de euro, „pompați” de PSD și PNL în presă, în 2022, pentru promovarea mesajelor de partid
PSD și PNL au dat peste 10 milioane de euro, bani de la bugetul de stat, pentru presă și propagandă doar în primele șapte luni din 2022.
10 milioane de euro, „pompați” de PSD și PNL în presă, în 2022, pentru promovarea mesajelor de partid. FOTO: Inquam Photos / Octav Ganea
PSD și PNL „au aruncat” în piață peste 10 milioane de euro pentru presă și propagandă, în primele șapte luni din 2022, relevă o investigație publicată de Cristian Andrei pe Europa Liberă. Banii provin de la bugetul de stat și au fost cheltuiți pe articole pozitive. Conducerile ambelor formațiuni refuză, în mod oficial, să dezvăluie spre ce site-uri se duc banii publici.
Site-urile antena3.ro, digi24.ro, realitateaplus.ro sau rtv.ro se numără printre cele care au încasat bani publici de la PNL sau PSD, se arată în investigație. Plățile s-au făcut, uneori, prin intermediul unor agenții, iar contractele sunt confidențiale.
Conform datelor prezentate de Europa Liberă, sumele au crescut de la an la an, iar fenomenul devine unul periculos pentru democrație, avertizează experții. Publicul nu este informat dacă citește o știre plătită de partid sau un produs jurnalistic.
În primul pas, partidele votează anual Legea bugetului de stat. Subvenția încasată de partide face parte din lege, iar ea se menține în ultimii ani la aproximativ 50 de milioane de euro. Sumele mari ajung la PSD și PNL, partidele care au cei mai mulți parlamentari și aleși locali.
Banii publici sunt apoi direcționați de partide către diferite site-uri. Conform legii, formațiunile politice nu au voie să cumpere spațiu editorial la televiziuni în afara campaniilor electorale. PNL și PSD au contracte, însă, cu site-urile televiziunilor.
Partidele investesc tot mai mult în presă
Septimius Pârvu, expert în bună guvernare și procese electorale de la Expert Forum, a arătat în luna iunie, în cadrul conferinței de lansare a raportului de analiză a finanțării partidelor politice pentru anul 2021, că sumele cheltuite de partide pe propagandă și presă sunt din ce în ce mai mari și sunt de natură să afecteze independența jurnalismului din România.
Mai mult, partidele nu sunt obligate să facă publice aceste contracte de publicitate, acționând netransparent când vine vorba de articolele plătite din presă în afara perioadei electorale. Expert Forum recomandă ca această practică să înceteze, iar articolele de presă realizate în cadrul unor contracte plătite să fie semnalate ca publicitate politică.
„Cea mai mare parte din bani a mers pe presă. Noi am atras atenția de mai multe ori că există riscul afectării independenței presei, întrucât acești bani nu sunt marcați în niciun fel, adică noi nu vedem că este un articol plătit. Cea mai mare parte a banilor merge pe acest gen de investiție și dacă ne uităm comparativ, anul acesta, cheltuielile aproape s-au dublat față de primele patru luni ale anului trecut. Partidele investesc din ce în ce mai mult în presă, practic cumpără imagine, ceea ce este foarte periculos din perspective transparenței și a actului jurnalistic în sine. Citești un articol și nu știi dacă este campanile sau pur și simplu un articol. Recomandăm să fie definită publicitatea politică, atât în perioada electorală, cât și în afara ei, lucru care este prevăzut și în strategia națională anticorupție. Aceste material ar trebui marcate și raportate, așa cum se întâmplă în campania electorală”, a arătat Septimius Pârvu în conferință.
Experții arată că Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) publică doar statistici pe categorii legate de cheltuirea banilor, dar nu și informații legate de contracte, pe care nu le verifică dacă le transmite partidul. Marile partide, dar mai ales PSD, au refuzat constant să publice aceste contracte, în ciuda insistențelor unor organizații civice.
CITEȘTE ȘI: